تولید برنج در ایران حدود ۳۰ درصد از استانداردهای تولید برنج در دنیا سختگیرانه تر است که دلیل اصلی این موضوع مصرف بالای این محصول در ایران است. وی در تشریح این موضوع بیان داشت: در عمده کشورهای دنیا سرانه مصرف مردم حدود ۱۰ کیلوگرم است که این مقدار در کشور ما حدود ۴۰ کیلوگرم برای هر نفر است. لذا طبیعی است وقتی میزان مصرف کالایی زیاد باشد باید استانداردها سختگیرانه تر و مراقبت ها بیشتر شود.

ضایعات فرآوری برنج در ایران ۱۰ برابر کشورهایی مانند هندوستان است / سرانه مصرف برنج در ایران ۴ برابر میانگین جهانی

اختصاصی قدس آنلاین- برنج به عنوان یکی از اقلام پرمصرف در سبد کالایی خانوار ایرانی سال هاست که در سفره های ما از جایگاه ویژه ای برخوردار است. محصولی که طبق اذعان مسئولین این حوزه علاوه بر تولید بیش از دو میلیون تنی آن در داخل کشور به واسطه نیاز و بالا بودن مصرف مردم، سالیانه مجبور به واردات ده ها هزار تن از این کالای پر مصرف به کشور هستیم که البته خود این موضوع نشان دهنده مصرف بالای این محصول نسبت به جمعیت ما است.

در سال های اخیر اخبار بیشماری درباره برنج های آلوده، غیربهداشتی، قاچاق و... در اخبار و رسانه ها منتشر و حتی گاها برخی از آنها از سوی مسئولین تایید شد. موضوعی که حتی اگر آن را نادیده بگیریم و فرض را بر وجود سلامت کامل در مصرف این محصول بدانیم. باز به نظر می رسد سرانه مصرفی بالای برنج در جامعه ایرانی تهدیدی برای سلامت جامعه به شمار می رود. به نحوی که امروزه بسیاری از پزشکان تغذیه حذف مصرف برنج از سبد خانوار را برای مقابله با بیماری های شایعی همچون کبد چرب و چاقی که رو به افزایش است توصیه می کنند. در این زمینه مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج درباره سلامت و استانداردهای تولید برنج در ایران به قدس آنلاین می گوید: تولید برنج در ایران حدود ۳۰ درصد از استانداردهای تولید برنج در دنیا سختگیرانه تر است که دلیل اصلی این موضوع مصرف بالای این محصول در ایران است. وی در تشریح این موضوع بیان داشت: در عمده کشورهای دنیا سرانه مصرف مردم حدود ۱۰ کیلوگرم است که این مقدار در کشور ما حدود ۴۰ کیلوگرم برای هر نفر است. لذا طبیعی است وقتی میزان مصرف کالایی زیاد باشد باید استانداردها سختگیرانه تر و مراقبت ها بیشتر شود.

با این حال در چند سال اخیر به خصوص سال جاری به واسطه افزایش هزینه های تولید، کاهش قدرت خرید مردم و واسطه گری های موجود در بازار قیمت برنج مرغوب ایرانی به چیزی بین ۱۳ تا ۱۶ هزار تومان رسیده است. موضوعی که طبیعتا یا این محصول را از سبد غذایی برخی از خانوارها حذف و یا خانوار ها را به جایگزینی کالای دیگری به جای برنج ترغیب می کند، موضوعی که در نهایت می تواند منجر به افزایش واردات برنج ارزان قیمت و مصرف برنج بی کیفیت خارجی شود. اما دبیر انجمن واردکنندگان برنج در حمایت از لزوم واردات برنج به خبرنگار ما می گوید: در بیان این موارد قبل از هر چیزی باید امنیت غذایی کشور در نظر گرفته شود. اگر بیاییم و از فردا اجازه واردات حتی یک کیلو برنج به داخل کشور را ندهیم طبیعتا اتفاقی برای تجار و واردکنندگان رخ نخواهد داد چرا که آنها کسب و کار دیگری را انتخاب و کالای دیگری را وارد خواهند کرد. وی ادامه داد: اما وقتی با یک کیلو برنج می توان ۷ تا ۸ نفر را سیر کرد آیا می توان جایگزینی برای آن پیدا کرد؟ به نظرم حمایت از تولید نباید در منع واردات خلاصه شود برای مثال ماشین آلات ما برای ده ها سال پیش است هندوستان وقتی برنج را فرآوری می کند ۵ درصد برنج شکسته می دهد اما برنج شکسته ما حدود ۵۰ درصد است که نشان دهنده به روز نبودن ماشین آلات ما است.

این در حالی است که با توجه به افزایش قیمت کالاهای اساسی همچون گوشت قرمز و سفید که کاهش شدید سهم این اقلام از سبد غذایی خانوار و افزایش بی سابقه قیمت برنج ایرانی این اقلام از سفره بخش قابل توجهی از جامعه ایرانی خداحافظی کرده و حالا برنج های بی کیفیت خارجی که بر اساس میزان مصرف سرانه آن کشورها، با استانداردهای سهل تری در حال تولید هستند به سفره ما ایرانی ها هجوم آورده اند موضوعی که علاوه بر ضربه زدن به تولید داخلی می تواند تبعات بهداشتی و سلامتی را برای جامعه ایرانی در بر داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.