با وضع فعلی به آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی امیدوار نیستم. مقام معظم رهبری انتقاداتی به عملکرد شورا داشتند، ضمن اینکه مسائل اساسی دانشگاه‌ها و فرهنگ باید در حضور ایشان مطرح شود.

 شورا باید از دولت مطالبه‌گری کند/به آینده شورا امیدی نیست

 قدس آنلاین- یک عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی  درباره احتمال تغییر در ترکیب شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل زمزمه‌های رفتن دبیر این شورا به دانشگاه آزاد اسلامی اظهار بی‌اطلاعی کرد. دکتر مهدی گلشنی درباره خبر انتصاب دکتر مخبر دزفولی به عنوان سرپرست دانشگاه علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی ‌به خبرنگار ما گفت: در این باره اطلاعی ندارم.

او ترکیب فعلی شورای عالی انقلاب فرهنگی را خوب ارزیابی کرد اما فعالیت شورا را ناکارآمد دانست و افزود: البته امکان ترکیب بهتری برای شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد اما ترکیب فعلی هم خوب است.

وی با بیان اینکه اولویت‌های فرهنگی و دانشگاهی چندان در شورا مطرح نیست، گفت: الان دانشگاه‌های ما با مسائل زیادی مواجه هستند اما این مسائل در شورا مطرح نمی‌شوند. اگر واقعیت‌های دانشگاه در جلسات شورا به بحث گذاشته می‌شد، وضعیت خیلی فرق می‌کرد.

گلشنی خاطرنشان کرد: بارها پیشنهاد کردم که دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی سالانه چند جلسه مشترک با تعدادی از استادان باتجربه و دلسوز که چند شغل ندارند و به دور از خطوط و جناح‌های سیاسی هستند، برگزار کند تا حرف‌هایشان را بشوند.

او با بیان اینکه یکی از دلایل ضعف عملکرد شورا به دلیل چندشغله بودن اعضای آن است، افزود: به نظر می‌رسد وضعیت واقعی فرهنگ در دانشگاه‌ها در جلسات شورای عالی منعکس نشده است. شورا می‌توانست اطلاعات دقیقی را از دانشگاه‌ها کسب کند و اینکه در دانشگاه‌ها چه خبر است. بارها این موضوع را در جلسات شورا مطرح کردم ولی «فرهنگ» در کشور ما در اولویت نیست.

به آینده شورا امیدی نیست

به باور او، برآیند کار شورای عالی انقلاب فرهنگی راضی‌کننده نیست درحالی که توان و اختیارات آن خیلی بیشتر از این است. شورا باید مهم‌ترین مسائل و مشکلات دانشگاه‌ها را بررسی کند.

گلشنی خاطرنشان کرد: با وضع فعلی به آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی امیدوار نیستم. مقام معظم رهبری انتقاداتی به عملکرد شورا داشتند، ضمن اینکه مسائل اساسی دانشگاه‌ها و فرهنگ باید در حضور ایشان مطرح شود.

این عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شورا باید به‌درستی مسئله‌یابی کند، تأکید دارد: ترکیب فعلی بهتر از این می‌تواند کار کند. اولویت‌های جامعه باید در جلسات شورا مطرح شود چون اوضاع فرهنگی جامعه اصلاً خوب نیست. دولت باید بیشتر از این به مسائل اجتماعی توجه کند و شورا باید از دولت طلبکار باشد.

به گفته گلشنی، دولت به دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش اهمیت لازم را نمی‌دهد چون این مسائل برای دولت‌ها اولویت نداشته و ندارد.

وی یادآور شد: در دولت یازدهم بیشتر جلسات شورا با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد اما برخی از جلسات هم حذف شد. انتظار می‌رود که در دولت دوازدهم جلسات شورا با نظم بیشتری برگزار گردد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.