اهواز- معاون پیش‌بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور گفت: بیش از ۹۰ درصد از پهنه سرزمینی ایران، در معرض خطر زلزله با قدرت متوسط و بالا قرار دارند و حتی می‌توان گفت که تا حدود ۹۷ درصد از پهنه سرزمینی ما چنین وضعیتی دارند.

بیش از ۹۰ درصد پهنه سرزمینی ایران در معرض خطر زلزله قرار دارد

به گزارش قدس آنلاین، بهنام سعیدی در کارگاه تخصصی آموزشی پیشگیری و مدیریت حریق که امروز (شنبه ۲۸ مردادماه) در تالار نفت اهواز برگزار شد، اظهار کرد: اگر بخواهیم در حوزه مخاطرات طبیعی، ۱۰ کشور جهان را از نظر بیشترین تعداد بلایای طبیعی نام ببریم، ایران بین این ده کشور، رتبه چهارم را با حوادث مختلفی نظیر سیل، زلزله، خشکسالی، و ... دارد.

وی تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد از پهنه سرزمینی ایران، در معرض خطر زلزله و قدرت متوسط و بالا هستند و حتی می‌توان گفت که حدود ۹۷ درصد از پهنه سرزمینی ما چنین وضعیتی دارند. آن حدود سه یا چهار درصد مابقی که احتمال عدم وقوع زلزله را دادیم، مناطقی خالی از سکنه و جمعیت هستند.

معاون پیش‌بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: حدود ۷۵ درصد از مراکز جمعیتی کشور ایران در معرض خطر سیل و حدود ۸۰ درصد از سرزمین ما نیز در منطقه خشک و گرم قرار دارد و این وضعیت کشور ما در حوزه مخاطرات طبیعی است.

سعیدی در ادامه به تعریف علم مدیریت بحران پرداخت و بیان کرد: برای این علم کاربردی دو هدف عنوان شده که هدف اول پیش‌بینی و پیشگیری حوادث است. اما آیا تمام حوادث قابل پیش‌بینی و پیشگیری هستند؟. با توجه به این‌که تنها بخشی از حوادث نظیر سیل، آتش‌سوزی و ریزگردها، قابل پیش‌بینی و پیشگیری هستند، هدف دوم این علم، این است که اگر نمی‌توانیم برخی حوادث را پیش‌بینی و پیشگیری کنیم با انجام اقداماتی اثرات سوء و مخرب اینگونه حوادث را به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد: تاکنون علم نتوانسته قابل پیش‌بینی و پیشگیری بودن وقوع زلزله را به اثبات برساند اما برای زلزله می‌توان با اقداماتی، اثرات مخرب ناشی از آن را به حداقل رساند. زلزله دارای دو موج است که بین این دو موج، ۳ تا ۳۰ ثانیه فاصله زمانی است که موج دوم، موج مخرب آن است و برخی کشورها توانستند در همین چند ثانیه فاصله زمانی بین این دو موج، اقداماتی را جهت کاهش آثار مخرب ناشی از آن انجام دهند.

معاون پیش‌بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور ضمن اشاره به غیرقابل جبران بودن آثار روحی و روانی برخی حوادث برای جامعه به زلزله بم اشاره و خاطرنشان کرد: در این زلزله، بیش از ۲۷ هزار نفر جان باختند. بیش از ۲۰ هزار نفر مجروح، ۹ هزار زن بی‌سرپرست و پنج هزار کودک محروم از پدر و مادر و بیش از ۶۰۰۰ نفر تا پایان عمر خود ناتوان و ۵۹ هزار واحد مسکونی و تجاری تخریب شد.

سعیدی ادامه داد: زلزله بم تنها ۱۲.۵ ثانیه طول کشید و چنین آثاری داشت. با گذشت چندین سال از وقوع زلزله بم، شهر بم به زیبایی بازسازی شد اما آیا آثار روحی و روانی این حادثه بر روح مردم جبران شده است؟

وی اظهار کرد: باید مسئولان نسبت به حضور خود در چنین کارگاه‌هایی، نگاه اعتقادی داشته باشند. اگر این قضیه اعتقادی، دینی و مذهبی شد، آنگاه برگزاری چنین کارگاه‌هایی تأثیرگذار خواهد بود. همه حوادث نیز مهم هستند اما تنها بخشی از حوادث را می‌توان پیش‌بینی و پیشگیری کرد. در بحث حوادث آتش‌سوزی، اگر این حوادث به خوبی کنترل نشوند، آثار و تبعات آن گاهی غیرقابل جبران خواهد بود؛ حوادث آتش‌سوزی به سرعت قابل گسترش و گاهی نیز قابل کنترل و حتی مهار هستند.

معاون پیش‌بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور افزود: در بحث آتش‌سوزی‌ها نباید تمرکز را بر عرصه‌های مراتع، جنگلی و بیابانی محدود کرد، بلکه باید آموزش تک تک افراد را در استان در دستور کار قرار داد و آموزش را از سطوح پایین آغاز کنیم. اعتقاد دارم هر عضو خانواده می‌تواند امدادگر باشد. بنابراین آموزش مردم را در دستور کار خود قرار دهید.

سعیدی با تأکید بر ضرورت آموزش مردم استان خوزستان در رابطه با حوادث و مخاطرات طبیعی به ویژه حوادث آتش‌سوزی، بیان کرد: مدیران در موارد زیادی آموزش می‌بینند اما هنر این است که آموزش‌ها در سطح جامعه و مردم پیاده شود و در این صورت است که می‌بینید عملیات امداد و نجات در خصوص اینگونه حوادث تسهیل خواهد شد. گاهی برخی حوادث به علت عدم آگاهی مردم از میزان خطر آن، تلفاتی در پی دارد. برای مثال در سیل اخیر، اگر خیلی از عزیزانی که جانشان را از دست دادند، نسبت به خطرات آن آگاه بودند، از این تلفات جانی جلوگیری می‌شد.

وی ادامه داد: کافی است به مردم آموزش دهیم. در صورت جاری شدن سیل، نیازی نیست به دنبال خودروی خود بروند، بلکه در وهله اول، جان خود را نجات دهند. مردم ما فرهیخته و باشعور هستند و گاهی در برخی موارد، ما این آموزش‌ها را به مردم نمی‌دهیم.

معاون پیش‌بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به نقش نیروهای عملیاتی و همچنین مردم بومی در امدادرسانی در حوادث مختلف و همچنین اطفاء حریق در عرصه‌ها و مراتع طبیعی گفت: گاهی نیز اهالی بومی منطقه از مسیرهایی که به کانون حریق نزدیک‌تر است، خیلی بیشتر از ما آشنایی دارند و حتی می‌توانند اقداماتی انجام دهند که سریع‌تر از ما، حریق را اطفاء کنند. بنابراین باید این نیروهای عملیاتی و بومی را شناسایی کنیم.

سعیدی ادامه داد: مدیران کل بحران باید نسبت به شناسایی نیروهای عملیاتی خود اقدام کند و چابک و قاطع باشد و در عین حال احساس دلسوزی نسبت به مجموعه زیردست خود داشته باشند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.