به لطف حمایتهای دولت از وارد کنندگان کالاهای مصرفی که بسیاری از آنها مشابه داخلی دارد، متوسط نرخ حقوق ورودی بابت واردات کالا به کشور از ۱۱.۵ درصد در سال ۹۰ به کمتر از ۹.۵ درصد در سال ۹۵ کاهش یافته که این نشان دهنده واردات بیشتر با عوارض پرداختی کمتر و تسهیل در امر واردات است!

لطف دولت به واردکنندگان کالاهای مصرفی

به گزارش قدس آنلاین، آخرین گزارش گمرک در مورد آمار تجارت خارجی کشور بعد از دو ماه سانسور بالاخره اعلام شد، تا مشخص شود تراز تجاری کشور که در پایان سال ۹۵ مثبت اعلام شده بود در عرض چند ماه مجددا منفی شده و واردات از صادرات پیشی گرفته است! برخی شنیده‌های خبرنگار «نود اقتصادی» حاکی از آن است که رشد ۱۹ درصدی واردات که در چهار ماه نخست سال ۹۶ اتفاق افتاده ناشی از افزایش واردات کالاهای مصرفی است!

 طبق اعلام سازمان توسعه تجارت بعد از برجام چیزی در حدود ۴۰۰ هیات تجاری به ایران آمدند که حالا به نظر می‌رسد با توجه به عدم توفیق دولت در جذب سرمایه گذاری خارجی این هیاتها بیشتر وقت خود را به فروش کالاهای مصرفی خود به دولتمردان معطوف کرده‌اند!

اما رشد واردات کالاهای مصرفی در دولت یازدهم به خصوص در ماههای بعد از برجام را می‌توان از جوانب مختلفی مورد بررسی قرار داد. یکی از این موارد حمایت عجیب دولتمردان تدبیر و امید از واردات کالاهای مصرفی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که عمده مصوبات و آئین‌نامه‌هایی که دولتمردان یازدهم در حوزه تجارت خارجی تصویب کرده‌اند، بیشتر به رشد واردات کالاهای مصرفی کمک کرده و حمایت از صادرات غیرنفتی سهم چندانی در آن‌ها ندارد.

در دولت روحانی ۵۰۰ قلم به تعداد کالاهای وارداتی اضافه شد!

براساس آمار گمرک مجموع وارداتی که در دولت حسن روحانی اتفاق افتاده است، چیزی در حدود ۵۲۰ هزار میلیارد تومان آب خورده است! همچنین تعداد اقلام وارداتی از ۵۲۰۰ قلم در سال ۹۲ به ۵۷۰۰ قلم در سال ۹۵ رسیده است.

جالب اینجاست که دولتمردان تدبیر و امید در اقدامی عجیب و به منظور تسهیل در امر واردات به خصوص واردات کالاهای مصرفی، تعداد طبقات واردات کالا را از ۴۱ طبقه در سال ۹۰ به ۸ طبقه در سال ۹۵ کاهش داده‌اند!

در کنار این حمایتهایی که دولت از واردات کالاهای مصرفی انجام داده، تعرفه‌های کالاهای وارداتی هم به شدت کم شده است به شکلی که حداکثر نرخ تعرفه دریافتی واردات کالا از ۱۲۰ درصد در سال ۹۰ به ۵۵ درصد در سال ۹۵ تقلیل یافته است.  ارزش کالاهای وارداتی هم از ۶۷۳ هزار میلیارد ریال در سال ۹۰ بیش از دو برابر شده و به ۱۴۰۰ هزار میلیارد ریال در سال ۹۵ افزایش یافته است!

دولت یازدهم عوارض واردات کالاهای مصرفی را کم کرد

جالب اینجاست که به لطف حمایتهای دولت از وارد کنندگان کالاهای مصرفی که بسیاری از آنها مشابه داخلی دارد، متوسط نرخ حقوق ورودی بابت واردات کالا به کشور از ۱۱.۵ درصد در سال ۹۰ به کمتر از ۹.۵ درصد در سال ۹۵ کاهش یافته که این نشان دهنده واردات بیشتر با عوارض پرداختی کمتر و تسهیل در امر واردات است!

جزئیات آمار گمرک در خصوص واردات کالا به کشور نشان می‌دهد که تا پایان سال ۹۵ سهم واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای که به عنوان مواد اولیه کارخانه‌ها به شمار می‌رود کاهش قابل ملاحظه‌ای در کل آمار واردات داشته و از ۷۲ درصد در سال ۹۰ به ۶۳ درصد در سال ۹۵ رسیده است.

رشد ۶.۴ درصدی واردات کالاهای مصرفی در عرض ۵ سال!

در مقابل کاهش واردات کالاهای تاثیرگذار در روند تولید، واردات کالاهای مصرفی هم نسبت به سال ۹۰ با افزایش قابل توجهی مواجه بوده به شکلی که از ۱۱ درصد در سال ۹۰ به ۱۷.۴ درصد در سال ۹۵ افزایش یافته است.

همچنین ارزش کالاهای مصرفی وارداتی در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ با ۱۶% افزایش مواجه شده در حالیکه کل واردات در سال ۹۵ نسبت به ۹۴ با ۵% افزایش مواجه شده است! بنابراین باید گفت که تصمیمات دولت حسن روحانی در طول چهار سال گذشته تاثیر زیادی در افزایش واردات کالاهای مصرفی و کاهش واردات مواد اولیه مورد نیاز برای تولید داشته و شرایطی را فراهم کرده که رکود اقتصادی موجود در کشور شدت بیشتری به خودش بگیرد. باید دید دولتمردان تدبیر و امید این بار در دولت دوازدهم تلاشی در جهت جبران تصمیمات اشتباه خود در زمینه تجارت خارجی اتخاذ خواهند کرد یا همچنان شرایط تجارت خارجی کشور در طول چهار سال آینده نامناسب خواهد بود.

منبع: سایت نود اقتصادی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.