معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی وضعیت ارائه خدمات به معلولان کشور را رضایت بخش ندانست و گفت: درصورت افزایش اعتبارات این سازمان به صورت جهشی پاسخگوی مطالبات معلولان خواهیم بود.

آمار معلولیت‌ها در کشور رو به افزایش است

قدس آنلاین- دکترحسین نحوی نژاد در گفت و گو با قدس با اشاره به این که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور دارای معلولیت متوسط به بالا هستند، افزود: در حال حاضر معلولیت جسمی - حرکتی با رقم ۴۰ درصد و معلولیت ذهنی با ۲۵ درصد بیشترین آمار را دارند.

وی با اشاره به این که سهم بیماران شنوایی، بینایی و بیماران روانی مزمن از معلولیت‌ها ۳۵ درصد است، از تحت پوشش قرار دادن ۱۰۰ هزار بیمار روانی مزمن از سوی سازمان متبوعش خبر داد و گفت:در مجموع آمار معلولیت‌ها در کشور رو به افزایش است.

وی در همین زمینه از افزایش ده درصدی معلولیت‌ها طی یک دهه اخیر خبر داد و با اشاره به ضرورت پیشگیری از معلولیت‌های اکتسابی از رهگذر آگاهی بخشی به مردم افزود: برای این منظور سازمان بهزیستی طرح‌های مختلفی چون غربالگری شنوایی، تنبلی چشم، کم کاری تیروئید و مقابله با انفجار مین در مناطق جنگی و مرزی را در دست اجرا دارد.

وی سپس به بحث و جایگاه ایران در سطح منطقه و دنیا در ارتباط باکیفیت ارائه خدمات توانبخشی به معلولان پرداخت و گفت: با این که طی دو سه دهه اخیر در ارائه خدمات توانبخشی به معلولان در کشور توفیقات خوبی داشته‌ایم اما فقط ۱۱۰ هزار نفر از معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند و بیش از دو برابر این جمعیت به دریافت خدمات نیاز دارند و باید تحت پوشش این سازمان قرار گیرند که به دلیل کمبود اعتبارات امکان آن وجود ندارد این درحالیست که کشورهای پیشرفته دنیا و حتی بسیاری از کشورهای منطقه که از لحاظ اقتصادی تفاوت زیادی با ایران ندارند با استفاده از نظام بیمه‌ای و ظرفیت فرهنگی شرایطی را ایجاد کرده‌اند که خدمات توانبخشی به موقع و به همه معلولان خود ارائه می‌کنند. بنابراین در مقایسه با آن‌ها باید اذعان کنیم که در این زمینه وضعیت ما رضایت بخش نیست.

وی با اشاره به این که نظام خدمات توانبخشی ایران به صورت رفاهی دیده شده است، افزود: در واقع می‌خواهیم مشکل فردی که دچار معلولیت است را با پرداخت پول و یا پذیرش او در یکی از مراکز درمانی بر طرف کنیم که این راهکار با توجه به افزایش روز افزون جمعیت معلولان پاسخگو نیست. بنابراین می‌توان گفت ما در ارائه خدمات به معلولان در همان گام نخست دچار مشکل هستیم و باید این ضعف را برطرف کنیم.

به گفته وی برخلاف بسیاری از کشورها که بیمه‌ها تمام خدمات مورد نیاز معلولان را تحت پوشش قرار می‌دهند در ایران بیمه‌های سلامت فقط فیزیوتراپی معلولان آنهم برای چند جلسه را پوشش می‌دهند و از پوشش دادن سایر خدمات مثل گفتار درمانی، کاردرمانی و مشاوره‌های مدکاری خودداری می‌کنند.

نحوی نژاد با بیان این که سازمان بهزیستی از لحاظ برخورداری از امکانات بسیار ضعیف است به بحث اعتبارات اشاره و تصریح کرد: سازمان بهزیستی به دلیل کمبود اعتبارات نمی‌تواند پاسخگوی همه نیازهای معلولان باشد بنابراین لازم است تا مثل مستمری نیازمندان در این بخش نیز تحولی صورت گیرد و اعتبارات بهزیستی افزایش جهشی و چند برابری داشته باشد چون رشد درصدی اعتبارات دیگر به هیچ وجه پاسخگوی این سازمان نیست. به طور مثال در حال حاضر طرح مراقبان خانگی را در دستور کار داریم که طرح بسیار پیشرفته‌ای است اما چون اعتبارات کافی نیست فقط ۱۰ هزار نفر از معلولان تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند در حالی که حداقل باید ۲۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار دهیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.