زنجان- معاون دبیرخانه ستاد ملی باز آفرینی شهری گفت: باید جلوی تخلیه روستاها و متعاقب آن توسعه حاشیه‌نشینی را بگیریم.

لزوم ممانعت از تخلیه روستاها /  ۱۲۰ پروژه برای محرومیت‌زدایی در استان زنجان

به گزارش قدس آنلاین، منصور استادی در هفتمین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری شهرستان زنجان با تاکید بر اینکه باید مانع از تخلیه روستاها و حاشیه‌نشینی شویم، اظهار کرد: اگر از گسترش روستاهای تخریبی جلوگیری کرده و برنامه عملیاتی ارائه شود، می‌توان مانع از تخلیه روستاها و حاشیه‌نشینی شد و بر پایداری شهری فائق آمد؛ در واقع برای بافت‌های ناکارآمد شهری باید راه‌حل و درمان ارائه داد و خدمات در بخش‌های مختلف باید مورد توجه قرار گیرد.

  وی با تاکید بر اینکه باید از گسترش بافت‌های ناکارآمد جلوگیری شود، ادامه داد: در سطح ملی ستاد بازآفرینی پایدار شهری زیر مجموعه کار گروه فعالیت می‌کند و با اینکه سه‌هزار و ۹۰۰ روستا در حریم شهرها وجود دارد، نرخ رشد جمعیت روستا منفی هفت دهم است. این رقم در کلان شهرها ۶ و در مرکز استان ۴ است.

  این مسئول افزود: باید روستاهایی که در سطح کشور در معرض تخریب و تخلیه هستند شناسایی کنیم تا روستاهایی که در موقعیت مرزی قرار داشته و فاقد اشتغال و خدمات هستند، تخلیه شوند. طبق تاکیدات مقام معظم رهبری باید در بحث شناسایی چنین روستاهایی دستگاه‌های حاکمیتی هم وارد کار شوند البته خوشبختانه بسیج و بنیاد علوی در زمینه بسیار موثر هستند.

  استادی یادآور شد: بسیج سازندگی بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه محرومیت‌زدایی و ۱۰۰ میلیارد تومان هم در بحث توانمندسازی و اشتغال روستاها صرف کرده است. در همین راستا، دستگاه‌های خدمات‌رسان باید کمک‌های لازم را به ستاد ارائه دهند تا از روند گسترس روستاهای تخریبی و تخلیه‌ای جلوگیری شود.

  فرماندار شهرستان زنجان نیز در ادامه تاکید کرد: باید در شهرستان زنجان روستاهایی را که در معرض تخریب و تخلیه هستند را شناسایی کنیم و برای آن‌ها برنامه عملیاتی ارائه دهیم. در حال حاضر نیز چهار روستا در داخل حریم شهر زنجان استقرار دارند و بیشترین معضل در روستاهای پایین‌کوه و دو اسب است.

  رسول بیات ادامه داد: باید روستاهایی را که تخریب و تخلیه شده و منظر شهر زنجان را خوب نشان نمی‌دهند مورد توجه قرار دهیم و دستگاه‌های ذی‌ربط نیز برنامه‌های عملیاتی برای ساماندهی این روستاها در دستور کار خود قرار دهند.

  بیات تصریح کرد: در این میان روستای دیزج‌آباد بزرگ‌ترین روستای بخش مرکزی است که باید تغییر چهره دهد. طی سال گذشته نیز مقرر شد که همه دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی پایدار شهری، برنامه‌های خود را مستند کرده و ارائه بدهند ولی این امر محقق نشده است و جای تاسف دارد؛ در واقع اصلا قابل قبول نیست که مدیری بگوید برنامه‌ای برای بافت فرسوده و مناطق حاشیه‌نشین ندارد.

  فرماندار شهرستان زنجان، از احصای برخی مشکلات در این حوزه خبر داد و گفت: دستگاه‌های مرتبط با این موضوع بدون هماهنگی با ستاد بازآفرینی اقدام به کاری نکنند و اقدامات خود را با برنامه پیش ببرند؛ به عبارتی دستگاه‌های متولی برنامه عملیاتی را به دبیرخانه شهرستان و استان، همچنین دبیرخانه ملی ارائه دهند.

  فرمانده سپاه ناحیه زنجان نیز در ادامه تاکید کرد: باید به صورت میدانی و با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط وارد محله‌های آسیب‌پذیر شد و در این میان سپاه استان زنجان به روستاهای محروم استان ورود پیدا کرده است.

  ابوالفضل طهماسبی با بیان اینکه محله‌های آسیب‌پذیر در سطح کشور باید مورد توجه قرار گیرد و دستگاه‌های ذی‌ربط موظف‌اند که به این حوزه ورود کنند، اظهار کرد: در روستاهای استان زنجان، ۷۰۰ الی ۸۰۰ متر لوله‌کشی برای مصارف کشاورزی و آب‌شرب انجام شده است و باید بر این امر اذعان داشت که با تکیه بر همدلی و همکاری می‌توان امور را به درستی پیش برد.

  این مسئول ادامه داد: سپاه برنامه‌های فرهنگی و مقابله و پیشگیری از اعتیاد را در دو منطقه آسیب‌پذیر اسلام‌آباد و نجف‌آباد اجرا می‌کند و مقرر است که یک واحد کتابخانه و یک زمین فوتبال در این دو منطقه راه‌اندازی کند.

  وی افزود: همچنین ستاد پویش محلی را در این دو منطقه راه‌اندازی کرده و مقرر است که دو یا سه طرح فرهنگی از جمله طرح مهم جوادالائمه را در منطقه اسلام‌آباد اجرا کنیم؛ در واقع باید در مناطق بیسیم و اسلام‌آباد وضعیت فرهنگی مردم تقویت شود و در این میان دستگاه‌های مرتبط موظف‌اند؛ در واقع مهم‌ترین مقوله در روستاها توجه به اشتغال مردم است و وجود اشتغال و آب و نان برای مردم مانع مهاجرت آن‌ها به شهرها می‌شود.

  طهماسبی از تشکیل قرار گاه پیشرفت آبادانی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در ۲۰ روستا خبر داد و تصریح کرد: باید قوی‌تر در این مقوله وارد شویم و برای آبادانی و توسعه فرهنگی و اقتصادی روستاها تلاش کنیم.

  رئیس سازمان بسیج سازندگی استان زنجان نیز در ادامه گفت: امسال ۱۲۰ پروژه برای کل استان زنجان در حوزه محرومیت‌زدایی پیش‌بینی شده است.

  فرهاد امندی با بیان اینکه در مناطق آسیب‌پذیر و حاشیه‌نشین شهرهای زنجان و ابهر چند طرح بسیار خوب اجرا خواهد شد، اظهار کرد: در منطقه اسلام‌آباد دو کتابخانه راه‌اندازی خواهد شد و در نجف‌آباد هم یک کتابخانه و زمین فوتبال احداث می‌شود.

  این مسئول با اشاره به اینکه لازمه نهادینه شدن روحیه و فرهنگ جهادی، حمایت و هدایت مسئولان از پتانسیل‌ها و ظرفیت جوانان است، ادامه داد: جوانان از ظرفیت‌های بالایی برخوردارند و باید آنان را باور کرد؛ چراکه آینده کشور در دستان آن‌ها است. بسیج سازندگی استان زنجان نیز در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص محرومیت‌زدایی برنامه‌ریزی و مدیریت لازم را در دستور کاری جدی خود قرار داده است.

  وی تصریح کرد: امسال ۱۵۱۸ جهادگر در قالب اردوهای جهادی به مناطق محروم استان اعزام شدند و تا پایان تابستان، در قالب ۷۴ گروه به ۸۳ اردوی جهادی اعزام خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.