کشور در حال حاضر با سه بحران اساسی آب، زیست محیطی و بحران صندوق های بیمه ای رو به رو است. در حال حاضر حدود ۲۴ صندوق بیمه ای در کشور وجود دارد که ۲۰ صندوق آن مربوط به صندوق های اختصاصی است که عمدتا مربوط به وزارتخانه های خاصی است و چهار صندوق عمومی مثل صندوق بیمه روستاییان، تامین اجتماعی، بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی نیروهای مسلح داریم که وضعیت مناسبی ندارند.

در ۴ سال گذشته هیج اقدام موثری برای برون رفت صندوق های بازنشستگی از بحران اندیشیده نشد/ بر اساس شاخص های اتحادیه بین المللی کار بسیاری از صندوق های بازنشستگی در ایران ورشکسته هستند

اختصاصی قدس آنلاین- محسن ایزدخواه کارشناس بازار کار درباره عملکرد چهار ساله وزیر کار و انتخاب مجدد وی به وزارت کاررو امور اجتماعی به خبرنگار قدس آنلاین گفت: آقای ربیعی در طول چهار سال گذشته هیچ راهبرد مشخصی دراین حوزه نداشت وحتی یک پیش نویس ساده در معرض افکار عمومی اعم از دانشگاهیان یا کارفرمایان و کارگران قرار نداد که حداقل امیدوار باشیم برنامه یا طرحی در وزارت کار در حال طراحی و اجرا است. وی در ادامه افزود: اگر قرار است روابط کار اصلاح شود قانون کار باید در قالب حقوق عمومی یا حقوق خصوصی تعریف شود و بررسی شود که استانداردهای سازمان بین المللی کار در کجا می تواند  مغایرت داشته باشد و در کدام بندها بار نظامات تامین اجتماعی روی جامعه  کارفرمایی تحمیل شده است تا این موارد اصلاح شود. معاون سابق سازمان تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل  فقدان بنیادهای کارشناسی در وزارت کار و روزمرگی های موجود به تعبیر خود وزارتخانه امروز بیش از ۷۵ تا ۸۰ درصد نیروی کار به طور موقت یعنی با قراردادهای موقت مشغول به کار هستند.

این کارشناس بازار کار درخصوص بحران های اجتماعی مربوط به وزارتخانه کار، تعاون  و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: نکته مهم دیگر این است که کشور در حال حاضر با سه بحران اساسی آب، زیست محیطی و بحران صندوق های بیمه ای رو به رو است. در حال حاضر حدود ۲۴ صندوق بیمه ای در کشور وجود دارد که ۲۰ صندوق آن مربوط به صندوق های اختصاصی اعم از صندوق بازنشستگی نفت، بانکها، شهرداریها، آینده ساز و... است که عمدتا مربوط به  وزارتخانه های خاصی است و چهار صندوق عمومی مثل صندوق بیمه روستاییان، تامین اجتماعی، بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی نیروهای مسلح داریم که وضعیت مناسبی ندارند. وی ادامه داد: ضریب پشتیبانی در صندوق های اختصاصی از ۲ و صندوق تامین اجتماعی از ۵ کمتر است این در حالی است که صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی و نیروهای مسلح کمتر از ۱ است. وی تصریح کرد: اتحادیه بین المللی کار اعلام کرده که هر زمان نسبت پشتیبانی (یعنی چه تعداد افرادی بیمه پرداخت کنند وچه تعداد افراد از این مزایا پرداخت کنند) زیر ۵ باشد به معنی اعلام ورشکستگی وبحران و مخاطره آمیز شدن صندوق های بیمه ای است. متاسفانه در چهار سال گذشته علی رغم مبانی قانونی برنامه پنجم توسعه در رابطه با قانون ساختار نظام جامع رفاه وتامین اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی هیج اقدام موثری برای برون رفت این صندوق ها از بحران اندیشیده نشد. این کارشناس بازار کار در خاتمه خاطرنشان کرد: همین مسئله نیز منجر شده که سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت حقوق و مزایا دائما یا دست به فروش اموال و دارایی های خود بزند یا از بانک ها وام های کلان و باسودهای غیر متعارف بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.