دبیر کل مجمع تقریب مذاهب گفت: اداره جامعه به شکل منظم نیازمند کشف نظام پشت سر احکام است، همچنین برای اینکه سیستم حاکم بر احکام فقهی را متوجه شویم، باید به نیازهای جدید پاسخگو باشیم.

اداره جامعه به شکل منظم نیازمند کشف نظام پشت سر احکام است

به گزارش قدس آنلاین، آیت‎الله محسن اراکی امروز در سلسله نشست‎های همایش فقیه فقه نظام که در پژوهشکده فقه نظام برگزار شد، اهمیت نظام و ولایت در پذیرش عمل را مدنظر قرار داد و اظهار داشت: از ائمه اطهار(ع) روایات متعددی نقل‌شده که هیچ عملی از انسان پذیرفته نمی‌شود جز اینکه عمل انسان در چارچوب نظام ولایی و تحت ولایت امام(ع) انجام شود.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی بودن علم فقه را پاسخگو به نیازها و احکام شرعی دانست و عنوان کرد: درگذشته اساس فقه پاسخگو بودن به مسائل مبتلابه جامعه بود به دلیل اینکه فقهایی که این فقه را تبیین کردند به دنبال این مطلب بودند.

اراکی احکام مبتلا به را دو دسته خواند و خاطرنشان کرد: سوالاتی که مردم دارند و سوالاتی که باید از سوی حاکم مطرح شود دو احکام مبتلا به هستند سوالاتی که از سوی حاکم مطرح می‌شود به‌نوعی فعل حاکم است که باید پرسش‌های مرتبط به‌نظام از سوی حاکم انجام شود، اما در آن روزگاری که حاکم خود معصوم بود، نیازی به پرسش وجود نداشت.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: اداره جامعه به شکل منظم نیازمند کشف نظام پشت سر احکام است، همچنین برای اینکه سیستم حاکم بر احکام فقهی را متوجه شویم، باید به نیازهای جدید پاسخگو باشیم.

وی با اشاره به اینکه اسلام بیان می‎کند که دولت‎ها حاکم اصلی بر زمین و منابع زیر زمینی نیستند، عنوان کرد: به دلیل اینکه همه معادن را خداوند ایجاد کرده و به وجود آورده پس‌ازآن خداوند است.

اراکی بابیان اینکه ملاک دنیای امروز برای حاکمیت، سلطه و تسلط است تصریح کرد: اگر سلطه را مبنای مالکیت بدانیم همه جرم‎ها و غصب‎ها و زورمداری‎ها طبیعی جلوه داده می‎شود.

وی تصرف درجایی با اذن حکومت طاغوتی را صحیح ندانست و ابراز کرد: به دلیل اینکه این نگاه در فقه نظام بیان‌شده است تصرف با اذن حکومت طاغوتی درجایی درست نیست.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی قواعد فقهی را منبع دیگر قواعد فقه نظام از دیگر دیدگاه‌های شهید صدر دانست و بیان کرد: اگر کسی بر چیزی مالک شد، اگر عنصر شرعی برای خروج این مالکیت از وی نشد، بازهم آن فرد مالک بوده که این قواعد در موارد بسیاری کاربرد دارد.

وی منبع بعدی شهید صدر را نفس احکام الهی دانست و خاطرنشان کرد: از تعدادی احکامی می‌توان به قواعد فقه نظام رسید و پس‌ از آن می‌توان به نتیجه رسید که این کار از عناصر اصلی مالکیت بوده است، همچنین مشکلات بسیاری ازجمله موقوفات بر سرکار نکردن ایجادشده که درواقع بدون اینکه کاری انجام شود مواردی وقف‌شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.