یکی از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان با استناد به یک اصلاحیه قانون اساسی لایحه ای را در مورد استعفای ترامپ از مقام ریاست جمهوری ارائه کرده است.

ارائه لایحه جدید در مجلس نمایندگان آمریکا برای استعفای ترامپ

به گزارش قدس آنلاین، موضوع استعفای «دونالد ترامپ» از مقام ریاست جمهوری آمریکا که پس از پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ مطرح شده بود اکنون با اصلاحیه بیست و پنجم قانون اساسی وارد روند جدی تری شده است.  

در همین رابطه یکی از دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا با نام «زو لافگرن» (Zoe Lofgren) با استناد به این اصلاحیه لایحه ای را برای استعفای ترامپ در کنگره مطرح کرده است.

لافگرن در این لایحه سلامت روحی روانی ترامپ را زیر سوال برده و با استناد به سخنرانی های اخیر ترامپ خواستار استعفای وی شده است.

در این لایحه از «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا خواسته شده تا ترامپ را وادار به کناره گیری از قدرت کند.

در چارچوب قانون اساسی آمریکا، رئیس جمهوری این کشور تنها در صورتی مورد استیضاح قرار می گیرد که مرتکب جرائم سنگینی از جمله سوء استفاده از قدرت، مخدوش ساختن اعتماد عمومی، رشوه خواری و یا خیانت شده باشد.

بر همین اساس تصمیم گیری در مورد جرائم دیگری که ممکن است به رئیس جمهوری آمریکا نسبت داده شود به عهده نمایندگان مجلس آمریکا خواهد بود و ارزیابی و سنجش اهمیت این جرائم و این که آیا استیضاح او بخاطر آن ها ضروری خواهد بود یانه به عهده آنها است.

براساس اختیارات مندرج در قانون اساسی، مجلس نمایندگان آمریکا حق دارد تا رئیس جمهور را به دلیل سوء استفاده از قدرت یا ناتوانی در انجام وظایف استیضاح کند. استیضاح بدان معنا است که رئیس جمهور به سوء رفتار متهم شود.

اگر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا به این اتهامها رای دهند، رئیس جمهور استیضاح می شود. در گام بعدی، سنا این قدرت را دارد تا پس از موافقت مجلس نمایندگان با استیضاح، این اتهامات را همچون یک دادگاه رسیدگی کند. محکوم کردن رئیس جمهور به دو سوم آراء سناتورها نیاز دارد. در این صورت رئیس جمهور از قدرت خلع شده و هرگز اجازه اشتغال به مناصب دولتی را نخواهد داشت.

روز جمعه نیز اعلام شد که موضوع استیضاح ترامپ پس از حوادث «شارلتسویل» و نحوه واکنش وی جدی تر شد و «استیو کوهن» نماینده دموکرات کنگره از ایالت تنسی آمریکا اعلام کرد می خواهد به دلیل حمایت ترامپ از نژادپرستان طرحی را برای استیضاح وی به کنگره ارائه کند. وی چند روز بعد تهدید خود را عملی کرده و این موضوع را در کنگره مطرح نمود و اکنون برای آنکه این طرح در مجلس نمایندگان به رای گذاشته شود تنها به ۶ رای موافق دیگر نیاز دارد. البته پیش از وی «برد شرمن» از دیگر نمایندگان دموکرات در کنگره آمریکا نیز موضوع استیضاح ترامپ را مطرح کرده بود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.