شهرکرد-مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به خشکسالی، کاهش بارندگی و آب های زیرزمینی اراضی استان باید به کشت گیاهان دارویی اختصاص یابد.

کشت گیاهان دارویی راه مقابله با خشکسالی است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، علی محمدی مقدم پیش از ظهر سه شنبه در نشست خبری اظهار داشت: سال ۹۵ تعداد ۱۵ طرح و ۴۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان افتتاح شد.

وی با بیان اینکه بخش عمده بهره برداران منابع طبیعی ۳۸ هزار خانوار هستند افزود: از این مجموع ۲۰ هزار جنگل نشین و مابقی در مراتع استان هستند.

مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به با اهمیت بودن مشارکت مردم در امر حفاظت از منابع طبیعی خاطر نشان کرد: باید منافع و مزایای مطلوبی به منظور ایجاد انگیزه مردم استان در حفظ منابع طبیعی در نظر گرفته شود.

محمدی مقدم با بیان اینکه از ۱۱ دشت استان، هشت دشت ممنوعه و چهار دشت ممنوعه بحرانی شده است تاکید کرد: جلوگیری از فرسایش خاک، نفوذ آب به سطح زیر زمینی، حفظ و توسعه گیاهی مرتعی و جنگلی و جلوگیری از روان آب از اهداف منابع طبیعی به شمار می‌روند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به خشکسالی، کاهش بارندگی و آبهای زیرزمینی اراضی استان باید به کشت گیاهان دارویی اختصاص یابد و  چهارمحال و بختیاری در این خصوص به عنوان استان پایلوت در زاگرس معرفی شده و گیاه دارویی در هر منطقه ای از استان متناسب با اقلیم آن مورد بهره برداری قرار گرفت.

مدیر کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود هشت هزار گونه گیاهی در سطح کشور تصریح کرد: از مجموع گونه های گیاهی در کشور حدود یک هزار و ۴۰۰ گونه در این استان می‌باشد که ۳۵۰ گونه آن مصرف دارویی صنعتی خوراکی دارد و ۳۵ گونه ثبت جهانی شده است.

محمدی مقدم گفت: درآمد کسب شده در حوزه تجارت گیاهان دارویی در سطح کشور حدود ۱۰۰ میلیون دلار می‌باشد که برای توسعه کشت گیاهان دارویی از جمله کلوس و موسیر دستگاهای مختلف اعم از صنعت،معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و صنایع تبدیلی همکاری لازم را داشته تا فرآوری محصولات کشت شده شکل بگیرد.

وی عنوان کرد: سال گذشته ۱۰۰ هکتار گل محمدی کشت و همچنین دو هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت گیاه دارویی قرار گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در سال جاری ۲۸ مورد آتش‌سوزی در استان اتفاق افتاده است خاطر نشان کرد: از این مجموع آتش سوزی های رخ داده ۱۶ مورد در مراتع و ۱۲ مورد نیز در جنگل‌ها بوده است.

محمدی مقدم افزود: امسال تاکنون در این استان حدود ۱۴ هکتار از مراتع و ۱۰ هکتار از جنگل‌ها دچار آتش سوزی شده اند.

وی با توجه به اینکه چهارمحال و بختیاری به عنوان دومین استان موفق به تشکیل صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی در سطح کشور شده است تاکید کرد: در سال جاری اعتباری بالغ بر دو میلیارد تومان به این صندوق تخصیص یافته که آورده بهره‌برداران نیز باید به همین میزان باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.