مشهد- به فاصله ۱۳۰ روز بعد از زلزله ۱۶فروردین گذشته که خسارات قابل توجهی بویژه در دو شهرستان فریمان و تربت جام و بخش رضویه برجای گذاشت، فرصتی پیش آمد تا گروهی از خبرنگاران رسانه‌های مختلف با حضور در برخی از روستاهای زلزله زده از نزدیک در جریان روند بازسازی و آماده سازی مسکن روستاییان آسیب دیده از زلزله قرار بگیرند. بازسازی که بارندگی سیل آسای اخیر نیز بر روند آن تأثیر گذاشته بود و حتی در برخی از روستاها خساراتی هر چند اندک وارد کرده بود.

پس لرزه های اجتماعی و اقتصادی  گریبانگیر زلزله زدگان

هاشم رسائی فر: روستای محمد آباد از توابع شهرستان فریمان است. در این روستا ۳۷ واحد مسکن روستایی در اثر زلزله تخریب شده است که تاکنون ۳۰ واحد از آن‌ها حداقل تا مرحله اسکلت بندی پیشرفت داشته است. در این روستا البته یکی دو واحد مسکونی هم به مرحله بهره برداری رسیده است و صاحبان آن‌ها ساکن شده‌اند اما آنچه که در نگاه اول به چشم می‌آید این است که اکثر واحدها تا نیمه بیشتر پیشرفت ساختمانی نداشته‌اند و گلایه مردم این است که وام هایشان به موقع آزاد نمی‌شود.البته نباید فراموش کرد که همان یکی دو واحدی هم که مراحل ساختش به پایان رسیده است، گویا صاحبان آن‌ها آورده ریالی داشته‌اند که در نهایت منجر به این شده که خانه شان خیلی زودتر از بقیه آماده شود.

اتفاق تأسف باری که در این روستا افتاده و برخی از اهالی روستا نیز در مورد آن صحبت می‌کردند این بود که یک پیمانکار با قول هایی که داده، توانسته نظر مردم روستا را برای ساخت واحدهای مسکونیشان جلب کند اما بعد از اینکه از هر کدام از آن‌ها پول هایی در حدود ۲تا ۳ میلیون گرفته است به تعهداتش عمل نکرده و اکنون نیز از او خبری نیست.

مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی نیز که با خبرنگاران همراه بودند، ضمن تأیید این موضوع اذعان داشتند که قبل از اینکه مردم روستا با این پیمانکار وارد مذاکره شوند ما به آن‌ها اعلام کرده بودیم این پیمانکار مورد تأیید ما نیست اما با این وجود برخی‌ها حرف ما را قبول نکردند و با این پیمانکار قرارداد بستند که در نهایت به اینجا ختم شد.

مطالبات و کمبودهای زلزله زده ها

نبود سرویس بهداشتی و حمام سیار به تعداد کافی و البته بهداشت نامناسبی که اطراف این سرویس‌ها به وضوح دیده می‌شد، زمان طولانی برای آزاد شدن وام‌های مرحله‌ای، سرمای شدید شب هنگام تهدید برای کودکان و بچه‌های مناطق زلزله زده و گرانی هایی که اخیراً برای برخی از اقلام مصالح و آهن آلات اتفاق افتاده است، مشکلاتی است که روستاییان زلزله زده در شهرستان‌های فریمان و تربت جام از نبود یا کمبود آن‌ها گلایه داشتند. اگرچه برخی از آن‌ها اذعان داشتند که با حضور این گروه خبری نگاه مسئولان یک بار دیگر معطوف به مناطق زلزله زده‌ای شود که در طول نخستین روزهای حادثه هر کدامشان آمدند و قول هایی دادند اما بعد کمتر به آن‌ها عمل شد.

اتمام ساخت و سازها تا ۱۵مهر

عزیزالله مهدیان، معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص طولانی شدن پروسه کارشناسی بانک مسکن برای ارزیابی واحدهای زلزله زده که بنا به گفته برخی مردم با گذشت یک ماه همچنان کارشناس به محل سری نزده است، گفت: قانون این حق را برای بانک مسکن قرار داده که به جز کارشناسی بنیاد مسکن، خود بانک هم واحدها را کارشناسی کند و این موجب زمانبر شدن این قضیه شده است اما بیشترین زمانی که برای کارشناسی به ما گزارش شده دو هفته بوده که البته حتی یک روز هم از نظر ما زیاد است. هم اکنون در حال رایزنی با بانک مسکن هستیم تا از این امر کوتاه بیاید و همانند سایر بانک‌ها عمل کند.

وی در مورد پنج میلیون تومان تسهیلات بلاعوضی که برای واحدهای خسارت دیده زلزله اخیر استان در نظر گرفته شده، گفت: این تسهیلات با پیشرفت فیزیکی مرحله به مرحله پرداخت می‌شود و این طور نیست که در یک مرحله ۵ میلیون تومان پرداخت شود.

مهدیان گفت: هزینه‌های آواربرداری، نقشه کشی، پروانه ساخت، سیمان و... برای واحدهای خسارت دیده در زلزله اخیر رایگان بوده و در کنار تسهیلات نقدی، تقریبا بیش از ۱۰ میلیون تومان هم هزینه‌های غیرنقدی شامل مواردی که گفته شد به واحدها صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم تمام واحدهای زلزله زده حادثه فروردین ماه تا ۱۵ مهر ماه ساخته شوند تا در هنگام سرما افراد در خانه‌های خود سکونت داشته باشند.

مهدیان گفت: حدود ۲۰۰۰ واحد در زلزله اخیر نیاز به بازسازی داشتند که ۱۸۰۰ نفر به بانک‌ها معرفی شده و ۱۷۰۰ واحد با بانک‌ها عقد قرارداد داشته‌اند که مراحل بازسازی این خانه‌ها در حال انجام است و برخی واحدها ساخت اسکلت، سقف و دیوارچینی را هم انجام داده‌اند.

روستاییان مقصر اصلی ورود پیمانکاران بدون مجوز

سید رضا موسوی نیا، مدیرکل بیناد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اقدام‌های انجام شده در مناطق زلزله زده استان گفت: در حوادث اخیرعلاوه بر خساراتی که مسکن روستاییان وارد شد مراکز دامی افراد هم دچار خسارت شد که اگرچه این وظیفه بر عهده جهادکشاورزی بود؛ اما بنیاد مسکن آواربرداری آن مناطق را هم انجام داد و طی تفاهم نامه‌ای با بانک قرض الحسنه مهر ایران مقرر شد، برای هر واحد ۶ میلیون تومان وام و برای ۳۰۰ واحد هم ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات بلاعوض ارائه شود.وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار در خصوص اینکه برای جلوگیری از سود جویی برخی از پیمانکاران تا کنون چه اقداماتی انجام شده است، گفت: در برخی روستاها افراد خودشان و یا توسط پیمانکاران شخصی اقدام به بازسازی کرده‌اند که این اقدام‌ها زیر نظر بنیاد مسکن نبوده است.همچنین یک یا دو مورد از این پیمانکارها که از طرف شورای اسلامی روستا معرفی شده بودند، هزینه‌های مردم را بدرستی مصرف نکردند که پیش از این کار، بنیاد مسکن در این خصوص به افراد تذکر داده بود.

مراحل ساخت بر عهده مردم

فرماندار تربت‌جام هم گفت: البته دو ماه طلایی پس از زلزله به دلیل این که مردم بنا به شرایط فصلی به چراگاه‌ها می‌رفتند و در مناطق حضور نداشتند و یک ماه هم ماه رمضان بود را از دست دادیم و عملاً کمتر از ۴۰ روز است که مردم به طور جدی پای کار حضور دارند.علی رستمی، خاطرنشان کرد: بیشترین خسارت زلزله اخیر به شهرستان تربت جام وارد شد اما به دلیل این که کانون زلزله ما نبودیم این مسئله کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

وی گفت: سه میلیارد تومان اعتبار برای ساخت دو پروژه بزرگ آبرسانی در واحدهای زلزله زده اختصاص دادیم و همچنین گازرسانی روستاهای خسارت دیده را هم سرعت بیشتری بخشیدیم که بزودی پایان خواهند یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.