بجنورد- رئیس سازمان جهادکشاورزی از برگزاری همایش ملی انگور درخراسان‌شمالی خبر داد و گفت: ۱۲ درصد از اقتصاد کشاورزی استان به این محصول وابسته است.

سهم ۱۲ درصدی انگور در سبد اقتصاد کشاورزی خراسان شمالی

به گزارش قدس آنلاین، عبدالله یوسفی بعدازظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان اظهار داشت: ۷۱ پروژه با اعتبار ۱۹۵ میلیارد ریال در حوزه های آب و خاک ، دام پروری ، زراعت و سایر حوزه های مرتبط برای بیش از ۸ هزار خانوار در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: همایش ملی انگور و فرآورده‌های آن نخستین همایش ملی، علمی و کاربردی استان است که در این سطح برگزار می‌شود. همایش ملی انگور فرصت خوبی برای معرفی استان در سطح کشور است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خراسان‌شمالی تصریح کرد: از تجار و بازرگانان ایرانی و خارجی (پاکستان و ترکیه ) جهت شرکت در این همایش دعوت به‌عمل آمده است.

وی با اشاره به قیمت محصولات مرتبط با انگور در استان خاطرنشان کرد: کشمش خراسان‌شمالی به قیمت تضمینی هرکیلوگرم ۲۷هزار ریال خریداری می‌شود. تولیدات انگور استان در کشور رتبه ۷ را به خود اختصاص داده که از لحاظ وزنی ۲۰ درصد تولیدات کشاورزی خراسان‌شمالی را شامل می شود. هم‌چنین ۱۲ درصد اقتصاد کشاورزی استان وابسته به انگور و فرآورده‌های آن است.

یوسفی تصریح کرد: زمین های باغی خراسان شمالی ۱۸۵۰۰ هکتار و حاصل آن تولید سالیانه بیش از ۱۸۵ هزار تن انگور و  ۲۲ هزار تن کشمش است. به طور میانگین ۲۰ هزار خانوار روستایی مستقیماٌ از باغات انگور بهره‌وری دارند.  ۶۵ درصد تولیدات استان مربوط به انگور است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی افزود: همایش ملی  انگور و فرآورده‌های آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. دبیرخانه این همایش از سال گذشته فعال بوده و سایت‌ آن در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: رویکرد این همایش مباحث علمی و کاربردی بوده و سعی ما بر این است که از اندیشمندان و صاحب نظرانی از سطوح مختلف کشور جهت تبادل نظر و حضور شرکت در این همایش دعوت به عمل آوریم. تا به این لحظه حضور دو معاون وزیر جهاد کشاورزی در این همایش قطعی شده است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاهی در خاشیه این همایش عنوان کرد: در این نمایشگاه از بهره‌برداران و باغداران نقاط مختلف استان جهت دایر نمودن غرفه دعوت به عمل آمده است. هم‌چنین‌حدود ۷۷ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال و ۱۹ مقاله کلیدی جهت ارائه و سخنرانی تدوین شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان از برگزاری ۳ کارگاه آموزشی برای بازرگانان و صاحبان صنایع،کارشناسان متخصص امر و باغ‌داران در این همایش خبرداد و تصریح کرد: در این کارگاه‌های آموزشی حدود ۲۰۰ نفر از بهره‌برداران و باغ‌داران٬ آموزش‌های لازم را در خصوص تغذیه و بیماری می‌بینند.در حاشیه این همایش نیز کارخانه فرآورده های کشمش و سرکه انگور در فاروج افتتاح می‌شود.

به گزارش تسنیم همایش ملی انگور و فراورده های آن از سوم شهریور ماه به مدت ۳ روز در بجنورد برگزار می‌شود.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.