مشهد- گران شدن آهن آن هم در این رکود حاکم بر بازار ساخت و ساز مسکن از عجایبی است که گویا تنها در بازار ایران می‌توان آن را دید در حالی که با کاهش ساخت و ساز و به تبع آن عدم استفاده از مصالح ساختمانی مانند آهن آلات که یکی از کاربردهای اصلی آن در صنعت ساختمان سازی است انتظار است اگر قیمت این اقلام کاهش نمی‌یابد حداقل ثابت، باقی بماند.

یک پای این گرانی می‌لنگد!

فاطمه معتمدی:شهروندی در گفت وگو با خبرنگار ما با انتقاد از گران شدن قیمت انواع تیر آهن گفت: بازار آهن در مشهد از یک ماه گذشته گران شده است در حالی که دلیلی برای آن وجود ندارد.

وی افزود:این گرانی در حالی رخ داده است که تازه ساخت و ساز در مشهد داشت جان می‌گرفت و تا حدی کم و بیش ساختمان سازی در حال انجام بود اما به یکباره از یک ماه پیش قیمت شاخه آهن روند افزایشی پیدا کرده است و همین مسله سبب شده است که همان اندک ساخت و ساز مسکن هم متوقف شود.

وی اضافه کرد:به گفته اکثر آهن فروشان این گرانی دلیلی ندارد جز اینکه عده‌ای محدود در کلان کشور با خرید کلی آهن و صادرات آن به خارج از کشور سبب گران شدن انواع آهن در کشور از جمله مشهد شده‌اند.

وی با انتقاد از این مسئله تصریح کرد: این در حالی است که با راه افتادن ساخت و ساز رشته‌های مرتبط با این صنعت نیز منتفع و عده‌ای می‌توانستند شغل داشته باشند.

وی با بیان اینکه چرا کسی به فکر جوانان بیکار نیست، گفت: چرا عده‌ای فقط با در نظر گرفتن سود خود همین اندک امیدی که با راه افتادن ساخت و ساز می‌توانست برای عده‌ای بیکار، شغل ایجاد کند را از بین بردند و کسی هم پاسخگو و نظارت نمی‌کند.

شهروند دیگری نیز با اشاره به اینکه شاخه تیرآهن ۱۸ طی یک ماه از ۲۶۰ به ۴۶۰ هزار تومان رسیده است،گفت:افزایش ۲۰۰ هزار تومانی در یک شاخه آهن قابل پذیرش نیست و ساخت و ساز را با مشکل مواجه می‌کند بویژه اینکه این گرانی در افزایش سایر اقلام مرتبط با ساختمان سازی نیز تأثیرگذار است اما گویا بازار رصد نمی‌شود و مسئولان خبر ندارند.

افزایش ۵۰ درصدی نرخ آهن آلات

در همین حال رئیس اتحادیه صنف آهن آلات ساختمانی مشهد نیز با تأیید گران شدن آهن در بازار اظهار داشت:اگر مبنای قیمت از ابتدای سال جاری در نظرگرفته شود باید گفت از ابتدای سال ۹۶ تاکنون قیمت آهن حدود ۵۰ درصد گران شده است.

محمد رضاعطایی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود:گرانی قیمت انواع آهن از اردیبهشت ماه شروع شده و تاکنون نیز ادامه داشته است.

وی درباره دلیل افزایش نرخ آهن در بازار اضافه کرد:دلایل متعددی در این خصوص نقش داشته است که مهم‌ترین آن افزایش ۴۰ تا ۴۵ درصدی صادرات آهن به کشورهای همجوار مانند عراق،قطر و افغانستان است.
وی تصریح کرد: دلیل دیگر مربوط به عدم عرضه کافی آهن توسط کارخانجات داخلی به بورس فلزات است.به عبارت دیگر اگر تا قبل از این گرانی فرضاً ۳۰ تا ۵۰ هزار تن حواله آهن برای فروش به بورس فلزات ارائه می‌شد اکنون این میزان به ۳۰۰ تا ۵۰۰ تن تقلیل یافته است.

وی هدف کارخانجات داخلی تولید آهن در کشور را در کاهش عرضه آهن به بورس فلزات و کسب سود بیشتر دانست و گفت:گران شدن شمش آهن به عنوان ماده اصلی تولید آهن آلات نیزاز دیگر دلایل گرانی آهن است.

وی با اشاره به قیمت هر شاخه آهن شماره ۱۴ اصفهان به مبلغ ۲۹۵،آهن ۱۶به نرخ ۳۵۵ و آهن شماره ۱۸ به مبلغ ۴۲۶ هزار تومان در فروردین ماه امسال خاطر نشان کرد:اکنون تیر آهن شماره ۱۴به قیمت ۴۴۵،آهن شماره ۱۶ به نرخ ۵۳۵ و تیر آهن شماره ۱۸ نیز به قیمت ۷۳۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

عطایی ادامه داد: میلگرد عاج دار نیز در حالی که از سایز ۱۴ الی ۲۸ به قیمت هر کیلو ۱۶۲۰ تومان در ابتدای سال جاری در بازار موجود بود اما اکنون به قیمت هر کیلو ۲۴۵۰ تومان افزایش یافته است.

وی در بخش دیگر اضافه کرد:مشکل دیگر موضوع تولید آهن سبک وزن توسط کارخانجات تولید داخل است به عبارت دیگر در حالی که وزن تیرآهن شماره ۱۴ باید بین ۱۵۰ تا ۱۵۵ کیلو باشد اما آن را با وزن ۱۲۰ کیلو گرم تولید می‌کنند.

وی دلیل این اقدام کارخانجات تولید داخل را منفعت و کسب سود بیشتر دانست و گفت: متأسفانه سازمان نظام مهندسی ساختمان و سازمان استاندارد در کلان کشور از این نوع تولید و کاهش وزن آهن اطلاع دارند و آهن آلات سبک وزن که فاقد علامت اختصاری کارخانه تولید کننده است در بازار تقریباً به حد اشباع وجود دارد.

وی اضافه کرد:البته نوع وارداتی نیز با وزن ۱۱۰ کیلو گرم برای تیرآهن شماره ۱۴ از ترکیه وارد می‌شود.نکته مهم این است که مردم از این وزن سبک آهن خبر ندارند و سود نصیب کارخانجات تولید کننده و تجار وارد کننده می‌شود که بحث افزایش تخلفات و آمار شکایات مردمی را به دنبال دارد.

وی در خصوص مشکلات ایجاد شده از ناحیه افزایش قیمت آهن در بازار آهن آلات مشهد تصریح کرد:باتوجه به رکود حاکم بر بازار ساخت و ساز طی چهار سال اخیر صنعت ساختمان سازی انجام نشد با این حال همان مقدار اندک ساخت و ساز نیز با گران شدن فولاد صفر شده است.

وی درباره پیش بینی ادامه روند افزایشی قیمت آهن در بازار اذعان داشت:افزایش قیمت و گرانی نرخ آهن به حداکثر خود رسیده است و دیگر جایی برای گران‌تر شدن ندارد در دوره پایان ریاست جهموری دولت دهم نرخ تیرآهن شماره ۱۴ بین ۳۸۰ تا ۳۹۰ هزار تومان بود که در دوره دولت یازدهم این بازار به ثابت قیمتی رسید و نرخ تیر آهن شماره ۱۴ به ۲۵۰ هزار تومان رسید، اما اکنون قیمت‌ها دوباره افزایش یافته و حتی از زمان دولت دهم نیز بیشتر گران شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.