مشهد- سیل ویرانگر اخیر در خراسان رضوی که خسارت‌های زیادی به روستاییان بویژه در شهرستان‌های کلات و درگز وارد کرده بود آن قدر پیامد داشته و دارد که باز هم بشود از دل آن اخبار و گزارش‌های متنوع و متعددی مخابره کرد.

ژرفای مشکلات سیل در روستای «ژرف» آشکار است!

قدس آنلاین-گروه استان ها-هاشم رسایی فر:  یکی از روستاهای سیل زده شهرستان کلات که در جریان سیل اخیر دچار خسارت و خرابی شده است و حتی سه نفر از اهالی آن جان باخته‌اند، روستای «ژرف» از توابع بخش مرکزی این شهرستان است. این روستا در حال حاضر ۱۱۰ خانوار جمعیت دارد که به دلیل موقعیت جغرافیایی و مشکلاتی که بخصوص در بخش راه‌های ارتباطی این روستا وجود دارد، مردم روستا با معضلات فراوانی پس از سیل روبه رو شده‌اند.

بازگشت به ۱۰ سال پیش

به گفته یحیی طوسی -عضو شورای اسلامی روستای ژرف- با اینکه پس از وقوع سیل، ارگان‌ها و سازمان‌های مختلفی در کنار مردم روستاها و شهرستان کلات کمک‌های زیادی شده است، اما مشکلات آن قدر زیاد است که تا ۱۰ سال دیگر روستای ژرف آن روستای قدیم نمی‌شود.

طوسی با یاد آوری این مطلب که مردم روستای ژرف در طول سالیان متمادی به دلیل اینکه در مسیر زائران امام رضا(ع) بودند بیش از ۱۰۰۰ سال به زائران امام هشتم(ع) خدمت رسانی کردند و در حال حاضر بنا به شرایطی که برایشان به وجود آمده است اینکه بخواهیم مسئولان توجه ویژه‌ای به این روستا داشته باشند، شاید انتظار بیجایی نباشد.

خسارت روانی
وی ضمن بیان این مطلب که در جریان سیل سه نفر از مردم روستا جلو چشمان آن‌ها جان باختند و کاری نیز از دست هیچ کسی برنمی آمد، برای نجاتشان انجام دهد اظهار داشت: جان باختن سه نفر از اهالی روستای ما، در کنار خسارت‌های زیادی که به باغ‌ها و دام‌های روستا وارد شده است موجب گردیده ضربه بدی به لحاظ روحی و روانی به مردم روستا وارد شود. خسارت‌ها به گونه‌ای است که همین الان اگر بخواهند باغداران باغ‌های گردو را که برخی از درختان آن‌ها بالای ۱۰۰ سال ثمر می‌داد را دوباره احیا کنند، ۲۰ سال طول می‌کشد.

عضو شورای اسلامی روستای ژرف در ادامه از تخریب و بسته شدن راه ارتباطی روستا به سایر نقاط و همچنین راه‌های کشاورزی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین معضلات درحال حاضر یاد کرد و افزود: در جریان سیل علاوه بر مشکلی که برای راه اصلی روستا پیش آمد، راه‌های مواصلاتی به باغ‌ها نیز تخریب شده است که اگر فکری به حال آن نشود، محصولات باغی باقی مانده مردم نیز قابل برداشت نخواهد بود و همین جا از همه نهادها و سازمان‌ها درخواست داریم برای بهبود شرایط بویژه در بخش راه هر کاری که از دستشان بر می‌آید، انجام دهند.

تردد سخت

ابوالفضل لشکری، بخشدار مرکزی کلات هم در مورد اقداماتی که در منطقه سیل زده بویژه روستای ژرف انجام شده است، گفت: از ابتدای شروع کمک رسانی بحث امداد و نجات بخوبی و با همکاری شایسته فرمانداری شهرستان کلات و دستگاه‌های مربوط به خوبی انجام شده است، ضمن اینکه در بازدیدهای مختلفی هم که مسئولان داشته‌اند، قول‌های خوبی برای همراهی و مساعدت به مناطق و روستاهای خسارت دیده داده شده است.

وی در ادامه در خصوص شرایط راه ارتباطی روستای ژرف اظهار داشت: با اینکه راه ارتباطی این روستا با چند روستای دیگر در یک مسیر قرار دارد، اما مردم به سختی در آن تردد می‌کنند.هر چند با پیگیری هایی که در این باره برای بهسازی این راه انجام شده، اعتباری در سال ۹۶ برای آن در نظر گرفته شده است، اما هنوز به عقد قرارداد با پیمانکار منجر نشده و عملیات احداث آن شروع نشده است.

بخشدار مرکزی کلات همچنین در مورد شروع عملیات بازسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده بویژه در روستای ژرف گفت: با هماهنگی انجام شده در بازدیدی که معاون بیناد مسکن انقلاب اسلامی به همراه مدیرکل استان داشتند قرار شد مبلغ ۵ میلیون تومان وام بلاعوض و ۲۰ میلیون تومان نیز وام با بهره ۴ درصد به خسارت دیدگان پرداخت شود تا بعد از اینکه پیمانکار از سوی بنیاد معرفی شد، عملیات ساخت و ساز شروع شود.

این در حالی است که حسن حسینی، معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی در گفت وگو با ایرنا گفته است، برای واحدهای خسارت دیده از سیل پرونده تشکیل شده و تخصیص اعتبار برای پرداخت تسهیلات یا کمک‌های بلاعوض به منظور بازسازی آن‌ها در دست پیگیری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.