بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی، نرخ سود بازار بین بانکی در سال گذشته و با روندی کاهشی ۱۸/۶۲ درصد بوده است.

نرخ سود سپرده‌ها وتسهیلات ثابت ماند

قدس آنلاین- بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی، نرخ سود بازار بین بانکی در سال گذشته و با روندی کاهشی ۱۸/۶۲ درصد بوده است.

رئیس کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی در گفتوگویی کوتاه با خبرنگار ما نرخ سود بین بانکی را شاخصی مهم برای بازار دانست و گفت: جهت حرکت این نرخ برای بازار تعیین کننده است و به بازار سینگال میفرستد، لذا با روند کاهشی فعلی انتظار میرود بازار هم به سمت نرخ‌های سود کمتر حرکت کند.

کورش پرویزیان ادامه داد: نرخ سود بین بانکی، حجم پول قابل دسترس در بازار و عرضه پول و همچنین سایر بازارها از قبیل بازار بدهی و اوراق را متأثر میسازد و نرخ سود در این بازارها را به سمت خود هدایت میکند.

وی با بیان اینکه نرخ فعلی سود در معاملات بین بازار بین بانکی همچنان با نرخ سود یک ساله سپردهها ( ۱۵ درصد) فاصله زیادی دارد، خاطر نشان ساخت: اگر نرخ سپردههای یک ساله را مبنا قرار دهیم، نرخ سود بین بانکی هنوز بالاست و با توجه به حجم عظیم سپردههای یک ساله و کوتاه مدت بالاست، این نرخ میتواند جهت دهنده باشد.

وی در پاسخ به اینکه بلاتکلیفی نرخ سود بالاخره کی به پایان میرسد و با توجه به اینکه نرخ بالای سود مانع بزرگی بر سر اشتغال و رشد اقتصادی است، نظر بخش خصوصی به کدام عدد نزدیک است، اظهار داشت: هنوز جلسهای برای تعدیل نرخ تشکیل نشده و نمیتوان اظهارنظر درستی در این خصوص داشت، اما بدون شک هم بانک‌ها و هم بخش خصوصی به تعدیل نرخ توجه ویژه دارند و این تعدیل برایشان مزیت ایجاد میکند.

دبیرکل کانون بانک‌های خصوصی هم بتازگی در اظهاراتی به تمایل این بانک‌ها برای کاهش نرخ سود سپرده اشاره کرده و این مجموعهها را تابع مصوبات بانک مرکزی دانسته است. محمدرضا جمشیدی افزود: بانک‌های خصوصی از کاهش نرخ سود استقبال میکنند، چرا که هزینه‌های تمام شده آن با این کاهش کم می‌شود، اما نرخی که شورای پول و اعتبار تصویب می‌کند باید زمینه‌های اجرایی آن نیز حتماً در نظر گرفته شود در غیر این صورت مانند گذشته به این مصوبات کمتر اهمیت داده می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قرار نیست کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌های دولتی برای کاهش نرخ سود بانکی تشکیل جلسه داده و به بانک مرکزی پیشنهادهایشان را بدهند، گفت: خیر. دفعه قبل این گونه عمل شد و پیشنهادهایی از سوی بانک‌ها به بانک مرکزی ارائه شد که فقط با بخشی از این پیشنهادها موافقت شد، بنابراین بانک‌ها دیگر چنین کاری نمی‌-کنند.

در همین حال رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته اظهار داشت: حداکثر نرخ سود علی الحساب برای سپردههای یک ساله ۱۵ درصد و برای تسهیلات عقود مشارکتی و غیرمشارکتی، حداکثر معادل ۱۸ درصد در نظر گرفته شده است. ولی الله سیف ادامه داد: این نرخ، حداکثر سود علی الحساب است که بر اساس پیشبینی بازدهی فعالیت‌های اقتصادی محاسبه میشود.

رئیس شورای پول و اعتبار اظهار داشت: نرخ تورم شاخصی برای نرخ سود بانکی است و بر اساس رابطه بین شاخص نرخ تورم و نرخ سود و با فاصله یکی دو درصد، نرخ سود میتواند منطقی باشد.

اضافه میشود، حدود یک سال قبل شورای پول و اعتبار در ادامه روند کاهش نرخ سود بانکی و متناسبسازی آن با تورم، نرخ سود تسهیلات را از حدود ۲۲ درصد به ۱۸ درصد و نرخ سود سپرده را با سه درصد کاهش به ۱۵ درصد رساند، اما عمده بانک‌ها با دور زدن این نرخ و نظر به نرخ سود برخی بازارها نظیر بازار بدهی (حدود ۲۵ درصد) برای جذب هر چه بیشتر سپردهها به تکاپو افتادند و مصوبه شورای پول و اعتبار را دور زدند و میزنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.