قزوین- دادستان عمومی و انقلاب قزوین با اظهار تأسف از وقوع برخی کلاهبرداری‎‌ها گفت: در سایه تساهل مسئولان و غفلت مردم کلاهبرداری اموال مردم از طریق زندانیان داخل زندان ادامه دارد و البته این کلاهبرداری‌ها مربوط به زندان‌های استان قزوین نیست و از داخل زندان‌های خارج استان صورت می‌پذیرد.

زندانیان کلاهبردار از داخل زندان اموال مردم را سرقت می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین، حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی‌نیارکی اظهار کرد: در بحث کلاهبرداری باید راهکاری را پیدا کنیم، نامه‌ای به زندان در سطح ملی و استانی ارائه کرده‌ایم ولی مشکل برطرف نشد.

وی ادامه داد: مردم ما زیان می‌کنند، آن‌هم زیانی سنگینی که با اقدام پیشگیرانه می‌توانیم مانع از وارد آمدن خسارت سنگین به مردم و جامعه شویم قطع یقین کوتاهی در این جهت خسارت را به دنبال دارد که از هزینه‌های پیشگیری بسیار سنگین‌تر است.

به عنوان نمونه فردی از زندان با پزشکی تماس گرفته و خود را نماینده یک موسسه معرفی کرده و ادعا می‌کند که او برنده شده و با این ترفند او را به پای دستگاه خودپرداز کشانده و حساب این پزشک را خالی کرده و متأسفانه کلاهبرداری‌ها به این صورت در حال وقوع است.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین خاطرنشان کرد: نکته جالب این است که اغلب این تماس‌ها روز جمعه صورت می‌گیرد که یکی از دلایلش این است که بانک‌ها و مراجع قضایی تعطیل هستند و فرد در صورتی که از کلاهبرداری مطلع شود، نمی‌تواند به سرعت مراجع ذیصلاح را مطلع کند.

وی تصریح کرد: بنابراین لازم است مردم در روزهای تعطیلی بیش از یک روز دقت‌های خود را بیشتر کنند همچنین این کلاهبرداران با استفاده از سادگی، کم اطلاعی، غفلت و همچنین ترفندهای خاص خود افراد مختلف را مورد هدف قرار داده و اموال آن‌ها را به راحتی سرقت می‌کنند.

صادقی‌نیارکی خاطرنشان کرد: متأسفانه باید گفت که هم‌اکنون ۹۰ درصد چنین کلاهبرداری‌هایی از داخل زندان است و البته این کلاهبرداری‌ها مربوط به زندان‌های استان قزوین نیست و بخش قابل توجهی از این کلاهبرداری‌ها از طریق افراد داخل بند یکی از زندان‌های بزرگ کشور صورت می‌گیرد که شناسایی و رصد این کار صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: زمانی که ما در مورد تلفن همگانی صحبت می‌کنیم از حقوق شهروندی سخن گفته می‌شود ولی چرا باید به حقوق ۲۱۷ هزار زندانی توجه شود ولی حقوق قانونی و امنیت لازم برای ۷۰ میلیون جمعیت به خوبی مورد توجه قرار نگرفته و یا در مقابل حقوق عده‌ای قلیل مورد غفلت قرار گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین اعلام کرد: دیگر از آن سرقت‌ها خبری نیست چراکه با این نحوه کلاهبرداری شاهد سرقت‌های چند ۱۰ میلیونی هستیم که بی سروصدا و بدون رد وپایی در حال وقوع است، در حقیقت در سرقت‌های مجازی اموال مردم به راحتی به سرقت می‌رود.

وی افزود: دستگاه قضایی استان قزوین پیشنهادهای لازم را به بانک مرکزی و ثبت احوال ارائه کرده است، به عنوان نمونه لازم است تلفن‌های همگانی زندان با رعایت ضوابط و مقرراتی در اختیار زندانی قرارگیرد تا امکان هرگونه سوء استفاده گرفته شود.

حجت‌الاسلام صادقی نیارکی اضافه کرد: مسئولان زندان‌ها همکاری و تعامل لازم را دارند ولی برای حل این معضل نیازمند آن هستیم که تصمیمی جامع و متمرکز گرفته شود.

وی یادآور شد: استان قزوین در این حوزه ۲۰ میلیارد ریال پرونده دارد که رقم بالایی است که نخستین گام در تشکیل چنین پرونده‌هایی، افزایش آگاهی های مردم است.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین یادآورشد: لازم است سیستمی در تلفن‌ها تعریف شود تا در ابتدای تماس، محل تماس اعلام شود و سپس افراد بتوانند مکالمه خود را آغاز کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.