مشهد- شاید انتخاب اولین روز از شهریور ماه، سالروز تولد ابن سینا پزشک ایرانی به عنوان «روز پزشک» بهانه‌ای برای بزرگداشت مقام پزشکان و قدردانی از زحمات این قشر باشد، اما برای آن‌هایی که کار طبابت را نه برای پست و مقام وعنوان اجتماعی و درآمدهای نجومی، بلکه برای التیام درد و رنج محرومان و درمان بیماران نیازمند انتخاب کرده‌اند، یک روز کافی نیست و تمام روزهای سال باید به نام آن‌ها وبرای قدردانی از زحمات شبانه روزی و بدون چشمداشت آن‌ها باشد.

جهاد پزشکی برای خدمت به محرومان

قدس آنلاین-گروه استان ها-پروین محمدی: از پزشکانی می‌گوییم که از آغاز کارشان مطب دایر نکرده‌اند و تمام وقت خود را در اختیار حوزه سلامت و دانشگاه علوم پزشکی مشهد گذاشته‌اند و با اینکه در تشخیص، طبابت، جراحی، پیوند اعضا، تحقیق، پژوهش، اکتشافات و اختراعات پزشکی و تألیفات این حوزه دارای اعتبار جهانی هستند، باز هم خدمت به بیماران را در مراکز و بیمارستان‌های دانشگاهی اولویت کارشان قرار داده و درآمدشان تنها حقوقی است که در پایان ماه از دولت دریافت می‌کنند و ارتباط پولی با بیمار ندارند.
این پزشکان یا «ابوعلی سیناهای دوران» تواضع، فروتنی، نوعدوستی و شرافت کاری را چاشنی طبابت خود کرده و معتقدند برکت کارشان را از خداوند می‌گیرند.

خانواده خوب بهترین پاداش

دکتر محمود فرهودی، متولد ۱۳۱۷ یکی از پزشکان خیر و استاد  دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که از سال ۱۳۴۹ با تخصص داخلی در بیمارستان امام رضا(ع) مشغول به کار شده و صبح‌ها در مقام استادی به کار تدریس دانشجویان و عصرها در لباس طبابت در کلینیک ویژه این بیمارستان به مداوای بیماران محروم پرداخته است، به طوری که حتی ویزیت اندک کلینیک را دریافت نکرده و در حال حاضر با اینکه بازنشسته شده است بازهم همه روزه صبح و بعداز ظهر به بیمارستان می‌آید و به تدریس دانشجویان و ویزیت بیماران مشغول است.
این استاد فرهیخته و پزشک مردمی که بیماران را دوست دارد وبه قول خودش جایی جز بیمارستان امام رضا(ع) را نمی‌شناسد حتی نیمه شبها بربالین بیماران حاضر می‌شود و از آن‌ها دلجویی می‌کند.
دکتر فرهودی در گفت‌وگو با خبرنگارما داشتن همسر خوب و فرزندان صالح را پاداشی از سوی خداوند دانسته و کار طبابت را یک وظیفه الهی عنوان می‌کند

پزشکان مأمور خداوند برای سلامت بیماران

دکتر عبدالله بهرامی نیز که سال‌ها در مقام ریاست دانشگاه علوم پزشکی مشهد،معاونت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی،مسئول کمیته طب جایگزین،سنتی و مکمل ایران،عضو انجمن‌های خیریه مرتبط با کار بیماران وریاست بیمارستان امام رضا(ع) به حوزه سلامت و مردم این مرزو بوم خدمت کرده از ابتدای کارش به سمت مطب خصوصی نرفته وافزون بر سمت‌های اجرایی و تدریس در دانشگاه به طبابت در کلینیک ویژه امام رضا(ع) نیز مشغول خدمت به بیماران بوده است.
به طوری که در کنار کارهای اجرایی  ۱۸-۱۷ ساعت در هفته به مداوای بیماران در کلینیک ویژه می‌پردازد و علاوه بر دریافت نکردن ویزیت به مخارج دارو، هزینه سفر و... بیماران نیازمند نیز کمک کرده. او معتقد است  وظیفه پزشک درمان بیمار و شاد کردن دل بیمار است؛ زیرا خداوند در قرآن می‌فرماید «شما را به بیماری وسلامتی، فقر و پولداری آزمایش می‌کنم» بنابراین پزشکان نباید در این آزمایش الهی از بیمار پول زیاد بگیرند و پول بیمار را به خانه ببرند. وی می‌افزاید: پزشکانی که به زور و اجحاف از بیمار پول می‌گیرند، زندگیشان روال خوبی ندارد و بی آنکه بفهمند از کجا می‌خورند درآمدهای نجومیشان از جای دیگری بیرون می‌رود.
دکتر بهرامی از جمله افراد نیکوکاری است که با جلب مشارکت خیرین و دعوت آن‌ها به مشارکت در حوزه سلامت توانسته است بیمارستان‌های فوق تخصصی کودکان دکتر شیخ،اکبر،کلینیک سرورو اورژانس عدالتیان را به عنوان پروژه‌های بزرگ و ماندگاربا کمک خیرین به نظام بهداشت و درمان استان اضافه کند.

سهم بانوان پزشک در کمک به بیماران نیازمند

دکتر منیره جهانیان، استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد و متخصص زنان از سال ۱۳۶۲در این دانشگاه،کلینیک ویژه و بیمارستان امام رضا(ع) مشغول به کار بوده و طی ۳۰ سال خدمت خود زنان زیادی را از مرگ نجات داده (به علت خونریزی‌های شدید زایمانی) و خنده و شادمانی تولد نوزادان را به خانواده‌ها هدیه داده است. این بانوی فرهیخته و پزشک نیکوکار در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص انگیزه خود از کار در بخش دولتی و دانشگاهی می‌گوید:نداشتن رابطه پولی با بیماران مهم‌ترین انگیزه‌ام از کاردر کلینیک ویژه و بیمارستان امام رضا(ع)است.او می‌افزاید:چون اغلب بیمارانی که به این مرکز مراجعه می‌کنند قشر روستایی و طبقات پایین جامعه هستند که یا ویزیت پرداخت نمی‌کنند و یا هزینه بسیار اندکی می‌پردازند ازاین رو خدمت به آن‌ها لذت بخش‌تر و مفیدتر و دعاهای خیر این بیماران موجب خیر و برکت در زندگی وداشتن خانواده‌ای سالم و صالح است. دکتر جهانیان پنج فرزند دختر و پسر با مشاغل پزشک و مهندس دارد و همسر دکتر فرهودی است که آن را نتیجه خدمت به بیماران دانسته و خداوند را به خاطر داشتن خانواده‌ای خوب شاکر است.

کمک به بیماران نیازمند

دکتر مهین قربان صباغ، فوق تخصص نفرولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز زندگی خود را وقف بیماران کرده و صبح‌ها در بیمارستان منصریه و پیوند اعضا و عصرها در کلینیک ویژه بیمارستان قائم(عج) به طبابت و مداوای بیماران کلیوی و پیوند کلیه و...که رنگ رخسارشان نشان از نیاز شدیدشان به مراقبت‌های پزشکی دارد، مشغول است.
این بانوی فرهیخته و پزشک دلسوز همراه با بیمارش درد می‌کشد و با بهبود آن‌ها شاد می‌گردد.او در مرکز پیوند اعضا با همراهیان بیمارهمدردی می‌کند و با مشکلات آن‌ها دچار درد و رنجی جانکاه می‌شود. دکتر صباغ افزون بر درمان بیماران بدون دریافت ویزیت در صورت نیاز به آن‌ها کمک می‌کند تا با ارجاع به مراکز مرتبط بتوانند مخارج درمان خود را تأمین کنند. این فوق تخصص نفرولوژی چند ساعت در هفته را نیز به ویزیت رایگان بانوان بیمار در منطقه رسالت خواجه ربیع و مرکز توسعه سلامت بانوان می‌پردازد و اعتقاد دارد کمک به بیماران نیازمند نه تنها وظیفه پزشکان است، بلکه وظیفه تمام کسانی است که انسان هستند و خلیفه خدا بر روی زمین.
روزنامه قدس نیز روز «پزشک» را به همه پزشکان خیر و نیکوکارو مردمی تبریک گفته واز پزشکانی که در طول سال‌های گذشته تا کنون با این روزنامه همکاری صمیمانه‌ای داشته‌اند، سپاسگزاری می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.