عضو فراکسیون محیط زیست مجلس نهم با انتقاد شدید از عملکرد معصومه ابتکار؛ رئیس سابق سازمان محیط زیست در بحث آلودگی هوا، تالابها، ریزگردها و توافقنامه پاریس گفت:‌ متاسفانه امضای توافق‌نامه پاریس توسط معصومه ابتکار بسیار نامناسب و ضعیف بوده است.

عملکرد ابتکار در امضای «توافقنامه پاریس» بسیار ضعیف بوده است/عدم اجرای قانون توسط رئیس سابق محیط زیست

به گزارش قدس آنلاین، موسی‌الرضا ثروتی درباره  عملکرد رئیس سابق سازمان محیط زیست و رویکرد  این سازمان در آینده اظهار کرد: متاسفانه در زمان تصدی ابتکار بر سازمان محیط‌ زیست قانونهای زیست محیطی به درستی اجرا نمی‌شد.

وی خاطرنشان کرد: نگاه سیاسی و زاویه‌دار بودن رئیس سابق سازمان محیط زیست با شهردار تهران موجب شده بود که قوانین مربوط به آلودگی هوا در پایتخت به‌درستی اجرایی نشود و در این بین مردم تهران بیشترین آسیب را دیده‌اند.

عضو فراکسیون محیط زیست در مجلس نهم تصریح کرد: برخی از تبصره‌های قانون آلودگی هوا که مربوط به برقی کردن خودروها، خروج صنایع و کاهش آلاینده‌ها بود به‌طور کامل از سوی محیط زیست اجرایی نشد و حتی تاکیدات آقای قالیباف مبنی بر واگذاری حل معضل آلودگی هوا به شهرداری تهران نیز به دلیل نوع نگاه سیاسی محیط زیست و دولت یازدهم انجام نگرفت.

به گفته ثروتی، دولت نه تنها یارانه حمل و نقل عمومی و مترو را پرداخت نکرده است بلکه به مخالفت با نظرات شهردار وقت تهران می‌پرداخت که این عملکرد جای تاسف دارد؛ امیدواریم با حضور نجفی در شهرداری تهران، دولت نیز در فکر حل معضلات آلودگی هوای تهران و اهتمام به قانون برآید.

وی با انتقاد از عملکرد خانم ابتکار در چهار سال اخیر گفت: عملکرد خانم ابتکار در راس سازمان محیط زیست دارای اشکالات فراوانی است؛ رئیس سازمان محیط زیست نتوانست در حوزه رفع مشکلات تالابها و کاهش ریزگردهای جنوب کشور به توفیق دست پیدا کند.

عضو فراکسیون محیط زیست در مجلس نهم تاکید کرد: معصومه ابتکار سیاستگذاری و قدرت مدیریت نداشت و در این میان عملکرد مثبتی را به نمایش نگذاشت؛ بیشترین نقاط ضعف رئیس سابق سازمان محیط زیست به عدم اعمال قانون و عدم انجام وظایف باز می‌گردد.

ثروتی امضای توافق‌نامه پاریس توسط معصومه ابتکار را بسیار نامناسب و ضعیف عنوان کرد و افزود: اقدام خانم ابتکار در امضای توافق‌نامه پاریس بسیار ضعیف و تعجب‌ آور بود.

وی تصریح کرد: ابتکار تعهداتی را در این توافق‌نامه مورد توجه قرار داده در صورتی که کشورهای صنعتی و توسعه یافته باید این تعهدات را انجام دهند.

به گفته این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، کشوری همانند امریکا به نقاط ضعف توافق‌نامه پاریس و خطرات آن برای اشتغال و توسعه آگاه شده اما ایران این موضوع را هنوز مورد توجه قرار نداده است.

ثروتی توضیح داد: متاسفانه خانم ابتکار برای نمایش عملکرد خود به کشورهای خارجی، بدون هر گونه منطقی توافق‌نامه پاریس را به امضا رسانده است که باید بررسیهای مجدد بر روی آن و تعهدات ایران صورت گیرد.

وی تاکید کرد: رئیس سابق سازمان محیط زیست  در طی چهار سال اخیر نگاهی سیاسی و جناحی در فعالیتهای خود داشته و این رویکرد در پایتخت و کلان‌شهرها مشهود بوده است.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس نهم خاطرنشان کرد: معصومه ابتکار در موضوع رسیدگی به محیط‌بانان نیز توفیقی به‌دست نیاورد و در حالی که از رسیدگی به محیط‌بانان سخن می‌گفت اما هیچ لایحه‌ای به مجلس ارائه نکرد.

ثروتی درباره عیسی کلانتری رئیس جدید سازمان محیط زیست و رویکرد او نسبت به مسائل زیست محیطی و به‌ویژه تراریخته گفت: امیدواریم آقای کلانتری به قوانین زیست محیطی و مقابله با محصولات تراریخته که بسیار خطرآفرین است توجه کند.

وی تصریح کرد: صهیونیستها از سالهای گذشته به‌دنبال گسترش محصولات تراریخته و رشد بیماریها از این راه هستند که باید تمامی کشورهای دنیا و به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران و سازمان محیط زیست به این مهم توجه کنند؛ دفاع از محصولات تراریخته از سوی هر کس صورت گیرد نوعی خلاف محسوب می‌شود و باید به مخاطرات آن دقت ویژه‌ای شود.

گفتنی است، معصومه ابتکار  که چهار سال بر صندلی ریاست سازمان محیط زیست تکیه زده بود هفته گذشته رسماً با حکم حسن روحانی به عنوان معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده تعیین شد و عیسی کلانتری نیز طی روزهای اخیر به عنوان رئیس سازمان محیط زیست منصوب شد.

بحران افزایش ریزگردها، خشک شدن تالابها، آلودگی هوای کلانشهرها، آتش‌سوزی جنگلها، بحران آب، مسئله بنزینهای وارداتی، افزایش تعداد روزهای آلوده و سالم، ناکارآمدی مدیران استانی، توافقنامه پاریس، مشکلات محیط‌بانان، عدم توجه کافی به حیات وحش و گونه‌ها و .... بخشهایی از دغدغه‌هایی بود که ابتکار نتوانست راه‌حل مناسبی برای آنها بیابد و در برخی از این مسائل و مشکلات، طی 4 سال مدیریت ابتکار اوضاع به مراتب وخیم‌تر از گذشته شده است.

ابتکار  در سالهای اخیر نه تنها راه حلهای قطعی برای مشکلات مطرح شده نیافت بلکه حاشیه‌های پررنگی را در  سازمان متبوعش به‌وجود آورد و غالب کارشناسان خواستار توجه جدی‌تر او به مسائل زیست محیطی بودند.

در هر صورت معصومه ابتکار با تمام فراز و نشیبهای اجرایی در سازمان محیط زیست و با همه کاستیها یا دستاوردها، سرانجام از رئیس سازمان محیط زیست که یکی از حساس‌ترین معاون‌های رئیس‌جمهور محسوب می‌شود این سازمان را ترک کرد و حالا نوبت عیسی کلانتری است که وارد دالان تاریک و پرچالش محیط زیست کشور شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.