بیرجند- مرمت بافت تاریخی ماخونیک، سرزمین لی لی پوتی ها و یکی از ۷ روستای شگفت انگیز ایران در سربیشه آغاز شد.

مرمت «سرزمین لی لی پوتی» های ایران آغاز شد

به گزارش قدس آنلاین، سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سربیشه با اشاره به آغاز مرمت بافت تاریخی ماخونیک در این شهرستان گفت: مرمت بافت تاریخی ماخونیک شامل استحکام بخشی دیوارها، اجرای اندود کاهگل جداره ها، اجرای اندود کاه گل بام، مرمت و تکمیل رخ بام سنگی، مرمت و بازسازی سقف های تخریب شده، مرمت و اجرای آبراهه بام با ناودان سنگی، استحکام بخشی و مرمت و بند کشی دیواره سنگی برج میانی بافت، مرمت و بازسازی سقف چوبی برج میانی و تعمیر درهای چوبی اصیل خانه ها است.

هاشم اتفاقی افزود: بافت تاریخی روستای ماخونیک با ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار ملی تا پایان شهریور مرمت می شود.

وی گفت: بافت این روستا دارای ویژگی های معماری بومی منحصر به فرد و زیبائی است که از جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی نیز بشمار می رود.

روستای هدف گردشگری ماخونیک به سرزمین لی لی پوتی های ایران شهرت دارد زیرا در این روستا سبک زندگی مردم، معماری خانه ها، آداب و رسوم و باورهای عجیب و غریب و انزوای چند صد ساله اش آن را به یکی از هفت روستای شگفت انگیز ایران تبدیل کرده است .

اسناد تاریخی این منطقه نشان می دهد که روستای ماخونیک بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارد.

در این روستا مردم تا ۳۰ تا ۴۰ سال پیش به ابتدایی ترین شکل ممکن و به دور از کوچک ترین تکنولوژی و با اعتقادات بسیار عجیب خود زندگی می کردند.

مردم نسلهای گذشته ماخونیک قد و قامت کوتاهی داشتند و به همین دلیل این روستا به سرزمین لی لی پوتها معروف شده است و هنوز هم  نژاد کوتاه قدی در کهنسالان و مسن تر ها دیده می شود.

ماخونیک روستایی است که در دهستان دُرُح بخش مرکزی شهرستان سربیشه خراسان جنوبی واقع شده است.

منبع: صداوسیما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.