آمارهای بانک جهانی نشان داد که ایران در سال ۲۰۱۶ دهمین کشوری است که بیشترین مازاد تجاری با چین را داشته و این رقم برابر با ۶.۵ میلیارد دلار بوده است.

ایران در سال گذشته ۶.۵ میلیارد دلار با چین مازاد تجاری داشت

به گزارش قدس آنلاین، آمارهای بانک جهانی نشان داد ایران دهمین کشوری است که در سال ۲۰۱۶ بیشترین مازاد تجاری با چین را داشته است.

بر اساس این گزارش، میزان مازاد تجاری ایران با چین برابر با ۶.۵ میلیارد دلار است که بیشتر به علت واردات سوخت از ایران عنوان شده است.

بر اساس این آمار، کره جنوبی با مازاد ۷۲.۲ میلیارد دلار، بیشترین مازاد تجاری را با چین دارد. سئول در صدر فهرست ۴۰ کشوری قرار دارد که میزان صادراتشان به چین بیش از وارداتشان از این کشور است.

پس از کره جنوبی، سوئیس، استرالیا، برزیل، مالزی، آنگولا، عمان، آلمان و آفریقای جنوبی قرار دارند و ایران در رتبه دهم قرار دارد.

به گزارش بلومبرگ، در این فهرست، در کنار صادرکنندگان کالاهای اساسی (سوخت) نظیر ایران و تولیدکنندگان ماشین‌الات نظیر آلمان، اقتصادهای کوچکی نظیر ایرلند، فنلاند و لائوس نیز وجود دارد.

میزان واردات چین به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده جهان نشان می‌دهد که چگونه کارخانجات پرکار این کشور، اقتصاد دیگر کشورها را به راه انداخته است. از اینرو، کشورهایی‌که بیشترین مازاد تجاری را با چین دارند، نوسانات احتمالی در اقتصاد این کشور بیشترین تاثیر را بر اقتصاد آنها خواهد گذاشت.

بر اساس این گزارش، در آسیا، کره جنوبی و مالزی در میان کشورهایی هستند که بیشترین آسیب را از نوسانات اقتصادی چین می‌بینند. درحالی‌ که ژاپن و ویتنام به نسبت در برابر این نوسانات مصون هستند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.