اهواز- معاون اقتصادی استاندار خوزستان عنوان کرد:نفت موتور محرکه سایر بخش اقتصادی است، نفت اگر چه به تنهایی در سایر زمینه ها تاثیری ندارد ولی با تحرک در این بخش، بخش های دیگر از جمله ساختمان و بخش خدمات عمومی می توانند از آن تاثیر بگیرند.

نفت موتور محرکه سایر بخش های اقتصادی است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، سید علی بحرینی مقدم در نشست فعالان اقتصادی خوزستان با وزیرنفت که امروز در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزارشد، اظهار کرد:بر اساس آمارهای بانک مرکزی، ارزش افزوده نفت در سه ماهه آخر سال ۹۴ در مقایسه با سه ماهه نخست سال ۹۵ اختلاف معناداری دارد که نشان از موفقیت استان در این عرصه دارد و انتظار می رفت آثار مثبت این افزایش صادرات و سرمایه گذاری را در خوزستان ببینیم و شاهد کاهش نرخ بیکاری و افزایش سرمایه گذاری در سایر زمینه ها و صنایع در استان باشیم که این گونه نشد.

وی باتوجه اثرات مثبت برجام در کشور افزود: توافق برجام تمام هزینه های مستقیم و غیر مستقیم را برطرف کرد و شاه کلید آن تحولات صنعت نفت، افزایش تولید و صادرات نفت و کاهش سهمیه اوپک و حفظ سهمیه ایران در اوپک بود که شرایط اقتصادی کشور را در سال ۹۴ و ۹۵ بهبود بخشید و دستیابی به رشد اقتصادی ۷.۲ درصدی و تورم یک رقمی ۹ درصد ناشی از زحمات تیم اقتصادی دولت بوده است.در سال ۹۴ و ۹۵ با افزایش صادرات نفت، درآمدهای اصلی دولت رشد قابل توجهی پیدا کرد و بخش عمده ای از این فعالیت  ها و صادرات در خوزستان اتفاق افتاد.

معاون اقتصادی استاندار خوزستان نفت را موتور محرکه سایر بخش اقتصادی برشمرد، عنوان کرد: نفت اگرچه به تنهایی در سایر زمینه ها تاثیری ندارد ولی با تحرک در این بخش، بخش های دیگر از جمله ساختمان و بخش عمومی می توانند از آن تاثیر بگیرند.

بحرینی مقدم بااشاره به اینکه صنایع تبدیلی و تکمیلی در خوزستان خوب عمل نکرده اند، ادامه داد: صنایع تبدیلی و تکمیلی در  خوزستان ارزش افزوده ایجاد نکردند و اشتغال زایی نفت و پتروشیمی مورد انتظار استان، محقق نشده است.  

وی در ارتباط با طرح مطالعاتی راه اندازی شهرک صنایع تبدیلی امیدیه اظهار کرد: اشتغال زایی و ارزش افزوده که صنایع تبدیلی می تواند ایجاد کند باید مورد پیگیری قرار گیرد در همین راستا طرح مطالعات شهرک ویژه صنایع تبدیلی و تکمیلی امیدیه آماده شده که برای مصوب شدن در هیئت دولت نیاز به حمایت وزارت نفت دارد تا بتوانیم از ارزش افزوده صنایع پتروشیمی استفاده کافی را ببریم.  

معاون اقتصادی استاندار در خصوص بحث سرمایه گذاری در صنعت نفت گفت: عدم وجود اختیارات و اطلاعات در مناطق نفت خیز جنوب حلقه ارتباط صنایع داخلی و سرمایه گذاران داخلی و بومی با صنعت نفت برای ایجاد فرصت های سرمایه گذاری و معرفی فرصت های سرمایه گذاری در مناطق نفت خیر جنوب است که باید راه حلی برای آن یافت.

بحرینی مقدم بااشاره به اینکه مراجعات فراوان برای سرمایه گذاری در بخش نفت داریم بیان کرد: علاوه طولانی بودن پروسه مجوز ها، اختیارات لازم در مناطق نفت خیز جنوب وجود ندارد، بنابراین تعریف یک معاونت در مناطق نفت خیز جنوب یا با تفویض اختیار می تواند فرصت های سرمایه گذاری مطالعات را برای سرمایه گذاران بومی داخلی و استفاده از این ظرفیت ها در استان خوزستان مهیا کند.

وی ادامه داد: علی‌رغم این که پروژه های بزرگی توسط مناطق نفت خیز جنوب و شرکت نفت در سطح خوزستان اجرا می شود، صنایع فولاد و نورد استان با حداقل ظرفیت در حال فعالیت هستند و برخی خریدها هم در داخل استان صورت نمی گیرد.

معاون اقتصادی استاندار باتوجه به بحث طراحی و تنظیم مدلی برای تمرکز قراردادها اظهار کرد: تمرکز حساب های بانکی و قراردادهای بیمه ای بسیاری از شرکت ها و پروژه های فعال در تهران است، و پرداخت مالیات این شرکت ها هم در جای دیگری است که این مسئله باعث شده خوزستان از ارزش افزوده در این زمینه بی بهره بماند و ارزش افزوده ی در این زمینه استان بهرمند بکنیم محروم بمانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.