بر اساس آمارها طی سال گذشته ۱۶هزار میلیارد تومان تسهیلات برای رونق به بخش‌های تولیدی وصنعتی کشور اختصاص یافت تا این بخش‌ها بتوانند از رکود چند ساله خارج شوند. به همین منظور بود که رحمانی قائم‌ مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از اختصاص ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در سال ۹۶ به طرح رونق تولید، بازسازی صنایع و صنوف تولیدی در کشور خبر داد که به گفته برخی کارشناسان موفق نبودن اجرای طرح اول (پرداخت ۱۶هزار میلیارد تومان) تسهیلات موجب شد تا دولت رقم این تسهیلات را افزایش دهد.

۵ماه از سال گذشت ریالی به تولید نرسید

قدس آنلاین- از سویی به گفته رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی پرداخت تسهیلات ۳۰ هزار میلیاردی بخش تولید همچنان در مرحله ثبت نام است و پنج ماه از سال گذشته اما هیچ تغییری در اوضاع تولید کشور به وجود نیامده است.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه هنوز واحدهای تولیدی مشغول ثبت نام در طرح رونق برای دریافت تسهیلات ۳۰ هزار میلیاردی هستند، اظهار داشت: هنوز کسی موفق به دریافت تسهیلات جدید نشده و همچنان فقط ثبت نام انجام می‌شود.

به گفته وی، براساس بخشنامه بانک مرکزی موضوع دیون واحدهای تولیدی و چک‌های برگشتی آن‌ها نباید مانعی برای دریافت تسهیلات جدید باشد، اما باید دید آیا واقعاً این بخشنامه‌ها اجرایی می‌شود یا فقط در حد بخشنامه باقی می‌ماند.

* این رقم برای تولید وصنعت کم است

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیز با اشاره به اختصاص تسهیلات ۱۶هزار میلیارد تومانی در سال قبل و در نظر گرفتن تسهیلات ۳۰هزار میلیارد تومانی برای سال ۹۶ و آثار آن بر بخش‌های تولید وصنعت کشور به خبرنگار ما گفت: با بررسی یک آمار کلی در این زمینه می‌بینیم که طی ۱۰سال گذشته سهم بخش صنعت از سبد تسهیلات از ۳۳درصد به ۲۳درصد رسیده است که این موضوع نشان می‌دهد حال بخش صنعت خوب نیست.

گل شیرازی تصریح کرد: حتی ۱۶هزار میلیارد تومانی که سال گذشته به بخش‌های مختلف تولیدی وصنعتی داده شد بابت واریز بدهی واحدهای تولیدی به بانک‌ها واستمهال آن شد وکمتر مبلغی به بخش تولید رسید که باید گفت با این مسکن‌های مقطعی نمی‌توان چرخ تولید در کشور را به حرکت درآورد.

وی خاطرنشان کرد: از سویی بیشتر این مسکن‌ها در بحث هایی مانند رفع معضل تولید وسرمایه گذاری به نوعی تبلیغات سیاسی است.

وی ادامه داد: به همین علت به نظر می‌رسد که باید در این حوزه مهم کمی دقیق‌تر وعمیق‌تر فکر کرد، چرا که تولید وصنعت دیگر تحمل تبلیغ ندارد ونیاز به اقدام جدی واساسی دارد.

 گل شیرازی با اشاره به گذشت پنج ماه از سال ومشخص نبودن نحوه پرداخت تسهیلات ۳۰هزار میلیارد تومانی، افزود: البته این ۳۰هزار میلیارد تومان رقمی حدود ۵/۲ درصد کل نقدینگی کشور است که این رقم قطعاً پاسخگوی تولید واشتغال و توسعه اقتصادی نیست وباید رقم تسهیلات رونق تولید وصنعت فراتر از این مقدار باشد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران در ادامه تصریح کرد: اگر جریان نقدینگی به تولید کالا منجر شود به تبع عرضه نیز افزایش می‌یابد و این عوامل مهارکننده رکود و تورم می‌شوند.

وی با تأکید  بر اینکه هم اکنون بخش تولید وصنعت کشور برای احیا، تحرک و رونق نیازمند ۱۳۰هزار میلیارد تومان نقدینگی است، اظهارداشت: در غیر این صورت نتیجه‌ای برای تحقق اهداف اقتصادی حاصل نخواهد شد. وی تصریح کرد: اما هم اکنون بیشتر این تسهیلات از جیب تولیدکننده به جیب بانک‌ها می‌رود.

* گره‌ای باز نخواهد شد

دبیر کل خانه اقتصاد ایران نیز با بیان اینکه به هیچ وجه گره بخش تولید وصنعت با این تسهیلات ۱۶و۳۰هزار میلیارد تومانی باز نخواهد شد به خبرنگار ما گفت: رفع گره این نیست که به این بخش‌ها پولی بدهیم و بعداً اقساط آن را از تولیدکننده ویا صنعتگر بگیریم ومشکل اصلی تولید وصنعت این است که آن‌ها نمی‌توانند با نرخ سود بانکی ۲۰درصد یا بیشتر کار کنند.

مسعود دانشمند اظهاراداشت: حداکثر نرخ سود تسهیلاتی که بانک‌ها به بخش تولید وصنعت می‌دهند نباید بیشتر از ۶درصد باشد و جمع کردن وپرداخت ۳۰هزار میلیارد تومان به این بخش‌ها نیازمند برنامه ریزی گسترده است.

وی خاطرنشان کرد: تولید وصنعت یک برنامه جامع برای خروج از رکود وآغاز تولید در کشور می‌خواهندونمی توان این بیماران سرطانی را با یک قرص استامینوفن درمان کرد.

وی ادامه داد: ما در خصوص اصل این موضوع وتسهیلات بحث داریم، چرا که معتقدیم حدود ۸۵هزار صنایع کوچک و متوسط و بزرگ در کشور داریم که اگر این ۳۰هزار میلیارد تومان را بین آن‌ها تقسیم کنیم رقم کمی تخصیص داده خواهد شد.

دانشمند با بیان اینکه دولت باید برای هر کدام از صنایع کشور که دچار مشکل هستند برنامه ریزی کند ودرباره آن‌ها اولویت بندی ومیزان ونحوه تخصیص را مشخص کند تا آن‌ها از زمین بلند شوند، در خصوص تعیین وزیر جدید صنعت واولویت برنامه‌های وی نیز تصریح کرد: وزیر صنعت رأی اعتماد خود را از مجلس گرفت و از فردای همان روز در وزارتخانه مستقر خواهد شد که وی قطعا برنامه‌ای برای رونق تولید وصنعت در دستور کار دارد و باید طی یک ماه آینده آثار تصمیمات جدید وزارت صنعت در این حوزه را ببینیم.

 دبیر کل خانه اقتصاد ایران در ادامه با اشاره به اینکه نباید تهیسلان بخش تولید وصنعت برای بازپرداخت بدهی به بانک‌ها ومعوقات بانکی برود، افزود: باید برای تولید وصنعت کشور یک تنفس پنج ساله برای بازپرداخت دیون بانکی در نظر بگیرند واصل این تسهیلات را برای متحول کردن صنعت پرداخت کنند.

دانشمند، با اشاره به ضرورت هدفمند شدن این تسهیلات ۳۰هزار میلیارد تومانی اظهار داشت: اگر پول را بدون هدف در جیب یک نفر هم بریزید این مسئله موجب هدر رفتن منابع مالی شده وآثار مخرب دیگری در اقتصاد بر جای می‌گذارد.

وی با بیان اینکه در کل این موضوع وبا پرداخت این تسهیلات اندک چیزی عاید تولید وصنعت کشور نخواهد شد، اظهار داشت: دولت باید یک برنامه جامع واساسی برای خروج از رکود صنایع کوچک و متوسط ارائه دهد والا تزریق ۳۰هزار میلیارد تومان تسهیلات برای خوشایند صنایع بدون برنامه، در نهایت از بین خواهد رفت.

گفتنی است سیف رئیس کل بانک مرکزی با پیش بینی رقم ۶۷۱ هزار میلیارد تومانی برای اعطای تسهیلات در سال جاری تصریح کرده است: باید دقت شود این تسهیلات به صورت بهینه تخصیص پیدا کند تا منجر به افزایش اشتغال و رونق تولید شود.

رئیس شورای پول و اعتبار تصریح کرد: در سال جاری نیز رقم ۵۰ هزار میلیارد تومان برای طرح رونق تولید پیش بینی شده که این مبلغ برای تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، تکمیل طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد و بهسازی و نوسازی خطوط تولید و ایجاد اشتغال در نظر گرفته شده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.