دستیار رئیس جمهور در امور شهروندی گفت: شوراها باید نقش مهمی در افزایش مشارکت مردم در امور شهری داشته باشند.

شوراها برای مشارکت بیشتر مردم در امور شهری تلاش کنند

به گزارش قدس آنلاین، شهیندخت مولاوردی در آیین گشایش و آغاز به کار پنجمین دوره شورای اسلامی مشهد با تاکید بر اهمیت جایگاه و نقش شوراهای اسلامی شهر و روستا اظهار کرد: اعضای شوراها از ابتدا قرار بود که از مردم و برای مردم و با هدف تاثیرگذاری در محل زیست خود پا به عرصه مدیریت شهری بگذارند.

وی شوراها را به عنوان بازوان نظارتی مدیریت شهری در جهت مشارکت بیشتر شهروندان دانست و افزود: در بحث مدیریت شهری امروز چهار مولفه شکوفایی شهری، شهرهای اسلامی، حق بر شهر و تلفیق تجربه و فناوری مطرح است.

دستیار رئیس جمهور در امور شهروندی ادامه داد: مفهوم شکوفایی شهری از سال ۱۹۳۰ میلادی به صورت ابتدایی مطرح شد و از سال ۲۰۱۲ میلادی شاخصه های اجتماعی آن مطرح شد تا با اندازه گیری و ارزیابی آنان مشخص شود که آیا شهرهای امروز در جهت بهره وری، پایداری زیست محیطی، انسجام و برابری و قانون گذاری حرکت کرده است.

مولاوردی اضافه کرد: مفهوم شکوفایی شهری در حال حاضر ۳۰۰ شهر را با هدف تشخیص چالش ها و فرصت های شهر تحت پوشش قرار می دهد تا بتواند به یک تحلیل صحیح از وضعیت کنونی شهرها دست پیدا کند.

وی ادامه داد: در بخش تلفیق تجربه و فناوری نیز به دنبال مولفه های زندگی سالم و محیط قابل زیست برای شهروندان هستیم که در مجمع شهرهای اسلامی مورد توجه قرار گرفت.

دستیار ویژه رئیس جمهور گفت: مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی سال ۹۶ خود عنوان کردند که در فهرست خدمات شهرداران باید حفظ هویت و اصالت شهر، رعایت زیبایی، ترویج نظم و قانون، آسان سازی خدمات، توسعه فضای سبز و توجه به نیازهای جانباران و معلولان مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در توسعه شهرها فناوری بر روابط انسانی چیره شده است، گفت: در همین راستا باید اعتدال در میان این دو مفهوم با مدیریت صحیح شهر صورت بگیرد. همچنین در این بخش باید دقت کرد ما در مدیریت شهری به دنبال اعلام گزارش های آماری صرف هستیم یا به دنبال افزایش رضایت، شادی و نشاط در شهرها هستیم. 

مولاوردی با تاکید بر ایجاد شهر امن برای زنان گفت: این موضوع باید در سیاست های مدیریت شهری از زنان و کودکان محافظت کند که این امر مشارکت همه آحاد جامعه اعم از زنان و مردان را می طلبد.

وی اظهار کرد: سرلوحه برنامه های دولت دوازدهم احقاق حقوق شهروندی است که امیدواریم با تحقق آن گام های موثری در احیای حقوق شهروندان برداشته شود.

دستیار رئیس جمهور در امور شهروندی با ابراز امیدواری از تحقق قوانین حقوق شهروندی در مشهد به عنوان یک کلانشهر بزرگ و مذهبی کشور افزود: امیدوارم شعار شهر امید و زندگی که از سوی شورای پنجم مشهد مطرح شده است در این دوره محقق شود.

وی نقش شوراها را در پایداری و تاب آوری شهری مهم دانست و گفت: شوراها در تحقق این قوانین و سیاست وظیفه جدی و مهمی دارند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.