مدافعان حرم منتظران واقعی‌اند که در پی اصلاح جامعه و مبارزه با فساد هستند. شهادت آرزویشان است، مطالعه زندگی و وصیتنامه آن‌ها نیز از محبوبیت شان بین اقوام و آشنایان حکایت دارد و نشان می‌دهد دغدغه شان تربیت ولایی فرزندان و نسل منتظر است

راز آرامشی که در چشمان مدافعان حرم موج می‌زند

قدس آنلاین - این روزها رسانه‌ها و فضای مجازی مملو است از تصاویری که اوج شجاعت، ایمان و توکل را از ورای چشمان شهید مدافع حرم «محسن حججی» فریاد می‌زند و چه خوب ترسیم می‌کند «تَطْمَئِنُّ القُلُوبُ» بودنِ این شهیدِ بی سر را در سایه «ذِکرِ اللَّهِ»؛ تصویری که در عین آرامش چشمان شهید، توفانی سهمگین در وجود بیننده می‌اندازد که چگونه و چه چیز می‌تواند مرگ را تا این حد پیش پای صلابت یک انسان خوار و ذلیل کند.

یافتن پاسخ این پرسش فرصتی را فراهم آورد تا با دو تن از کارشناسان به گفت وگو بپردازیم که مشروح آن به حضورتان تقدیم می‌شود:

حجت الاسلام والمسلمین محمد فردوسی پور، معاون تبلیغ حوزه علمیه خراسان درباره ریشه‌های بروز رشادت و صلابت توأم با آرامش در مدافعان حرم، می‌گوید: سبک زندگی اسلامی که در قرآن و روایات به مؤلفه‌های آن اشاره شده و در زندگی مدافعان حرم تبلور یافته، نیازمند رعایت و تحقق نکاتی است؛ نخست آنکه لازمه این سبک از زندگی «انسان شناسی» است، یعنی انسان خود را بشناسد و بداند آغاز و پایان‌اش کجاست و... که در متون دینی همچون صحیفه سجادیه بر این شناخت تأکید فراوان شده و مبتنی بر اموری همچون محبت، شکر نعمت‌های الهی، عبودیت و بندگی پروردگار و تقواست.

وی با بیان اینکه این صفات قابلیت پیاده شدن در سبک زندگی را دارد، اظهار می‌کند: مدافعان حرم در مسیر اعتلای «کلمة الله» این صفات را در خود نهادینه کرده‌اند. و از جلوه‌های شهدای مدافع حرم بویژه شهید محسن حججی، سبک زندگی دینی است که آرامش و سکینه قرآنی را برایشان به ارمغان آورده است: «هُوَ الَّذی أَنزَلَ السَّکینَةَ فی قُلوبِ المُؤمِنینَ لِیَزدادوا إیمانًا مَعَ إیمانِهِم...» و این یعنی خدا در قلب‌های آن‌ها آرامش قرار داده تا ایمانشان افزایش یابد.

حجت الاسلام والمسلمین فردوسی پور درباره دیگر ویژگی سبک زندگی دینی که برای مدافعان حرم آرامش و سکینه قلبی را به ارمغان آورده است، تصریح می‌کند: ذکر و یاد همیشگی خدا به قلب و زبان، از جمله این ویژگی‌هاست، با این ذکر، انسان اطمینان قلبی می‌یابد و نتیجه آنکه در دنیا هیچ تزلزل و شکی درباره اعتقاداتش پیش نمی‌آید، چنان که وقتی امام خمینی(ره) را دستگیر کرده و از قم به تهران می‌آوردند، آرامشی خاص داشتند و این طاغوت بود که از ایشان می‌ترسید؛ زیرا یاد خدا در دل و جانشان نهفته بود.

توکل میوه ذکر است

معاون تبلیغ حوزه علمیه خراسان ادامه می‌دهد: اگر یاد خدا در دل انسان زنده باشد، بر خدا توکل می‌کند، چنان که مدافعان حرم در سخت‌ترین شرایط حتی هنگام اسارت و در بند داعشی‌ها با ذکر خدا و توکل قوی بر او، چیزی جز او نمی‌بینند و با صلابت و آرامشی بی مثال به استقبال شهادت می‌روند؛ این همان جایی است که به تصریح روایات، خدای متعال می‌فرماید؛ وقتی محبت من در دل بنده زیاد شد، آنگاه من خود جزا و پاداش اویم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ذکر خدا زمینه ساز تقوا و پرهیزکاری است، تأکید می‌کند: امام راحل فرمودند؛ عالم محضر خداست در محضر خدا گناه نکنید؛ تقوا شرط چنین پرهیزی است و مقابل ناهنجاری‌های اجتماعی را می‌گیرد. علاوه بر این، خداوند فرموده: «وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» همچنین است صبوری و انس با قرآن که جلوه‌های نورانیت، ذکر و اعتقاد و ایمان را در دل انسان زیاد می‌کند، چنان که خدای عالمیان می‌فرماید: «إِنَّمَا المُؤمِنونَ الَّذینَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَت قُلوبُهُم وَإِذا تُلِیَت عَلَیهِم آیاتُهُ زادَتهُم إیمانًا». با این مؤلفه‌ها سبک زندگی دینی یا همان «حیات طیبه» محقق شده و جامعه سالم و عاری از هر گونه شبهه را فراهم می‌کند.

راز شباهت مدافعان حرم به شهدای کربلا

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود نیز با بیان اینکه یکی از جلوه‌های زندگی مهدوی و امام زمان پسندانه، واکنش مقابل ظلم و ظالمان است، می‌گوید: این جلوه زیبا در دوران هشت سال دفاع مقدس و امروز در مبارزه مدافعان حرم با تکفیری‌ها در سراسر عالم جلوه بیشتری یافته و به پشتوانه عشق منتظران واقعی و تبعیت آن‌ها از نُواب عام امام عصر(عجل ‌الله تعالی فرجه) در زمان امام راحل و امروز از رهبر معظم انقلاب، توانسته در مقابل همه قدرت‌های باطل یک تنه بایستد و پیروزی را از آن خود کند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدجعفر موسوی نسب ادامه می‌دهد: این ایستادگی در دوران دفاع مقدس محسوس بود. امروز هم مقابله با دست نشانده‌های استکبار و تروریست‌های تکفیری، ریشه در عاشورا و انتظار دارد؛ بنابراین شباهت بسیار است بین جوانان عاشورایی در رکاب سیدالشهدا(علیه‌السلام) و جوانان رشیدی مانند «محسن حججی» که در مقابله با تکفیری‌ها شهید می‌شوند و نیز شباهت است میان تکفیری‌ها و یزیدیانی که مقابل حضرت سیدالشهدا(علیه‌السلام) آن جنایات را رقم زدند.

موسوی نسب با بیان اینکه در فرهنگ متعالی اهل بیت(علیهم‌السلام) و در مسیر تحقق حکومت عدل مهدوی، آموزه‌های حیاتی همچون «انتظار» و «شهادت» وجود دارد، تصریح می‌کند: انتظار عامل رشد و تکامل جهان اسلام و شهادت از ابتدا عامل بقای اسلام و مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) بوده است، چنان که حضرت سیدالشهدا(علیه‌السلام) هدف از قیامشان را احیا و بقای اسلام ناب معرفی کردند و امروز هم مدافعان حرم چنین هدفی را دنبال می‌کنند.

وی تأکید می‌کند: و این استجابت دعای «وجَعَلنا مِن خَیرِ اعوانه و اَنصارِه وشیعة واتباعه و جَعَلنا مِنَ المُستَشهدین بَینَ یَدَیه» است؛ برای همین امثال شهید حججی امید دارند در زمان رجعت باز گردند و شهادت را دوباره تجربه کنند.

هیچ کار نیکی برتر از شهادت نیست

موسوی نسب با بیان اینکه بالاتر از شهادت هیچ عملی نیست، تاکید می‌کند: اگر کسی طالب درک بالاترین مراتب انسانی است، باید طالب شهادت باشد؛ پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در این باره فرموده‌اند: «هیچ کار نیکی بالاتر از شهادت نیست...» این همان چیزی است که مدافعان حرم درک کرده‌اند و زمینه سازان ظهور همین هستند که عزیزترین داشته شان یعنی جان را در راه خدا بذل می‌کنند.

وی با اشاره به شاخصه‌های زندگی منتظرانه در ابعاد فردی و اجتماعی ابراز می‌کند: در بُعد فردی ویژگی‌هایی مانند خدامحوری، بصیرت دینی، یاد خدا و قیامت، انس با قرآن، مسجد، دعا و عبادت، تعهد به آداب و سنن اسلام واقعی، اخلاص، قناعت، صبر، ادب، حفظ زبان، طهارت روح و... و در بُعد اجتماعی حُسن خُلق، امانتداری، نقدپذیری، وفای به عهد، کسب روزی حلال، ولایتمداری، پیروی از بزرگان دینی، تعاون، خدمت به مردم و نیازمندان، وحدت، تولّی و تبرّی و... مهم‌ هستند که هر دو در مدافعان حرم وجود دارد.

کارشناس مهدوی ادامه می‌دهد: مدافعان حرم منتظران واقعی‌اند که درپی اصلاح جامعه و مبارزه با فساد هستند. شهادت آرزویشان است. مطالعه زندگی و وصیتنامه آن‌ها از محبوبیت شان بین اقوام و آشنایان حکایت دارد. نشان می‌دهد، دغدغه شان تربیت ولایی فرزندان و نسل منتظر، تبعیت از نایب امام عصر و عمل به توصیه‌های قرآن و اهل بیت(علیهم‌السلام) و تبلیغ فرهنگ انتظار است.

وی با اشاره به تلاش فزاینده رسانه‌ای دشمن برای نفوذ در فرهنگ دینی ملی ما، خاطرنشان می‌کند: در این بین تکلیف ما تبعیت از قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) و الگوگیری از قهرمانانی همچون شهداست که سبک زندگی منتظرانه را کامل متبلور کرده‌اند. چنان که مدافعان حرم به ارتباط با امام زمان(عجل‌الله تعالی فرجه)، دعا برای ایشان و تبعیت از نایب حضرت توصیه دارند. لذا ما در حفظ اهداف شهدا مسئولیم تا این جبهه ناب فکری حفظ شود و باید متوجه نگاه امام و رهبری نیز در تمایز اسلام ناب با اسلام آمریکایی باشیم و از اسلام ناب دفاع کنیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.