شهرکرد- رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال ۲۵ هزار تن بادام از باغات استان برداشت می شود که حدود هشت هزار میلیارد ریال ارزش اقتصادی دارد.

برداشت سالانه ۲۵ هزار تن بادام از باغات چهارمحال و بختیاری

ذبیح الله غریب روز شنبه در گفتگویی با قدس آنلاین گفت: بخش کشاورزی در اقتصاد استان جایگاه ویژه ای دارد و بیشترین مشاغل در این استان به بخش کشاورزی مربوط است.

وی افزود: یک سوم  از اقتصاد استان مربوط به بخش کشاورزی بوده و ارزش افزوده و ثروت آوری برای استان در بخش کشاورزی ۲۹ درصد است.

غریب تصریح کرد: خوشبختانه تولیدات در بخش کشاورزی در چهارمحال و بختیاری آمار قابل قبولی دارد و فرصت های بسیار مناسب اشتغال و اقتصادی را می توان در این حوزه ایجاد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به پتانسیل بالای باغات استان در کشت محصول افزود: در مجموع ۴۰ هزار هکتار عرصه باغات در استان وجود دارد که از این میزان ۵ هزار هکتار درختان غیر مثمر هستند که در دراز مدت در صنعت چوب بازدهی اقتصادی بسیار خوبی دارد و ۳۵ هزار هکتار شامل باغات مثمر هستند.

وی خاطر نشان کرد: در سال ۲۵ هزار تن بادام از باغات استان برداشت می شود که حدود ۸ هزار میلیارد ریال ارزش اقتصادی دارد و ۹۵ درصد از این محصول به کشورهایی همچون هند صادر می شود.

غریب با اشاره به توسعه باغات استان گفت: در حوزه کشت آلبالو و گیلاس پیشرفت های خوبی داشته ایم و امسال ۳۴۰ تن گیلاس تولید شده و با برنامه ریزی های انجام شده این میزان به ۵۰۰ تن افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری به توسعه گلخانه های سطح استان اشاره کرد و افزود: گلخانه های استان از سال ۹۳ تا کنون به میزان ۱۹ هزار هکتار افزایش داشته اند.

وی با اشاره به مصرف قسمت عظیمی از آب استان در بخش کشاورزی گفت: با تلاش های صورت گرفته در خصوص جایگزین روش های جدید کشاورزی از جمله آبیاری نوین با روش های سنتی توانسته ایم تا حد زیادی از هدر رفت آب جلوگیری کنیم.

غریب افزود: با استفاده از روش آبیاری دیم توانسته ایم محصولاتی همچون بادام، انگور و گل محمدی را در مزارع استان تولید کنیم.

  رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به حفظ آب و خاک بوسیله کشت گیاهان دارویی  تصریح کرد: سالانه حدود ۵ هزار هکتار از اراضی شیب دار به کشت گیاهان دارویی اختصاص داده می شود.

وی با اشاره به مجهز  شدن باغات استان به سیستم آبیاری نوین افزود:سازمان جهاد کشاورزی استان ۸۰ درصد از هزینه تجهیز کردن باغات استان به سیستم آبیاری نوین را پرداخت کرده است و سازمان در اجرای شبکه های آبیاری نوین رتبه اول را کسب کرده است.

غریب اظهار کرد: مجموع تولیدات استان در بخش کشاورزی در  سال ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن است و توانسته ایم تولید استان را حفظ و افزایش دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به عملکرد حوزه منابع طبیعی گفت: یکی از اصلی ترین وظایف منابع طبیعی توسعه کشاورزی پایدار است و انتظارات از بخش منابع طبیعی بسیار بالاتر از عملکرد فعلی است.

وی با اشاره به واگذاری کشتارگاه جونقان به بخش خصوصی گفت: این کشتارگاه در ۲ مرحله به مزایده عموم گذاشته شد، اما به دلایلی برنده مزایده انصراف و در حال حاضر این کشتارگاه توسط مدیریت امور پشتیبانی دام سازمان جهاد کشاورزی اداره می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.