پایان مبهم مسکن مهر در کردستان

سنندج - فردین کمانگر: تحویل داده نشدن واحدهای مسکن مهر در زمان مقرر در قرارداد و به دنبال آن بالا رفتن سود مشارکت سبب شده که در این روزها شاهد اعتراض جمع زیادی از متقاضیان مسکن مهر در استان کردستان باشیم.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان استانی قرارداد ۳۸ هزار و ۶۰۰ واحد مسکن مهر در استان کردستان آن بسته شده و با گذشت بیش از ۱۰ سال از شروع فعالیت اجرایی مسکن مهر هنوز شمار زیادی از واحدهای مسکن مهر به بهره‌برداری نرسیده و متقاضیان با مشکلات و موانعی مواجه هستند.

در آخرین مورد آن می‌توان به تجمع اعتراضی متقاضیان مسکن مهر در سفر «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی در مقابل فرودگاه سنندج اشاره کرد که خواستار رسیدگی مسئولان کشوری و استانی به مشکل مسکن مهر در استان شده بودند.

کاهش سود مشارکت بانکی

نماینده تعاونی مسکن مهر بهزیستی در شهرک دگایران سنندج می‌گوید: براساس قرارداد باید ۱۷۱۴ واحدی مسکن مهر دگایران از سال ۹۱ تحویل داده شود و باتوجه به تأخیری که تاکنون داشته حدود ۱۲درصد سود مشارکتی آن افزایش یافته است.

«ایوب وحیدیان» که خود جزو مددجویان بهزیستی می‌باشد، توضیح می‌دهد: این سود در حدود ۱۲میلیون تومان می‌باشد که با توجه به شرایط اقتصادی، توان پرداخت این مبلغ را نداریم و با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، مسئولان عنوان می‌کنند که این سود ربطی به مسکن ندارد و بانک‌های عامل آن را دریافت می‌کنند.

وی عنوان می‌کند: بیشتر متقاضیان مسکن مهر دگایران سنندج از اقشار کم درآمد و معلولان و تحت پوشش بهزیستی می‌باشند که مراحل ساخت آن به پایان رسیده و در صورت رفع مشکل وام می‌توانند واحدهای خود را تحویل بگیرند.

مشکل تأسیسات زیربنایی

مدیر عامل اتحادیه مسکن مهر کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: در استان بیشتر واحدهای مسکن مهر تحویل متقاضیان داده شده و شماری از واحدهای باقی مانده نیز به دلیل وجود برخی مشکلات هنوز تحویل متقاضیان نشده است.

«صادق شریفی» به موانع بهره برداری مسکن مهر در استان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: مشکل اصلی واحدهای مسکن مهر در استان، پروژه و تأسیسات زیربنایی و خدماتی همچون امتیاز آب، برق و گاز و تلفن، محوطه سازی و جدول گذاری می‌باشد.

وی به پروژه ۵۶۰۰ واحدی مسکن مهر بهاران اشاره می‌کند و می‌افزاید: این پروژه که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های مسکن مهر در استان می‌باشد تنها فاز۳ آن مانده است و در صورت پرداخت وام و تسهیلات بانکی به بهره‌برداری خواهد رسید.

شریفی اضافه می‌کند: پروژه ۵۶۰۰ واحدی مسکن مهر سنندج دارای مکان‌های آموزشی ورزشی و فرهنگی می‌باشد اما با این اوصاف با کمبود سرانه مواجه است.

پرداخت تسهیلات بانکی

مدیر عامل اتحادیه مسکن مهر کردستان همچنین به میزان پیشرفت فیزیکی واحدهای باقی مانده مسکن مهر در استان اشاره می‌کند: در حال حاضر بیشتر پروژه‌های مسکن مهر دارای بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی هستند و در صورت آزاد شدن وام و تسهیلات بانکی تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

شریفی تصریح می‌کند: راه و شهرسازی ابتدا با برخی از پیمانکاران قرارداد بسته بودند که در بسیاری از موارد این افراد توانایی انجام کار را نداشتند و این مهم سبب شد که زمان زیادی را از دست بدهیم زیرا پیمانکاران ناتوان را خلع ید کردیم و در پروسه زمانی زیادی را طی کردیم.

وی در ادامه به مشکلات فعلی واحدهای مسکن مهر نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: واحدهای تحویل داده شده که در حال حاضر در آن ساکن هستند با مشکلاتی همچون فضای سبز شهری و کارهای خدماتی و روبنایی مواجه هستند و شهرداری‌ها به وعده‌ها و تعهدات کاری خود عمل نکرده‌اند و به مسکن مهر ورود پیدا نکرده‌اند.

پرونده مسکن مهر در کردستان بسته می‌شود

مدیر ساختمان و مسکن راه و شهرسازی کردستان با ارائه آماری از واحدهای مسکن مهر در استان عنوان می‌کند: قرار داد ۳۸ هزار و ۶۰۰ واحد مسکن مهر در استان را داشته‌ایم که تاکنون ۳۰ هزار واحد آن تحویل داده شده است.

«خسرو ویسی» توضیح می‌دهد: ۴۴۰۰ واحد دیگر آن نیز عملیات ساختمانی آن به اتمام رسیده که دارای مشکلاتی همچون آماده سازی و محوطه سازی، آب و برق و گاز دارند که سبب شده ما نتوانیم در موعد مقرر آن را تحویل متقاضیان مسکن مهر دهیم.

وی می‌افزاید: با اقدام‌هایی که انجام داده‌ایم در هفته دولت ۲۲۰۰ واحد آن تحویل داده می‌شود و بقیه این واحدها که دارای مشکل آب و برق و گاز هستند مشکل آن‌ها نیز مرتفع خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: با این اوصاف در حال حاضر ۴۲۰۰ واحد مسکن مهر در استان مانده که در مرحله اسکلت سازی و نازک کاری هستند که تا پایان امسال آماده بهره برداری و تحویل متقاضیان مسکن مهر در استان خواهد شد.

خواسته متقاضیان مهر در کردستان

ویسی به پیگیری مطالبات و خواسته‌های متقاضیان مسکن مهر در مدت گذشته نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: ما دارای دو مشکل اساسی در بحث تحویل مسکن مهر هستیم که یکی از موارد آن مسکن مهر فرابتون سابق بوده که به دلیل انجام ندادن تعهدات کاری این شرکت منحل شده و در حال حاضر تحویل شرکت «جهاد نصر» داده شده است.

وی با تأکید بر رفع مشکلات موجود عنوان می‌کند: در ظرف مدت زمان یک سال گذشته، پروژه فاز ۳مسکن مهر جهاد نصر پیشرفت بسیار خوبی داشته اما با این اوصاف، بازهم مردم از وضعیت موجود ناراضی هستند که بیشتر این اعتراضات به دلیل تأخیر در تحویل واحدهای مسکن در سال‌های گذشته بوده است.

مدیر ساختمان و مسکن راه و شهرسازی کردستان تصریح می‌کند: اعتراضات دیگری در این خصوص داشتیم که مختص به پروژه مسکن مهر دگایران سنندج بوده است.

برداشته شدن موانع مسکن مهر در کردستان

«خسرو ویسی» توضیح می‌دهد: در بحث تحویل واحدهای مسکن مهر مشکلی وجود ندارد و دو سالی است که آماده تحویل به متقاضیان بوده است با حمایت و تأکید مسئولان استانی تأسیسات زیربنایی آب و برق و گاز انجام شده و خوشبختانه ما هم محوطه سازی و آسفالت این واحدها را انجام داده‌ایم و شروع به تحویل این واحدها کرده‌ایم.

وی می‌افزاید: اما در حال حاضر به دلیل این که وام آن‌ها از ۳۰ میلیون تومان به  ۳۸ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و اقساط آن به مبلغ ۵۳۳ هزار تومان افزایش یافته، اکنون متقاضیان از این وضع ناراضی هستند و عنوان می‌کنند که توان پرداخت آن را ندارند.

بسیج امکانات برای اتمام پروژه‌های مسکن مهر

این مسئول با تأکید بر رفع مشکل وام واحدهای فاز ۳ مسکن مهر سنندج عنوان می‌کند: از منابع داخلی سازمان ملی زمین و مسکن مشکل تسهیلات و آزاد شدن وام مسکن مهر سنندج نیز رفع شده و ۳۰۸ واحد از مسکن مهر فرابتون سابق تا مهرماه امسال تحویل متقاضیان داده می‌شود.

وی به واحدهای مانده مسکن مهر در استان اشاره می‌کند و می‌گوید: ۹۵ درصد مسکن مهر باقی مانده در شهر سنندج می‌باشد و یک پروژه نیمه تمام ۲۸۸ واحدی در شهر بانه وجود دارد که تاپایان بهار سال۹۷ به بهره برداری خواهد رسید. البته در شهر کامیاران هم صد واحد مانده که مراحل اجرایی آن به اتمام رسیده و تا پایان سال تحویل متقاضیان داده می‌شود.

وی تصریح می‌کند: ما به واحدهایی می‌گوییم آماده بهره‌برداری است که مراحل محوطه سازی و تأسیسات زیربنایی آن به اتمام رسیده باشد.

مدیر ساختمان و مسکن راه و شهرسازی کردستان تأکید می‌کند: همه امکانات دولت را بسیج کرده‌ایم تا بتوانیم چند واحد باقی مانده از مسکن مهر را به بهره‌برداری برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.