خطیب و کارشناس مسائل مذهبی گفت: یکی از ویژگی‌های مهم شخصیتی امام خمینی (ره) اسلام شناس بودن به معنای واقعی کلمه است، بسیاری‌ مانند امام اسلام را نمی‌شناختند و هنوز هم نمی‌شناسند.

امروزه راه امام (ره) مسدود و ممنوع نیست

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان عصر امروز در گردهمایی عمومی مطالعاتی اندیشه‌های امام خمینی (ره) که به همت مجمع فرهنگی تحقیقاتی امام راحل برگزار شد، با اشاره به برداشت از دین اظهار داشت: برداشت از دین، روایات و سیره معصومین (ع) کار ساده‌ای نیست و نیاز اشراف به تمام گستره معارف دینی دارد.

وی با بیان اینکه برداشت، تحلیل و تفسیر کردن آیات و روایات تنها در صورت وجود این ژرف‌نگری ممکن است، افزود: این متن مثل قرآن کریم و ائمه معصوم به گونه‌ای طراحی شده که قابل سوءاستفاده بوده و این خود راز ماندگاری دین است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه شاید اگر همه چیز در معارف دین شفاف بود در معارف دینی خلل‌های اساسی ایجاد می‌کردند، بیان کرد: این درحالی است که سعی کردند نسبت به شفافیتی که وجود دارد این تحریف‌ها را صورت بدهند.

وی افزود: دین به دلایل مختلف یک پدیده عمیق است و این امکان ندارد که حیات انسان روز به روز رشد کند، اما معارف دینی معارفی ژرف و عمیق نباشد.

پناهیان پیرامون سطحی نبودن دین تصریح کرد: دین را نباید ساده پنداشت چرا که به طور طبیعی برداشت سطحی یا غلط از دین ممکن می‌شود و وقتی این برداشت از دین ممکن شود، آدم باید به سراغ عمیق‌ترین برداشت‌ها، جامع‌ترین نگاه به دین و نگاهی که بتواند برطرف کننده نیاز امروز و آینده بشر باشد، برود و این کار هرکسی نیست.

وی در مورد یکی از ویژگی‌های شخصیتی امام (ره) اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های مهم شخصیتی امام خمینی (ره) این بود که به معنای واقعی کلمه اسلام‌شناس بودند و خیلی‌ها مانند امام اسلام را نمی‌شناختند و اکنون نیز نمی‌شناسند.

خطیب و کارشناس مذهبی گفت: اندازه‌های زندگی باید به دست انسان باشد، این در حالی است که اولیای خدا تلاش کردند این اندازه‌ها را در زندگی به ما بدهند اما این اندازه‌ها به دست هر کسی نیامده و نمی‌آید.

وی افزود: شاید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های امام که برای انقلاب مفید بود، نگاه درست ایشان به دین بود، در مقام عمل ویژگی‌هایی نظیر شجاعت، معنویت، قدرت و بیان امام بسیار موثر بود و در حالت کلی در مقام نظر مهم‌ترین ویژگی ایشان اسلام شناس به تمام معنا بودن است.

‌پناهیان با اشاره به اینکه شاید امام کتاب اسلام‌شناسی ننوشته باشد، ادامه داد: امام فرصت این فراغت را نداشتند و به انجام کارهای بزرگ‌تری می‌پرداختند اما در خلال کلمات و بیانات ایشان یک نگاه تازه، جامع، عمیق و صحیح نسبت به دین جریان دارد.

وی پیرامون برداشت خود از تعریف امام درباره اسلام بیان کرد: برداشت من این است که اکثریت جامعه ما که جامعه روشنفکر، حوزوی، عوام و توده‌های مختلف مذهبی را در بر می‌گیرد، برداشت حضرت امام را ندارند.

وی افزود: این در حالی است که امام را قبول دارند، اما برداشت و تفصیلی که امام از دین داشتند و انداره‌هایی که دست ایشان بود، عوامل موفقیت را برای ایشان رقم زد.

پناهیان اظهار داشت: حدود 230 هزار شهید دادیم تا یک مقدار امام را توضیح دهیم، تا یک مقدار کسانی که در حد وصیت‌نامه امام را درک کرده بودند، بتوانند امام را توصیف کنند و برای دیگران به زبان خودشان شرح دهند.

وی با بیان اینکه معلم‌هایی در تمام خانواده‌ها برای تعلیم دیدگاه فرستاده شدند و آن معلم ها کسانی جز شهدا نبودند، افزود: افراد غیر شهید نیز فعالیت می‌کردند اما هیچ‌گاه فعالیت‌های یک غیر شهید به یک شهید نمی‌رسد.

استاد حوزه و دانشگاه پیرامون اتفاقات صدر اسلام تصریح کرد: ما واقعا خوشبخت هستیم بابت اتفاقی که در صدر اسلام افتاد و در جامعه ما رخ نداد.

پناهیان گفت: در صدر اسلام نه تنها تمام سخنان را در آتش زدند و تا ده‌ها سال "قال الرسول‌الله" گفتن ممنوع شد که حدیث جعلی ایجاد کردند و یورشی که به سخنان پیامبر داشتند نیز یورش سهمگینی بود.

وی با بیان اینکه بعد از رحلت امام سخنان به جای ماند و کسی نتوانست به امام دروغ ببندد، خاطرنشان کرد: شاید عده‌ای در این راستا تلاش کرده باشند، اما مردم دیگر مطلع هستند و کسی نتوانست در این راستا اقدامی انجام دهد.

پناهیان افزود: راه امام مسدود و ممنوع نیست و این اتفاقات خوبی است که در این زمان افتاده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.