متاسفانه بازار ما با عارضه گران فروشی و بی توجهی به حقوق مشتری همواره مواجه بوده است و این مسئله یکی از ریشه های فساد در بازار و اقتصاد کشور است لذا با حذف قیمت ها نیز نمی توان به کاهش قیمت ها امیدوار بود بلکه این طرح منجر به افزایش گرانی خواهد شد.

اجرای طرح عدم درج قیمت کالاها آزمایشی و به صورت محدود است / بعید نیست وزیر جدید صنعت و معدن طرح نعمت زاده را ملغی کند

اختصاصی قدس آنلاین- محمد صادق مفتح عضو سابق هیات ‌رییسه اتاق بازرگانی و قائم مقام وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت ضمن ضمن رد توجیه دولتی ها در خصوص عدم درج قیمت برروی برخی کالاها به قدس آنلاین گفت: موضوع عدم درج قیمت بر روی برخی از کالاها که چندی پیش توسط آقای نعمت زاده وزیر دولت یازدهم اعلام شد با این توجیه که برخی کالاها با دقت قیمت گذاری نمی شود! مطرح و ابلاغ شده است. اما اگر این موضوع صحیح باشد این سوال مطرح است که آیا با عدم درج قیمت بر روی کالاها، چه تضمینی وجود دارد که تولید کننده و فروشنده انصاف را در قیمت گذاری رعایت کنند؟

وی با وارد دانستن اشکالاتی به بهانه های ایجاد شده بر سر عدم درج قیمت بر روی کالاها تصریح کرد: سوال این است که اگر فروشنده در صورت عدم درج قیمت روی کالاها بی صداقتی کرده و قیمتی که به مصرف کننده ارائه می دهد بیش از قیمت تعیین شده از سوی کارخانه باشد آیا می توان گفت مشتری مداری صورت گرفته است؟ مفتح ادامه داد: حتی اگر این موضوع که برخی کارخانه ها قیمت بالایی برای اجناس خود تعیین می کنند حقیقت داشته باشد آیا بین عدم درج قیمت که ممکن است خرده فروش آن را گران به دست مردم برساند و قیمت بالایی که کارخانه بر روی محصول درج کرده است تفاوتی وجود دارد؟ به نظر بنده حتی اگر غفلت تولید کننده را ناشی از بی دقتی بدانیم و با این توجیه که فروشنده قیمت مناسب تری برای کالا انتخاب می کند به سمت اجرای این طرح برویم یقینا با اجرای چنین طرحی تشتت قیمت ها در بازار ایجاد می شود.

قائم مقام وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به گران فروشی و بی توجهی به حق مشتری در بازار طرح مذکور را  طرحی آزمایشی دانست و افزود: متاسفانه بازار ما با عارضه گران فروشی و بی توجهی به حقوق مشتری همواره مواجه بوده است و این مسئله یکی از ریشه های فساد در بازار و اقتصاد کشور است لذا با حذف قیمت ها نیز نمی توان به کاهش قیمت ها امیدوار بود بلکه این طرح منجر به افزایش گرانی خواهد شد.

این مقام پیشین وزارت بازرگانی خاطر نشان کرد: لازم به  ذکر است عدم درج قیمت بر روی برخی از کالاهایی که کمتر مورد مصرف قرار می گیرند آغاز شده و قرار است این طرح از ابتدای مهر ماه برای مدت کوتاهی به صورت آزمایشی بر روی برخی کالاها مانند آب معدنی، خمیر دندان و...انجام شود. نقطه مثبت این طرح این است که تعداد کالاها و مدت زمان اجرای طرح محدود است تا نتایج آن استخراج شود. وی افزود: هر چند که دور از تصور نیست که آقای شریعتمداری طرح وزیر پیشین را رد کرده و به مرحله اجرا در نیاورد.

مفتح با رد این موضوع که عدم درج قیمت روی کالاها به معنای رقابتی شدن بازار نیست به قدس آنلاین گفت: رقابتی بودن بازار ربطی به درج قیمت ها ندارد بلکه رقابتی بودن بازاردر پیشی گرفتن تولید بر مصرف و بهینه بودن نسبت به توزیع است. وی در خاتمه خاطرنشان کرد: بنابراین دو عامل تولید بیشتر وتوزیع مناسب فاکتورهای اصلی رقابتی شدن بازار است بنابراین عدم درج قیمت ها نه تنها بازار را رقابتی نمی کند بلکه با التهاب در بازار و چند قیمتی شدن منجر به افزایش گرانی و تشتت خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.