از پانزده سال گذشته تاکنون در مجموع حدود ۴۰ هزار مترمربع کاشیکاری سنتی در انواع مختلف در حرم مطهر رضوی (شامل بازسازی و نوسازی کاشیکاری‌های به کار رفته در حرم مطهر) توسط شرکت کاشی سنتی قدس رضوی انجام شده است.

کاشی‌های که ۱۵۰ سال ضمانت دارند

قدس آنلاین- از پانزده سال گذشته تاکنون در مجموع حدود ۴۰ هزار مترمربع کاشیکاری سنتی در انواع مختلف در حرم مطهر رضوی (شامل بازسازی و نوسازی کاشیکاری‌های به کار رفته در حرم مطهر) توسط شرکت کاشی سنتی قدس رضوی انجام شده است.

مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگو با خبرنگار قدس با بیان این مطلب در مورد تعریف «کاشی» ابراز داشت: کاشی عبارت است از قطعه شکلدار تشکیل شده ازمواد معدنی (خاک رس و غیر رس) که در اثر فرایندهای خشک شدن و پخت حاصل می‌شود و معمولاً این قطعات دارای لعاب نیز می‌باشند.

مهندس محمدرضا معلم شهری علت اصلی استفاده از کاشی در تزئینات هنری و ساختمانی در اماکن مذهبی، اسلامی، ایرانی و سنتی را، قابلیت طرحدار شدن آن برای انجام کارهای هنری دانست و افزود: کاشی نسبت به سنگ از لحاظ ماندگاری و مقاومت در محیط‌های باز، مقاوم‌تر و ماندگارتر بوده، ضمن اینکه از نظر انجام طرح‌های هنری در نزد صاحبکاران و هنرمندان، از جایگاه ویژه‌ای در این زمینه برخوردار است.

واحدها و تولیدات شرکت

مدیرعامل شرکت کاشی سنتی قدس رضوی در بیان واحدها، تولیدات و محصولات این شرکت تأکید کرد: واحد تولید کاشی(کاشی پزی)، واحد معرق کاری، واحد تولید کاشی هفت رنگ، واحد برش با آب(واتر جت) و واحد تولید محصولات صنایع دستی و دکوراتیو از جمله واحدهای این شرکت می‌باشند که در هر یک محصولات و خدمات مربوط ارائه می‌شود.

وی یادآور شد: مهم‌ترین تولیدات واحد تولید کاشی در این شرکت مربوط به کاشی جسمی می‌باشد که با ظرفیت سالیانه حدود ۹۰۰ هزار قالب با توجه به سفارش دریافتی(واحد شمارش کاشی جسمی) در این شرکت تولید ‌شده و از آن به مقدار زیاد در تولید کاشی معرق استفاده می‌شود.

مدیرعامل این شرکت اضافه کرد: کاشی نره، از دیگر تولیدات واحد کاشی در این شرکت می‌باشد به گونه‌ای که سالیانه حدود ۴۰۰ هزار قالب(واحد شمارش کاشی نره) و با توجه به سفارش دریافتی، ظرفیت افزایش تولید تا یک میلیون قالب نیز وجود دارد که قسمت بیشتری از آن در کاشیکاری‌های مربوط به گنبدها در حرم مطهر و خارج آن (در اماکن مذهبی) استفاده می‌شود.

مدیرعامل این شرکت در این زمینه خاطرنشان کرد: در زمینه دیگر محصولات واحد تولید کاشی(از جمله دوال، جوک، حمیل و...) سالیانه حدود ۲ میلیون قطعه در ابعاد مختلف(و با توجه به نوع سفارش ارائه شده) در این شرکت تولید می‌شود که می‌توان گفت از نظر حجم کار و میزان تولید، واحد کاشی‌پزی مهم‌ترین واحد تولیدی در این شرکت به شمار می‌آید.

تولید سالانه ۴۰۰۰ متر مربع معرق

مهندس معلم شهری در ارتباط با واحد معرق کاری گفت: کاشی‌های جسمی(در رنگ‌های مختلف) پس از تولید در واحد کاشی پزی و براساس فرایندهای انجام شده در واحد معرق به منظور کاربرد در عملیات معرق کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند که کاربرد آن‌ها در اماکن متبرکه حرم مطهر، مساجد، مصلی‌ها، اماکن مذهبی عمومی، موزه‌ها و... بیش از جاهای دیگر است و سالانه حدود ۴۰۰۰متر مربع معرق در این شرکت تولید می‌شود که از لحاظ ارزش ریالی و اقتصادی مهم‌ترین واحد این شرکت می‌باشد.

وی همچنین تصریح کرد: سالانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع از کاشی هفت رنگ در این شرکت تولید می‌شود که با توجه به سفارش مشتری، این مقدار افزایش یا کاهش خواهد داشت و علاوه بر حرم مطهر رضوی در مساجد، حسینیه‌ها، پارک‌ها، اماکن شهرداری‌ها، سر در منازل و... استفاده می‌شود.

مدیرعامل این شرکت گفت: علاوه بر واحدهای فوق، واحد برش با آب(اصطلاحاً واترجت) نیز از دیگر واحدهای این شرکت می‌باشد که توسط دستگاه موردنظر، طرح‌های مربوط(معرق، طراحی نقوش مختلف مذهبی، صنعتی، سنتی) با استفاده از فشاربسیار بالای آب و موادی که کمک به برش می‌کنند، برشکاری شده و طبق نقشه و طرح مورد نظر، مورد استفاده قرار می‌گیرد و در این زمینه، سالانه حدود ۲۵۰ هزارمتر طول(واحد اندازه‌گیری مربوط به واحد برش آب) برش قطعات تولیدی توسط این دستگاه در این شرکت انجام می‌شود.

تولید قطعاتی تحت عنوان «قطعه‌ای ازبهشت» از دیگر موارد تولیدی این شرکت است که مهندس معلم شهری به آن اشاره کرد و افزود: در عملیات نوسازی و بازسازی نماهای حریم حرم مطهر رضوی؛ ‌ ازقطعات نماهای کاشیکاری شده ومعرق کاری‌های قدیمی در سطح اماکن متبرکه؛ جهت تبرک و تیمن؛ در قاب‌هایی به نام «قطعه‌ای ازبهشت» تولید؛ و جهت استفاده علاقه‌مندان به آثار هنری و سنتی به فروش می‌رسد که سالیانه حدود ۲۴ هزار عدد قاب قطعه‌ای از بهشت و دیگر محصولات در ابعاد و اندازه‌های مختلف در این شرکت تولید می‌شود.

کاشی‌هایی باطول عمر ۱۵۰ سال

مدیرعامل این شرکت تصریح کرد: سالیانه حدود ۲۰ هزار مترمربع انواع کاشی سنتی دراین شرکت تولید می‌شود که حدود ۴۰۰۰ مترمربع در مجموعه حرم مطهر رضوی (عملیات نوسازی و بازسازی) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی بیان داشت: با توجه به انجام آزمایش‌های متعدد مربوط به مقاومت کاشی‌های سنتی تولیدی این شرکت به شرایط جوی ومحیطی، آفتاب زدگی و یخ زدگی (در سرما و گرما)، مقاومت به سایش کاشی و... و نتایج به دست آمده، کاشی‌های معرق تولیدی شرکت کاشی سنتی قدس رضوی توانایی دوام و حفظ کیفیت ثابت تا ۱۵۰ سال را دارا بوده ضمن اینکه این عدد در مورد کاشی‌های هفت رنگی ۷۰ سال و در زمینه کاشی‌های زیررنگی که جزئی از تولیدات کاشی‌های هفت رنگی می‌باشد نیز استحکام قابل توجهی حتی بیش از ۱۵۰ سال را می‌توان انتظار داشت که به نوبه خود نتایج قابل توجه و قابل قبولی به شمار می‌رود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.