​ایلام- تعدادی از مردم دهستان کارزان از توابع شهرستان سیروان استان ایلام در اقدامی خودجوش و با بسیج مردمی چاه های ۱۰۰ ساله مانشت را احیا کردند.

چاه های ۱۰۰ ساله کوه مانشت ایلام احیا شد

به گزارش قدس آنلاین، برخی از این چاه ها بیش از ۴۰ سال است که بدلایل مختلف بلا استفاده مانده و اکنون مردم روستاهای کارزان با صعود از مناطق صعب العبور کوه مانشت خود را به این چاه ها رسانده و اقدام به بازسازی و احیای چاه هایی کردند که روزگاری باعث رونق زندگی عشایری منطقه شده است.

مردم این منطقه صعب العبور امکانات و وسایل مورد نیاز همچون سیمان، ماسه، پمپ کف کش و ... را با استفاده از چهارپایان و کوله در گروه های ده نفره و ۲۰ نفره به بالا منتقل کرده و اقدام به لایروبی چاه ها، بتن کردن اطراف چاه ها کرده و علاوه بر این برای جلوگیری از مسدود شدن مجدد چاه ها، بر روی آنها درب نصب کرده اند.

تمامی هزینه های این کار توسط مردم روستاهای کارزان خصوصاً روستاهای سراب، قنات آباد و ... تأمین شده و کار اجرایی آن نیز همین مردم بر عهده گرفته اند.

این چاه ها که در منطقه «دوقوله» مانشت واقع هستند و به نام های «سرتزن» و «مل تزن» معروف هستند در بالای کوه مانشت و در ارتفاع ۲۴۰۰ متری قریب یکصد سال پیش توسط مردم منطقه حفر شده و اکنون که شرایط آبی منطقه دچار رکود شده و این منطقه که در نزدیک مناطق حفاظت شده قرار دارد، در صورت احیای مجدد و ایجاد آبشخور می تواند برای جانوران و حیوانات به عنوان منبع آب خوبی استفاده شود.

این کوه که ارتفاع مناسبی داشته و یکی از کوه های صعب العبور منطقه است، یکی از مناطق گردشگری مورد علاقه کوهنوردان و گردشگران است که احیای این چاه ها، می تواند مورد استفاده گردشگران و طبیعت دوستان باشد.

گفتنی است کوه مانشت بشدت برفگیر بوده و مناطقی از آن حتی تا آخر تابستان دارای برف است و این دوستداران طبیعت و محیط زیست که به داخل چاه برای لایروبی رفته اند، سردی بیش از حد داخل چاه ها در این ایام را عامل کندی کار و سختی آن عنوان کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.