مشهد- در برهه‌ای از زمان زندگی می‌کنیم که علم هر روز دستاورد جدیدتری را به ما هدیه می‌دهد؛ از رفع بیماری‌های گوناگون گرفته تا روش هایی برای کاهش سرعت پیری و چروک شدن پوست و غیره. رسیدگی به پوست و حفظ آن راه‌های مختلفی دارد که یکی از این راه‌ها لیزر کردن پوست است.

وقتی پزشکان عمومی پا در کفش متخصصان پوست می‌کنند

هنگامه طاهری: این روزها کلینیک‌های زیبایی در هر جای شهرمشهد به عناوین مختلف مردم را وسوسه می‌کنند تا برای انجام اعمال زیبایی سری به آن‌ها بزنند. مشاهده نام شیوه هایی که مردمِ فاقد تخصص از آن‌ها سر در نمی‌آورند هم نوعی شگرد است تا حداقل از سر کنجکاوی و برای دانستن مفاهیم آن‌ها سری به این کلینیک‌ها بزنند و دیگر نگه داشتن آن‌ها و ترغیب آنان به ماندن و هزینه کردن، هنر کسانی است که داخل کلینیک به نام متخصص، مردم را ویزیت می‌کنند.

البته امروز نمی‌توانیم بگوییم، مراجعه به این کلینیک‌ها صرفاً در راستای زیباتر شدن است چون ترمیم و درمان هم به نوعی در این کلینیک‌ها انجام می‌شود که البته تخلف است.

به هر حال تمایل افراد به زیباتر شدن از طریق جوان‌سازی، لیفتینگ، رفع چروک و لک، حذف موهای زائد، بوتاکس و انواع تزریق‌های دیگر پای مردم را جلوی در این کلینیک‌ها سست می‌کند. اینکه مردم، تازه متوجه سلامت پوست و یا زیبایی شده‌اند، بد نیست، اما مشکل زمانی آغاز می‌شود که افراد غیرمتخصص به خود اجازه می‌دهند، دست به لیزر و انواع تزریق‌ها بزنند و وقتی هم مسبب ایجاد عارضه در فرد شدند با بهانه هایی چون: «از هر هزار نفر یک نفر مثل شما حساسیت نشان می‌دهد» او را راضی می‌کنند تا برای رفع عارضه باز هم در همان کلینیک هزینه کند.

استخوان لای زخم گذاشتن

یکی از همین شهروندان که در یک کلینیک زیبایی در مشهد دچار عارضه بوتاکس شده است، می‌گوید: به من گفتند از بین مراجعه کنندگان ما فقط تو حساسیت نشان دادی. بعد هم گفتند برای رفع آن باید هر روز بیایی زیر دستگاه ماساژ!

یکی دیگر از شهروندان هم اظهار می‌دارد: فقط رفته بودم با لیزر لک‌های صورتم را بردارم. دکتر پوست گفته بود اگر کرم ضد لک جواب نداد، خودت را درگیر بقیه مارک‌ها نکن. باید با لیزر اقدام کنی، اما پوستم را سوزاندند. بعداً فهمیدم، کسی که این کار را انجام داد، اصلاً دکتر پوست نبود، بلکه یک پزشک عمومی بود!

اما دکتر سید اسماعیل محروقی که پزشک عمومی است، این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید: استفاده ناصحیح از دستگاه و یا تنظیم نشدن آن منجر به عوارض می‌شود، اما خودِ لیزر عوارض ندارد.

وی که دوره‌های کار با دستگاه لایه‌بردار، تزریق ژل و بوتاکس را به مدت یک سال گذرانده، عنوان می‌کند: در ایران تبلیغات منفی همیشه با افراط و تفریط همراه بوده و عوارضی که از آن گفته می‌شود، به خاطر متقاضی زیاد است.

او اظهار می‌کند: لیزر در تمام کشورها انجام می‌شود، اما در ایران چون شمار مصرف کنندگان بالاست، عوارض هم بیشتر دیده می‌شود.

دکتر محروقی سپس صراحتاً بر نکته‌ای تأکید می‌کند که هدف گزارش ما را تشکیل می‌دهد.

او می‌گوید: در عوارض ناشی از لیزر درمانی اشکال از کاربر است نه از لیزر.

دکتر لیلا صالحی یکی دیگر از پزشکان عمومی که دوره‌های پوست، مو و زیبایی را در تهران و شیراز گذرانده نیز می‌گوید: اگر لیزر توسط افراد غیرمتخصص انجام شود به جای درمان باعث سوختگی می‌شود.

او تصریح می‌کند: چون در ایران متقاضی زیاد است، تجربه هم افزایش یافته و از همین رو هم هست که از کشورهای عربی وعراق و تاجیکستان و... برای انجام اعمال زیبایی به ایران مراجعه می‌کنند.

محدودیت عوارض با رعایت مسائل فنی

دکتر مهرنازتولایی متخصص پوست در یک کلینیک تخصصی نیزمی گوید: برای جلوگیری از عوارض لیزر انتخاب نوع لیزر، نوع پوست بیمار، نوع مشکل پوستی و سن او خیلی مهم است. اگر همه این‌ها رعایت شود یا عوارضی ندارد یا اگر هم احتمالاً مشکلی پیش بیاید، بسیار محدود خواهد بود.

دل پردرد متخصصان پوست

اما دکتر غلامرضا خزایی که یکی از متخصصان باسابقه پوست، زیبایی و لیزر است از وضعیت کلینیک‌های زیبایی دل پُری دارد.

وی با ۳۵ سال سابقه پزشکی که ۲۶ سال آن را با تخصص پوست گذرانده، ضمن گلایه از ورود پزشکان عمومی به انجام اعمال زیبایی پوست می‌گوید: هیچ عزم راسخی برای کنترل پزشکان عمومی وجود ندارد.

وی در این مورد ادامه می‌دهد: حتی به مسئولان اعلام کردم که ما متخصصان پوست آمادگی داریم در این خصوص پزشکان عمومی را آموزش بدهیم، اما باز هم هماهنگی صورت نگرفت.

دکتر خزایی که علاوه بر تخصص پوست برای اعمال زیبایی ۲۰ دوره در اروپا و به خاطر حساسیت بوتاکس دوره آن را اختصاصاً در برلین گذرانده است، می‌افزاید: ما ۲۰۰۰ نوع بیماری پوستی داریم. از این رو تشخیص نوع کار بر روی پوست باید توسط متخصص انجام شود.

وی می‌افزاید: خودم به چشم خود مشاهده کردم که در یکی از کلینیک‌های مشهد بوتاکس چینی تزریق می‌کنند و هزینه بوتاکس انگلیسی را می‌گیرند.

او علاوه بر این با تأکید بر حساس بودن کار با لیزر اذعان می‌دارد: لیزر اگر توسط متخصص انجام شود، مشکلی ندارد، اما اگر غیر از این باشد، خطر جانی و اجتماعی دارد در حالی که برخی از پزشکان عمومی پا در کفش ما کرده‌اند و هر بلایی سر مردم می‌آورند.

وی خاطرنشان می‌کند: کلینیک‌های غیر تخصصی با معرفی یک متخصص پوست که حتی نمی‌داند، لیزر چیست، مجوز می‌گیرند و با اعمال غیرتخصصی مثل خال برداری با اسید سیتریک - که بعداً گوشت اضافه می‌آورد-مردم را دچار معضل می‌کنند!

او با تأکید بر اینکه کار کلینیک‌های غیر تخصص نوعی شیادی است، می‌گوید: مسئولین یا جلوی خلاف‌های پزشکان عمومی را بگیرند یا مدرک ما را باطل کنند.

وی یادآور می‌شود: متأسفانه علاوه بر انجام تخلفاتی که با وجود آگاهی دانشگاه علوم پزشکی توسط پزشکان عمومی در مشهد انجام می‌شود، حتی تزریق چربی و بوتاکس به آرایشگاه‌های زنانه هم رسیده و در مشهد انگارهیچ کس متولی مقابله با این تخلفات نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.