با بزرگ‌تر شدن شهرهای قدیمی و همچنین گسترش جمعیت و نیاز جوانان به مسکن، ایده ساخت شهرهای جدید در کشور پیاده شد تا به این وسیله جمعیت سرریز شهرهای کشور نیز به سمت این شهرها هدایت شوند بنابر بررسی هاتعدادکل شهرهای جدید هم اکنون ۱۷ شهر است که با طرح‌های جدید به ۲۵ شهرمی‌رسد.اما جانمایی نامطلوب این شهرها و عدم اجرای طرح‌ها و پروژه‌های زیرساختی موجب شد تا این شهرها با استقبال چندانی مواجه نشوند.

 «برهوت» در شهرهای بدون زیرساخت

قدس آنلاین- این مسائل و رویدادها در حالی است که به گفته کارشناسان بخش مسکن، نبود راهبرد اصولی وحتی ناتوانی دولت در تحول و ایجاد زیرساخت‌های این شهرها منجر به این شد تا سیاست تمرکززدایی از کلانشهرها با مشکلاتی جدی مواجه شود به طوری که طی چهار سال گذشته کمتر تغییراتی در این خصوص رخ داد و کسانی که خواهان استقرار و زندگی در شهرهای جدید بودند به دلیل نبود امکانات رفاهی و خدماتی از این مسئله منصرف شدند.

* سرمایه‌هایی که در اقتصاد کشور نمی‌چرخد

در این راستا عضو هیئت مدیره انجمن صنفی انبوه سازان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان این که سیاستگذاری و مطالعه شهرهای جدید باید با هماهنگی وزارت مسکن و شهرداری‌ها صورت می‌گرفت تا جانمایی‌ها بر اساس ضرورت‌ها و نیازها انجام می‌شد و سپس سرمایه گذاران دولتی و خصوصی اقدام به ساخت و ساز و فعالیت‌های عمرانی می‌کردند، گفت: اما متأسفانه این هماهنگی برای بازگشت سرمایه‌ها و بهره‌وری آن انجام نشد که همین مسئله موجب شد تا این سرمایه‌ها در اکثر این شهرهای جدید مانده و بلوکه شود.

خزاعی یکی از اهداف این مسئله را هدایت جمعیت اضافی شهرهای بزرگ به سمت این شهرهای جدید و همچنین گشایش در بخش مسکن عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: تمام این کمبودها و نقایصی که در راستای تحقق این اهداف وجود دارد، موجب شده تا مردم و سرمایه‌گذاران هم زیان ببینند و به عبارتی این سرمایه‌ها در کشور گردش نکند که این موضوع در مجموع به زیان اقتصاد کشور هم تمام شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا دولت نتوانست در این چهار سال در استقرار جمعیت سرریز شهرهای بزرگ در شهرهای جدید موفق عمل کند، تصریح کرد: بیشتر مشکلات دولت درباره زیرساخت‌های این شهرها و پروژه‌های آن بود که به عنوان مثال یکی از این شهرهای جدیدی که هنوز از نظر امکانات و خدمات مانند آب، برق، گاز، مدرسه، راه و... مشکل دارد، شهر پردیس است.

وی با بیان این که دولت نیز به دلیل گستردگی این شهرها نمی‌تواند همه این موارد را در کوتاه مدت راه‌اندازی کند، اظهار داشت: به هر حال کسی که می‌خواهد در این شهر و شهرک‌های جدید آن مستقر شود نیار به امکانات، خدمات و رفاهیات دارد که دولت در این مسئله ماند.

خزاعی خاطرنشان کرد: البته آن طور که گفته می‌شود دولت بودجه کافی نیز برای اتمام زیرساخت و این پروژه‌ها نداشت و به عنوان مثال در طرحی که باید۲۰۰ هزار واحد مسکونی راه‌اندازی می‌شد این رقم به دلیل کمبود بودجه به نصف رسید و در برخی شهرها نیز با کاهش چشمگیری روبه‌رو شد.

وی با بیان این که در برخی شهرها زیرساخت هایش آماده نیست اما درخواست وجود دارد و در برخی شهرهای جدید دیگر اصلاً درخواستی برای خرید مسکن نیست، اظهار داشت: بر اساس بررسی‌ها، در این شهرها حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی بدون متقاضی است و حدود ۱۵۰ هزار واحد نیز با وجود داشتن متقاضی زیرساخت هایش کامل نیست تا سرریز جمعیت شهرهای بزرگ را در خود بپذیرد و این شهرها از نظر امکانات رفاهی وخدماتی دچار کمبودهای جدی هستند.

 این عضو هیئت مدیره انجمن صنفی انبوه سازان کشور با اشاره به سرمایه گذاری هنگفت مردم، دولت، سرمایه‌گذاران، بانک‌ها و...در این شهرها وبلوکه شدن سرمایه‌های آنان، خاطرنشان کرد: برآوردها نشان می‌دهد در مجموع در این شهرهای جدید وشهرک‌ها با احتساب مسکن مهر موجود در آن‌ها، حدود ۵۰ میلیارد دلار (۱۹۰هزار میلیارد تومان) بلااستفاده مانده و به عبارتی بلو که شده که این سرمایه هیچ گردشی در اقتصاد ندارد و در صورت چرخش، می‌تواند اقتصاد یک کشور را متحول کند که چنین اتفاقی تاکنون رخ نداده است.

* مشکلات زیرساخت‌های شهرهای جدید

عضو دیگر هیئت مدیره انجمن صنفی انبوه سازان نیز با اشاره به سرمایه‌های بلوکه شده در بخش مسکن بخصوص شهرهای جدید به خبرنگار ما گفت: البته اکنون برخی شهرها در حاشیه کلانشهرهایی مانند تهران جمعیت مطلوبی دارند و برخی دیگر از شهرهای جدید به دلیل دوردست بودن ودر دسترس نبودن امکانات و زیرساخت‌ها مورد استقبال قرار نگرفت.

ایرج رهبر با بیان این که قرار بود انتقال جمعیت وسرریز شهرها به این شهرها منتقل شود که با مشکلاتی مانند نبود زیرساخت‌های مناسب مانند، مترو، خدماتی، آموزشی، بهداشتی، حمل و نقل مواجه شد، افزود: معمولاً با آمایش جمعیت، این شهرها برای ۵۰ تا ۱۰۰ سال آینده برنامه‌ریزی می‌شود که در کشورهای اروپایی هم نقاطی برای سکونتگاه‌های جدید خارج از شهرها در نظر می‌گیرند اما برای رفت و آمد بین شهرها وسایل ارتباطی مانند خط ریلی و سایر زیرساخت‌ها وجود دارد که در کشور این سیات بدرستی اجرا نشد.

وی با بیان این که در چهار سال گذشته هم، افزایش ساخت و سازها نیز متناسب با خدمات ارائه شده در این شهرها نبوده است، خاطرنشان کرد: این رشد سریع ساخت و ساز با فراهم کردن امکانات متوازن نبود که به همین دلیل و مشکلات مردم در حوزه امکانات خدماتی و رفاهی، استقبالی از این شهرهای جدید نشد و ظرفیت‌های آن مغفول و مسکوت ماند.

رهبر، با بیان این که اکنون برای برخی شهرها کارهایی برای زیرساخت‌های آن و ارتباطات حمل و نقلی در حال انجام است که باید زودتر صورت می‌گرفت، به معضل حاشیه نشینی شهرها و تأثیرات شهرهای جدید بر کاهش این جمعیت حاشیه نشین اشاره کرد و اظهار داشت: هم اکنون حدود ۲۰ میلیون حاشیه نشین در کشور داریم و برخی از این‌ها در شهرها چهاردیواری‌های غیرمقاوم برای خود با آهن وآجر ساخته‌اند که این جمعیت و سرریز شهرهای بزرگ را می‌توان به سمت این شهرهای جدید هدایت کرد.

وی تکمیل زیرساخت‌ها در شهرهای جدید را ضعیف ارزیابی کرد و گفت: این مسئله نیاز به ساماندهی جدی از سوی دولت دارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.