مدیر عامل شرکت بنیاخته‌های رویان (بانک خون بند ناف)گفت: ۹۶ هزار بندناف دربانک های عمومی وخصوصی کشور نگهداری می شود.

۹۶ هزار بند ناف در کشور ذخیره شده است

به گزارش قدس آنلاین، مرتضی ضرابی ظهر پنجشنبه در نشست هم‌اندیشی کاربرد سلول‌های بنیادی در پزشکی نوین افزود: نخستین بار در سال ۱۹۸۷ نخستین پیوند خون بندناف اتفاق افتاد و بانک ذخیره خون بندناف برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۱ صورت گرفت و اولین پیوند غیرخویشاوند نیز در سال ۱۹۹۳ انجام شد.

وی ادامه داد: در ایران نیز بانک خون بندناف رویان به‌عنوان تنها بانک خون بندناف خویشاوندی از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون سلول‌های بنیادی خون بندناف بیش از ۷۰ هزار نوزاد از سراسر کشور و در مواردی از خارج کشور در این مرکز ذخیره‌سازی شده است.

ضرابی  افزود: شانس رد کردن پیوند در خون بندناف کاهش می‌یابد و امکان انجام پیوند با تشابه کمتر HLA بین دهنده و گیرنده پیوند صورت می‌گیرد و شانس انتقال عفونت نیز کاهش می‌یابد.

مدیر عامل شرکت بنیاخته‌های رویان با بیان اینکه ۹۶ هزار بندناف دربانک های عمومی وخصوصی کشور نگهداری می شود، هزار بندناف در بانک عمومی (مراکز دولتی)  و ۸۱هزار در بانک خصوصی نگهداری می شود.

ضرابی افزود: بند ناف در بیماران سرطانی،  تالاسمی، کم خونی وبیماریهای مادر زادی  مورد استفاده قرار می گیرد و تاکنون  برای ۲۰ بیمار به صورت نمونه  در کشوراستفاده شده است

مدیر عامل شرکت بنیاخته‌های رویان با بیان اینکه دراستان  زنجان  هم  ۱۰۰۰ نمونه در بانک عمومی و بانک خصوصی ذخیره سازی  شده است، گفت: در ایران نیز بانک خون بندناف رویان به‌عنوان تنها بانک خون بندناف خویشاوندی از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون سلول‌های بنیادی خون بندناف بیش از ۷۰ هزار نوزاد از سراسر کشور و در مواردی از خارج کشور در این مرکز ذخیره‌سازی شده است.

ضرابی افزود: امسال بزرگترین پروژه بین المللی  در زمینه استفاده از سلول های بنیادی برای بهبود بیماریهای فلج مغزی(CP)  در کشور نیز اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ذخیره سلولی بانک‌ها را باید غنی کنیم، گفت: در این زمینه نیازمند ورود خیرین به حوزه سلول‌های بنیادی خون بندناف هستیم؛ چراکه هزینه در این زمینه بسیار بالا است و به طور حتم ورود خیرین به این بخش باعث بهبود شرایط خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بنیاخته‌های رویان (بانک خون بند ناف) با بیان اینکه  در حال حاضر پذیرش ۱۲۰ بیمار۳تا۱۳ ساله  فلج مغزی انجام شده است، ادامه داد: ذخیره‌سازی خون بندناف نوزاد در ایران و در بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف رویان بیش از ۱۰ سال است که انجم گرفته و تاکنون بیش از ۷۰ هزار نمونه خون بندناف در این بانک ذخیره شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.