۲۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 5570
بالاخره نرخ تورم چند است؟

موضوع نرخ تورم ایران و متولی اعلام آن هم موضوع جذابی شده است در ایران اگر چه مرکز آمار ایران به عنوان مرجع رسمی اعلام آمار های کلان است اما بانک مرکزی نیز همیشه در این راستا زحمت کشیده و نرخ هایی همچون تورم و بیکاری را محاسبه و اعلام می کند.

 در حالی که دو روز پیش بهمنی رییس کل بانک مرکزی بهمنی طی اظهاراتی نرخ تورم تیرماه را 16.3 خوانده و در کنار آن از در راه بودن روند کاهشی تورم خبر داده بود عادل آذر رییس مرکز آمار ایران در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نرخ تور را در این ماه 19.6 درصد اعلام کرد.

موسی‌الرضا ثروتی ضمن اعلام این خبر با اشاره به ماده 54 برنامه پنجم توسعه، اظهار داشت: طبق این ماده مسئولیت تولید آمار به عهده مرکز آمار ایران است و بر این اساس رئیس‌جمهور به بانک مرکزی دستور داد که دیگر آمار منتشر نکند.

علیرغم این مصوبه و تاکیدات پیاپی نمایندگان بانک مرکزی همچنان به روند گذشته ادامه می دهد و این تفاوتها در آمار های دو مرکز می تواند منشا نوعی بی اعتمادی در افکار عمومی گردد.

جالب این جاست که بهمنی در اظهاراتش خود به این نکته اعتراف کرد که قرار است مرکز آمار نرخ تورم را اعلام کند اما در عین حال، بانک مرکزی نرخ تورم را هر ماه استخراج می کند و 10 روز بعد از ماه قبل این نرخ آماده است.

بهمنی با اشاره به اینکه نرخ تورم در خردادماه 1.2 درصد افزایش یافته بود اما در تیرماه این نرخ کمتر از یک درصد افزایش یافت گفت روند نزولی نرخ تورم آغاز شده است و اضافه کرد در حالی که مطابق پیش بینی ها باید به 16.6 درصد می رسید اما خوشبختانه نرخ تورم تیرماه 16.3 درصد رقم خورده است که 9 دهم درصد رشد کاهنده نسبت به خرداد ماه را نشان می دهد و این یعنی روند افزایشی نرخ تورم کاهش پیدا کرده است.

در پی بالاگرفتن مناقشه تورمی مرکز آمار و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، دولت در ماههای اخیر در مصوبه ای و در راستای قانون برنامه پنجم رای به ارائه آمار مرکز آمار ایران داده است.

به گزارش «تابناک»، باید دانست تفاوت در شیوه های محاسبه و سبد مصرفی که در هریک از روشهای محاسبه برای مصرف کنندگان تعریف می شود و وزن هریک از اقلام مورد برسی در سبد تورم از عوامل اصلی تفاوت نتایج محاسبه ها است اما اگر بنا باشد که اختلاف حاصله تنها محصول یک تفاوت محاسبه علمی و برآورد وزن یک یا دوکالا در سبد خانوار باشد نباید به تغییرات بیش از سه درصدی در نتیجه محاسبه ها منجر گردد.

گفتنی است به دلیل محرمانه بودن نحوه محاسبه نرخ تورم توسط این دو نهاد در برخی برهه ها که تفاوت این آمار ها زیاد می شود شایعه تغییر الگوی محاسبه تورم و افزایش وزن برخی اقلام (مثل مسکن در دوران رکود) در سبد محاسبه مطرح می گردد.

هم اکنون این پرسش مطرح است که مراکز تحقیقاتی، اقتصاددانان و ... نرخ تورم اعلامی کدام مرکز را باید بپذیرند و براساس آن، به تجزیه و تحلیل رویدادهای اقتصادی بپردازند؟ البته شاید با ارائه فرمول محرمانه محاسبه تورم توسط این دو نهاد در مجامع علمی و دانشگاهی و به نقد کشیدن آن توسط اهل فن بتوان به گزینه صحیح تر و درستی دست یافت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.