«واقعاً نمی‌دانیم چرا بیمه‌ها نسبت به حمایت از سلامت تغذیه کشور بی توجهند».

بیمه‌ها نسبت به سلامت تغذیه کشور بی‌توجهی می‌کنند

قدس آنلاین- دبیر همایش بین المللی «تغذیه از مطالعات پایه تا مداخلات بالینی» با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: در تمام دنیا سازمانهای بیمه‌گرهزینه‌های بیشتری را برای پیشگیری از بیماری‌ها اختصاص می‌دهند و بر این مقوله تأکید دارند. چنان که بسیاری از بیمه‌ها از کارخانه‌های تولید کننده مواد غذایی بی‌ارزش و ناسالم شکایت می‌کنند، چرا که باعث می‌شوند افراد تحت پوشش بیمه‌های یادشده صدمات بیشتری دیده هزینه‌های مضاعفی به این سازمان‌های بیمه‌گر تحمیل شود. همچنین تعدادی از این مراکز بیمه توانستند احکام بین‌المللی را برای حل این مسئله بگیرند و حتی برای کاهش مشکلات سلامت افراد تحت پوشش بیمه خود هزینه‌هایی را دریافت کنند. برخی مؤسسات بیمه نیز با حمایت بیشتر از متخصصان تغذیه، تعرفه‌های این پزشکان را کمتر از دیگر تخصص‌ها قرار می‌دهند تا مردم به راحتی از این خدمات استفاده کنند. زیرا هر قدر مردم به دلیل تغذیه بهتر، کمتر به بیماری‌های مختلف مبتلا شوند به سود اقتصاد سلامت جوامع است. حال آن که در کشور ما سلامت تغذیه به عنوان خدمات زیبایی شناخته می شود و هیچ حمایتی از بیماران توسط بیمه‌ها صورت نمی‌گیرد.

دکتر مجید غیور مبرهن افزود: از موارد تأمل برانگیز در حوزه سلامتِ تغذیه، فرهنگ پژوهش در صنایع غذایی است، زیرا در سال‌های اخیر تولیدکنندگان ما دچار تنگناهای اقتصادی هستند در حالی که حوزه پژوهش نیازمند هزینه و زمان است. حال آن که هزینه‌های تولیدکنندگان ما تکافوی فعالیت‌های پژوهشی را نمی‌کند و آن‌ها به برنامه‌های کوتاه مدت متکی هستند. به هر روی تأمین سلامت غذایی بدون تعامل مراکز علمی با صنعت میسر نیست. زیرا هر قدر در سیاست‌های نظام سلامت برغنی‌سازی مواد خوراکی تأکید شود اما تولیدکنندگان این مسئله را جدی نگیرند این تلاش‌ها اثرگذار نخواهد بود.

این صاحبنظر حوزه تغذیه با اشاره به این که مصرف مکمل‌ها یک شمشیر دولبه است، ادامه داد: نحوه مصرف این مواد نیازمند بررسی‌های همه جانبه و تشخیص هوشمندانه است. زیرا بسیاری از افراد جامعه و حتی متخصصان حوزه سلامت دقت کافی به لحاظ میزان و یا زمان مصرف این مواد ندارند. چنان که بنا بر تحقیقات، مشخص شده ۶۰ تا۷۰ درصد بیماران با دارویی که مصرف می‌کنند نباید مکمل بخورند. همچنین بنا بر مطالعات جهانی تأکید شده که مصرف مکمل‌ها می‌تواند با غذاها، داروها و حتی داروهای گیاهی تداخل داشته باشد. چنان که مصرف بسیاری ازمکمل‌ها به جز کلسیم با شیر تداخل ایجاد می‌کند. از این رو مردم باید به مکمل‌ها به چشم دارو نگاه کنند و برهمین اساس به مصرف آن‌ها بپردازند.

دبیر همایش بین المللی «تغذیه از مطالعات پایه تا مداخلات بالینی» خاطرنشان کرد: در حال حاضر کمبود ریزمغذی‌ها همانند «ویتامین د» از چالش‌های تغذیه‌ای کشور محسوب می‌شود. چنان که بنا بر بررسی‌های انجام شده تا۹۰ درصد زنان جامعه ما با این معضل مواجه هستند. البته کمبود این ویتامین در بسیاری از جوامع جهانی مشهود است و این امر دلایل متعددی دارد. پیش از این تصور می‌شد علت بروز کمبود «ویتامین د» در بین بانوان ما نحوه پوشش آن‌ها باشد در حالی که بنابر پژوهش‌های انجام شده، مردان ما نیز با این عارضه مواجهند و در این زمینه تفاوت معنادار و چشمگیری بین دو جنس دیده نمی‌شود. همچنین طی دودهه اخیر کمبود «ویتامین د» در استان خراسان ۲۵ درصد افزایش یافته که می‌توان یکی از دلایل بروز کمبود ویتامین یادشده را آلودگی هوا و یا شهرنشینی دانست.

دکترغیورمبرهن با بیان این که ۹۰ درصد منابع تأمین ویتامین «د» از طریق آفتاب و ۱۰درصد از راه تغذیه است، گفت: کشورهای مختلف سیاست‌های متفاوتی برای کاهش ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها دارند. چنان که در برخی کشورهای اروپایی دولتها برای تهیه مکمل‌ها یارانه می‌پردازند. همچنین در کانادا شرکت‌های صنایع غذایی ملزم به غنی‌سازی محصولات خود شده‌اند. در واقع مدیران سلامت کشورها در سیاستهای خود به این نکته توجه دارند که مردم از چه منابع غذایی بیشتر استفاده می‌کنند و از همین بستر برای کاهش کمبودهای غذایی شهروندان خود استفاده کرده‌اند.

گفتنی است همایش بین المللی «تغذیه از مطالعات پایه تا مداخلات بالینی»  ۱۵تا ۱۷ شهریورماه سال جاری با همکاری سازمان‌های بین المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی، یونسکو، یونیسف، انجمن بین المللی بیوشیمی و پزشکی ملکولی و سازمان فائو برگزار خواهد شد که طی آن بیش از ۵۰ میهمان خارجی به تبادل نظر خواهند پرداخت.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.