رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر این مطالب که سرنوشت ترکیه و حزب عدالت و توسعه به هم گره خورده است از وزیر خارجه آلمان خواست تا حد خودش را نگهدارد.

به گزارش قدس آنلاین، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی در جمع مردم شهر دنیزلی گفت: بنده پرونده ۴ هزار و ۵۰۰ تروریست را به خانم مرکل ارسال کردم .متاسفانه این پرونده ها مورد قبول واقع نشد. اکنون نیز پرونده ها در اختیار آنهاست. ولی ایشان از بنده تقاضای استرداد چندین نفر را دارند. اگر قوانین قضایی در کشور شما وجود دارد، در کشور ما نیز این قوانین اعمال می شود. همچنین شخصی که شریک ائتلافی وی است، نیز هر از گاهی این درخواست ها را مطرح می کند.

وی در ادامه با اشاره به واکنش مقامات آلمانی به درخواست روز گذشته خودش از ترک تبارهای آلمانی مبنی بر رای ندادن به سه حزب عمده آلمان در انتخابات پیش رو، گفت: معلوم بود که از دعوت ما از ترک تباران آلمان ناراحت خواهند شد. به تلاش های خود ادامه خواهیم داد. اکنون خطاب به برادران خود در اروپا اعلام می کنم که حق دموکراتیک خود را پای صندوق های رای و به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و درس خوبی به آنها بدهید.

اردوغان گفت: اصلاحات را ابتدا از خودمان شروع خواهیم کرد. نباید از یک سیستم و قواعد ثابت انتظار تغییر در نتایج را داشت. به این اصلاحات نیاز داریم. اگر در پی ترکیه قدرتمند و مطمئن برای خود، دوستان و برادران خود هستیم، ابتدا باید قدرت ایجاد آن را با اصلاحات در حزب عدالت و توسعه فراهم آوریم.

وی تصریح کرد: وارد دوره ای می شویم که در آن، هیچ عرصه ای را در حوزه اقتصاد، امنیت، سرمایه گذاری و روابط بین المللی خود نیمه کاره رها نخواهیم کرد. در ۱۵ جولای دیدیم که دشمنان ملت و کشورمان چگونه با کوچک ترین ضعفی دنبال فرصتی برای ضربه زدن به کشورمان بودند. در این خصوص ما به عنوان حزب عدالت و توسعه، وظیفه سنگینی را بر دوش داریم. سرنوشت ترکیه و حزب عدالت و توسعه به هم گره خورده است. اگر ما ضعیف شویم، ترکیه هم ضعیف خواهد شد.

رئیس جمهور ترکیه گفت: اکنون ما هر چقدر بر عضویت در اتحادیه اروپا و اتحادیه گمرگی تاکید می کنیم، در مقابل اتحادیه اروپا نیز به همین اندازه به این امر نیاز دارد. باید این موضوع را مورد دقت قرار دهیم.

وی در ادامه تاکید کرد: وزیر امور خارجه فعلی آلمان نیز حد خود را نمی داند. شما در چه جایگاهی هستی که با رئیس جمهور ترکیه این گونه صحبت می کنی؟ شما باید با همتراز سیاسی خود و وزیر امور خارجه ترکیه گفتگو کنی. حد و حدودت را بدان. شما چقدر سابقه در امور سیاسی داری؟ چه تجربیاتی داری؟ زندگی ما در سیاست و مبارزات سیاسی گذشته است. از این رو برای ما مهم نیست که درهای گمرگی آلمان را باز می کنید یا نه. این موضوع اصلا اهمیتی ندارد. کشورهایی که درهای خود را به روی ما گشوده اند، با استقبال قبول کرده و ما نیز درهای کشورمان را به رویشان باز می کنیم. این کشورها برای ما کافی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.