نماینده مردم آبادان در مجلس گفت: بیطرف در اجرا کردن طرح‌های مطالعاتی در دولت هفتم و هشتم حضور داشته که به پروژه‌های مخرب زیست محیطی منجر شده است.

پروژه‌های مخرب زیست‌ محیطی حاصل دوران وزارت بیطرف است

به گزارش قدس آنلاین، جلیل مختار نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی عصر امروز در جلسه علنی مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو، با بیان اینکه میزان سنجش وزرا براساس سوابق و عملکرد، برنامه‌ها و همچنین تطبیق برنامه‌های وزیر با برنامه ششم توسعه صورت می‌گیرد، گفت: بیطرف در مطالعات و تحقیقات و انتقال آب در سطح کشور در دولت پنجم و ششم و اجرا کردن طرح‌های مطالعاتی در دولت هفتم و هشتم حضور داشته که به پروژه‌های مخرب زیست محیطی منجر شده است.

وی افزود: «سد سیوند» تهدید آثار تاریخی را در پی داشت و سد ۱۵ خرداد نشت آب داشت و سد بُناب مرند در کوتاه‌ترین زمان تخلیه شد. پروژه قم‌رود محرومیت مردم الیگودرز از آب شرب و کشاورزی را منجر شد. فاجعه سد گتوند را گردن دیگری انداختید، هر چند در کار نادرست رئیس‌جمهور قبل در افتتاح این سد شکی نیست، اما سدسازی مراحلی دارد که جنابعالی در مرحله اول به عنوان مسئول بلندپایه در وزارت نیرو بودید و این سد جانمایی درستی نداشت.

مختار با بیان اینکه آسیب ریزگردها و بیایانی شدن استان‌های مرکزی را وزیر پیشنهادی ایجاد کرده است، گفت: علت ریزگردها تحقیقات شما در دوره وزارت بوده است. آسیب‌های انتقال آب از مناطق مستعد کشاورزی به مناطق کم آب، بیانگر سیاست غیرآمایش سرزمینی است که این امر منجر به تحمیل هزینه‌های زیاد و بحران اکولوژی در مناطق مبدأ شد.

نماینده مردم آبادان در مجلس با تأکید بر اینکه مسئولان حق ندارند با امکانات دولتی به فکر آباد کردن استان محل سکونت خود باشند، اظهار داشت: شما در اسفند ۹۱ در مصاحبه‌ای اعتراف کردید با کمک علی‌اکبر اولیا و با تحمیل هزینه گزاف و ویران کردن اکوسیستم مرکزی، صنایعی با مصرف آب بالا در یزد ایجاد کردید.

وی افزود: در سال ۷۶ انتقال آب را به‌ عنوان دغدغه شخصی دنبال کردید و انتقال این صنایع به یزد منجر به محروم شدن مردم سواحل خلیج فارس و خوزستان شد.

مختار با بیان اینکه کشور ترکیه سدهای غول آسا ایجاد می‌کند که منجر به خشک شدن فرات و اروندرود خواهد شد و افغانستان  آب را بر مردم سیستان می‌بندد، گفت: با چه زبانی با این کشورها وارد مذاکره می‌شوید؟ اگر بیطرف در دوران وزارتش آب را مدیریت کرده بود، چرا امروز با بحران آب و ریزگردها مواجهیم؟

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.