وزیر امور خارجه کشورمان گفت: تا کنون شرایط به گونه ای بود که نگاه وزارت خارجه نگاه سیاسی امنیتی بود تا نگاه اقتصادی، ما باید این نگاه را عوض کنیم و اولویت ها را تغییر دهیم.

به گزارش قدس آنلاین، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با رادیو در خصوص هفته دولت با اشاره به روز ازدواج و آرزوی سعادت و خوشبختی و آرامش برای جوانان، در خصوص وضعیت تأهل شاغلین در دستگاه دیپلماسی گفت: اکثر همکاران ما در دستگاه دیپلماسی متاهل هستند و اساسا یکی از مقررات وزارت خارجه برای رفتن به ماموریت برای همکاران مرد و خانم، متاهل بودن است.  

وی در ادامه با تاکید بر اینکه دیپلماسی یک امر دفعی نیست که به صورت آنی اتفاق بیافتد، اظهار داشت: دیپلماسی دو وظیفه رفع موانع و بستر سازی را دارد. در حوزه رفع موانع، برجام کار مهمی را انجام داده و موانع را رفع کرده است. البته این بدان معنا نیست که با رفع موانع ناگهان همه چیز اتفاق بیافتد بلکه موانع رفع و شرایط عادی شده و می توان در شرایط عادی عمل کرد.

وزیر امور خارجه در رابطه با بسترسازی در دستگاه دیپلماسی بیان داشت: وظیفه دستگاه دیپلماسی این است که با توجه به حضور دستگاه سیاست خارجی در خارج از کشور این امکان را مخصوصا برای بنگاه ها و بخش خصوصی و کار آفرینان فراهم کند تا هم با بنگاه های خارجی، بازار سرمایه، بازار فنآوری، بازار صادرات کالاهای غیر نفتی و هم با بازار صادرات خدمات فنی و مهندسی آشنا شوند و هم اینکه فرصت ها برای آنها مشخص شود تا ظرفیت هایی که جمهوری اسلامی در حوزه های مهم دارد به کار گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه برای بهبود شرایط تولید باید هم ورود سرمایه و هم ورود فناوری را داشته باشیم، اظهار داشت: این مجموعه می تواند بستر سازی خوبی باشد برای اینکه اهدافی که مقام معظم رهبری برای اقتصاد مقاومتی ترسیم فرمودند و مخصوصا برای امسال حاصل شود.

ظریف با اظهار به اینکه به دنبال تغییر نگاه در دستگاه دیپلماسی هستیم، عنوان کرد: از ابتدای انقلاب که کشور مورد حمله صدام قرار گرفت تا اقداماتی که دولت آمریکا علیه ایران از ابتدای انقلاب اسلامی انجام داده، شرایط به گونه ای بود که نگاه وزارت خارجه نگاه سیاسی امنیتی بود تا نگاه اقتصادی. ما باید این نگاه را عوض کنیم و اولویت ها را تغییر دهیم و در صورت لزوم باید آموزش نیز دهیم.

وی با اشاره به اظهار نظر برخی افراد در خصوص عدم کارایی سفرا در حوزه اقتصاد، یادآور شد: برخی ها به ناحق بی انصافی می کنند که سفرای ایران اقتصاد بلد نیستند در حالیکه ما در بین سفرایمان وزیر سابق بازرگانی، قائم مقام سابق بانک مرکزی، معاون سابق وزارت نفت را داریم یعنی افرادی که اتفاقا تخصص ویژه اقتصادی داشته اند.  

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور خاطر نشان کرد: در دوره آینده هم از سفرایی استفاده می کنیم که این تخصص را داشته باشند به ویژه اینکه آموزش ضمن خدمت برای همکاران وزارت خارجه نیز می گذاریم تا دیدگاه اقتصادی داشته باشند.  

وی با اشاره به اینکه همکاری خود را با بخش خصوصی بسیار گسترش داده ایم، گفت: در دوره قبل در سفرهای خارجی هیئت های بزرگی از بخش خصوصی همراه بنده بودند، حضور این هیئت ها باعث می شد تا هم توانمندی های جمهوری اسلامی مورد شناسایی قرار بگیرد و هم دوستان ما در بخش خصوصی با شرایط بین المللی آشناتر شوند لذا این سیاست ها را ادامه خواهیم داد ضمن اینکه در دانشکده وزارت خارجه رشته اقتصاد بین الملل را اضافه کردیم و هم در جذب نیروهای جدیدمان از نیروهای فارغ التحصیلان اقتصاد استفاده می کنیم.

ظریف ادامه داد: مجموعه کارهایی که می کنیم با این هدف است که گرایش به سمت دیپلماسی اقتصادی گسترش پیدا کند و حالا هم با اقدام ساختاری که انجام دادیم و معاونت دیپلماسی اقتصادی را شروع کردیم امیدواریم بتوانیم بیشتر در خدمت اهداف پیشرفت کشور و کمک به معیشت مردم قرار بگیریم.

وی در رابطه با حضور بانوان در دستگاه دیپلماسی کشور ابراز داشت: در دولت یازدهم برای اولین بار در تاریخ سیاست خارجه معاون زن در وزارت خارجه آوردیم و افتخار دارم که در دوران مسئولیت بنده اولین سفیر زن در جمهوری اسلامی منصوب شد و امیدواریم در این دوره هم بتوانیم هم از مدیران ارشد زن در وزارت امور خارجه استفاده کنیم و هم سفرای جدید از بانوان داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.