۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰
کد خبر: 556714

ناتوانی در تشخیص بوی لیمو یا اشتباه گرفتن آن با بوی میوه‌ای دیگر می‌تواند نشانه زودهنگامی از ابتلا به آلزایمر باشد.

ارتباط کاهش قدرت بویایی با «آلزایمر»

قدس آنلاین- پژوهشی که نتایج آن در نشریه پزشکی نورولوژی ( Neurology) به چاپ رسیده حاکی از آن است که از دست دادن قدرت بویایی یکی از علائم زودهنگام بیماری آلزایمر است. این تشخیص می‌تواند به سرعت به روند بهبود کمک کند؛ زیرا زمانی که حافظه تحلیل رفته باشد معمولاً برای درمان بسیار دیر است.

پژوهشگران دانشگاه مک گیل کانادا در این باره بررسی را روی حدود ۳۰۰ سالمند با میانگین سنی ۶۳ سال و سابقه ابتلای یکی از والدین به آلزایمر انجام دادند. از این افراد تست قدرت بویایی مانند بوی سیگار، لیمو و عطر گرفته شد. در این مطالعه، ۱۰۰ داوطلب تحت اندازه گیری غلظت پروتئین‌های موجود در مایع نخاعی که با بروز آلزایمر در ارتباط است، قرار گرفتند. نتایج نشان داد نشانگرهای زیستی بیماری آلزایمر در شرکت کنندگانی که مشکل بیشتری در تشخیص بو داشتند، حالت غیرعادی جدی‌تر داشت و معمولاً در این افراد مغز در تلاش برای تشخیص بو است. به عنوان مثال برخی بوی لیمو را تشخیص می‌دهند اما آن را بوی میوه‌ای دیگر معرفی می‌کنند.

به گفته پژوهشگر دانشگاه مک گیل، این نخستین بار است که ارتباط مستقیم بین تحلیل قدرت بویایی و نشانگرهای پیشرفت بیماری شناسایی شده است که می‌تواند نقطه عطفی در روند درمان به شمار آید.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.