تقریباً تمامی‌کارشناسان حوزه رسانه معتقدند که کودکان تأثیرپذیرترین قشر از رسانه هستند. این امر هم یک فرصت تلقی می‌شود و هم یک تهدید؛ اما قدر مسلم اینکه ما در ایران به فرصت‌های تأثیرپذیری کودکان از رسانه‌های رسمی‌ توجهی نداریم.

همه برنامه‌های کودک ریزش مخاطب داشته‌اند

قدس آنلاین- تقریباً تمامی‌کارشناسان حوزه رسانه معتقدند که کودکان تأثیرپذیرترین قشر از رسانه هستند. این امر هم یک فرصت تلقی می‌شود و هم یک تهدید؛ اما قدر مسلم اینکه ما در ایران به فرصت‌های تأثیرپذیری کودکان از رسانه‌های رسمی‌ توجهی نداریم. شاهدش آنکه رسانه ملی سال‌هاست که برنامه درخوری در حوزه کودکان تولید نکرده است. امروز برنامه‌های کودک نه به اندازه گذشته برای کودکان جذاب هستند و نه متناسب با نیازهای روز آن‌هاست. معدود برنامه‌های جذاب رسانه ملی هم با بهانه‌های مختلف تضعیف می‌شوند. ما این موضوع را با محمد مسلمی، کارگردان و بازیگر مجموعه «فیتیله»، در میان نهادیم.

مسلمی با تأیید مسئله تضعیف برنامه‌های کودک سیما، گفت: ما در ایران برنامه مدونی برای ساخت برنامه‌های کودک نداریم. البته کارهایی انجام می‌شود اما برنامه‌هایی که به طور خاص برای دخترها و پسرها در رده‌های سنی مختلف حرفی برای گفتن داشته باشند، نداریم. در همه جای دنیا به این مسائل توجه دارند اما در ایران این امر مغفول مانده است. ما نیز به دلیل محدودیت‌ها مجبوریم برنامه «فیتیله» را در سطح پایینی اجرا کنیم.

وی تأکید کرد: ما باید بهترین آهنگسازها و نویسنده‌ها را در اختیار داشته باشیم و بهترین دکورها و کلیپ‌ها و وله‌ها را تولید کنیم. قابلیت‌های ما بسیار بیشتر از چیزی است که روی آنتن می‌رود اما متأسفانه شرایط مطلوبی برای تولید برنامه نداریم. این در حالی است که اگر مسئولان برای ساخت برنامه‌های کودک هزینه کنند، از بسیاری از هزینه‌های فردای کودکان پیشگیری می‌شود.

کار برای کودکان جدی گرفته نمی‌شود

مسلمی با بیان اینکه کودکان ما در شرایط نابهنجاری پرورش پیدا می‌کنند و با مسائل و مشکلات زیادی مواجه هستند، افزود: این مشکلات به این دلیل وجود دارد که کودک و کار برای کودک جدی گرفته نمی‌شود. ما هم که کار هنریِ مرتبط با حوزه کودکان انجام می‌دهیم، با مشکلات و مسائل گوناگونی دست به گریبانیم. مسائل کودکان بیشتر دغدغه شخصی ماست در حالی که باید بیشتر دغدغه سازمان صدا و سیما باشد. وقتی برنامه‌سازان کودک تنها باید به دنبال تأمین هزینه برنامه‌ها باشند و یا حق و حقوق این افراد با چند سال تأخیر پرداخت می‌شود، نمی‌توان انتظار داشت که برنامه‌ساز به کار اصلی خود برسد. اگر به کار کودکان بها داده شود و آموزش‌های دینی و اجتماعی به کودکان در رسانه تقویت شود، کودکان می‌توانند به‌راحتی در برابر مسائلی که برایشان پیش می‌آید، تصمیم بگیرند.

وی با تأکید بر اینکه بسترها برای ساختن آثار هنری برای کودک فراهم نیست، گفت: کارهای هنری برای کودکان به یک ترانه و نمایش خلاصه می‌شود و برای برنامه‌های کودک باید کارشناسی انجام شود. باید برای این برنامه‌ها هدف‌گذاری‌های دقیق صورت بگیرد و با قدرت کار انجام شود. اما باید قبول کنیم که این اتفاق نیفتاده است. این مسائل باعث شده که برنامه‌های کودک ریزش مخاطب داشته باشند.

وی افزود: در مورد مسئله‌ای که چندی قبل برای «فیتیله» پیش آمد و جریان‌سازی‌های سیاسی که علیه این برنامه و عوامل آن صورت گرفت، باید بگویم که رسانه ملی باید آستانه تحمل مردم را بالا ببرد. اگر هم اشتباهی رخ داده باشد، نحوه مواجهه با مسئله باید درست باشد. اگر کودک شما خطایی کرده باشد، او را از زندگی‌تان حذف می‌کنید؟ نحوه پرداختن به مسئله باید هوشندانه باشد.

مسلمی گفت: باید تأکید کنم که برنامه طراز اولی در حوزه کودک نداریم که خواسته‌های ما را برآورده کند و مبتنی بر روان‌شناسی کودک و نگاه کارشناسی باشد. این روند باید اصلاح شود و مسئولان صدا و سیما باید نگاه جدی‌تری به حوزه کودک داشته باشند.  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.