سبزوار- اول شهریور همزمان در سراسر کشور پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا آغاز به کار کردند و منتخبین مردم با برگزاری مراسم تحلیف و انتخاب هیات رئیسه عملا خدمتگزاری خود در یک دوره چهار ساله را شرو ع کردند اما شورای شهر سبزوار با اقدام ۴ تن از منتخبان سر نوشت دیگری داشت.

شروع نا مبارک شورای شهر سبزوار/جلسه رسمی از رسمیت افتاد

قدس آنلاین-گروه استان ها-رضا قدیریان:مراسم تحلیف اعضای شورای اسلامی شهر های سبزوار با حضور فرماندارسبزوار، حجت الاسلام مقیسه امام جمعه و مقصودی نماینده مردم در خانه ملت و تنی چند از مسئولین و اعضاء هیات نظارت بر انتخابات در سالن شهید فرومدی فرمانداری برگزار شد و منتخبین مردم سوگند یاد کردند و هیات رئیسه نیز معرفی شدند.

در این مراسم منتخبین مردم شهرهای ششتمد و روداب نیز حضور داشتند و این موضوع باعث شد که فرماندار اعلام نماید منتخبین مردم سبزوار برای تعیین هیات رئیسه به اتاق کار وی بروند اما چهار نفر از اعضای شورای شهر از جمله آقایان پسندیده، فروغی، کل میشی و محمدی  فرمانداری را ترک کردند و به همین دلیل جلسه از رسمیت خارج شد و انتخاب هیات رئیسه با مانع روبرو گشت.

در اسرع وقت نخستین جلسه شورای شهر  برگزار می شود

حضور باقی منتخبان در اتاق معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار بیش از یک ساعت به طول انجامید اما به دلیل حضور نیافتن سایر منتخبین جلسه رسمیت نیافت و منتخبین اتاق فرماندار را ترک کردند.

احمد برادران هنگام خروج منتخبین در پاسخ به سوال قدس آنلاین که تکلیف شورای شهر و هیات رئیسه چه خواهد شد گفت: در اسرع وقت با دعوت از منتخبین مردم نخستین جلسه شورای شهر را برگزار خواهیم کرد و شورای شهر رسمیت خواهد یافت.

سهم خواهی نکرده ایم

هنوز مدتی از خروج پنج منتخب حضور یافته در جلسه از فرمانداری نگذشت که منتخبین معترض دوباره در فرمانداری حضور یافتند و به اتاق فرماندار رفتند.

گفتگوی منتخبین معترض با فرماندار تا یک ساعت پس از پایان ساعت اداری به طول انجامید. یکی از منتخبین معترض در گفتگو با قدس آنلاین علت اعتراض خود و از رسمیت انداختن جلسه شورا را اتخاذ همه تصمیمات توسط پنج نفر بدون درنظر گرفتن نظرات چهار عضو دیگر است و ما برای سهم خواهی جلسه را از رسمیت نینداختیم و هیچ یک از جایگاه های هیات رئیسه را مطالبه نکرده ایم.

همچنین منتخبین معترض روز گذشته بیانیه ای خطاب به شهروندان سبزوار منتشر کردند.

در قسمتی از این بیانیه که در کانال تلگرامی مسعود پسندیده یکی از منتخبین معترض منتشر شده آمده است:

 در جریان شروع به کار شورای پنجم به دلایلی قابل توجه، ما تعدادی از اعضاء شورای شهر از حق اقلیتی خود برای ایجاد آبستراکسیون استفاده کردیم تا موضوع انتخاب هیات رئیسه‌ شورای پنجم و انتخاب شهردار با وسواس و همدلی و وحدت بیشتر انجام پذیرد.

به صراحت اعلام می کنیم که نه تنها هیچ خصومت و اختلاف شخصی بین اعضای شورای پنجم نیست، بلکه فضای ارتباطی اعضای شورا کاملا دوستانه، صمیمی و محترمانه است و اختلاف موجود، اختلاف در نظر و سلیقه است و نه دشمنی!

عمیقاً بر این باور هستیم که هیچ کدام از اعضاء محترمِ شورا به دنبالِ سهم خواهی نیستند و نخواهند بود.

شهروندان رفتار نمایندگان را رصد و قضاوت می کنند

سخنگوی منتخبین شورای اسلامی شهر سبزوار نیزگفت: برخی همکاران ما با دلایلی که بیان کرده اند به این اقدام دست زده اند، اما شایسته است در هر شرایطی از مسیر قانون مداری، تعامل و همدلی اختلاف نظرها را برطرف کرد.

زهرا بخشی با بیان اینکه اساس و مبنای کار گروهی تعامل، وفاق و وحدت است افزود:  با اتفاقی که در نخستین روز رخ داد قطعا اعضای شورای پنجم، با حساسیت و دقت بیشتری در این مسیر حرکت خواهند کرد زیرا شهروندان رفتارها و برخوردهای نمایندگان خود را رصد و قضاوت می کنند.

وی در پاسخ به سوالی که برخی می گویند همکاران معترض شما برای سهم خواهی جلسه را از رسمیت انداختند گفت: خواهش می کنم این واژه و ادبیات را از همین ابتدا شروع به کار شورای پنجم، حذف کنیم. قطعا همانگونه که همکاران محترم بیان کرده اند حتما بحث سهم خواهی نبوده است، زیرا به شهادت شعارها و وعده های انتخاباتی هیچ کدام  از ما انگیزه ای جز کسب رضای خدا و خدمت به شهروندان نداریم و ان شاالله در میدان عمل به شعارها و وعده ها پایبند خواهیم بود.

عضو هیات رئیسه سنی شورای سبزوار همچنین تصریح کرد: در مورد تغییر شهردار که دوستان  مواردی را مطرح کرده اند  به عرض ابتدایی خود تاکید می کنم که باید قانون مدار باشیم و از مصادیق قانون مداری احترام به آرا دیگران است.

 بخشی با تاکید بر اینکه شهردار از طریق رای گیری و کسب آرا لازم برگزیده می شود ادامه داد: شنبه گذشته طبق توافقات قبلی منتخبین، بنا بود جهت انتخاب شهردار رای گیری صورت پذیرد و اکثریت نیز موافق این امر بودند، با این حال همان اکثریت جهت حفظ وحدت و تفاهم و تعامل، در برابر اقلیت معترض از حق قانونی و عرفی خود گذشتند تا سوتفاهمی مبنی بر  شکاف بین منتخبین به وجود نیاید و انتخاب شهردار را به نخستین جلسه رسمی شورا موکول کردیم اما متاسفانه برخی همکاران در اولین جلسه رسمی که به دعوت فرماندار محترم صورت پذیرفت، آنگونه که مردم و دلسوزان و مسولان شهر انتظار داشتند رفتار نکردند.

سخنگوی منتخبین شورای شهر سبزواربا وجود اتفاقات رخ داده شهروندان عزیز سبزواری مطمئن باشند که حفظ منافع و حقوق شهروندان و توسعه شهر هدف اصلی همه اعضای شورا است و جز از طریق قانون مداری و وحدت رویه نمی توان به این هدف دست یافت.

مسئولیت شهردار قانونی است

معاون مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری نیز در گفتگوی تلفنی با قدس آنلاین  بر حضور منتخبین مردم سبزوار در جلسات شورای شهر تاکید کرد و گفت : منتخبین باید به وظایف قانونی خود عمل کنند از رسمیت انداختن جلسات شورای شهر خلاف عرف و خلاف قانون است.

ذاکر با تشریح اهمیت نظام مردم سالاری دینی در کشور اظهار داشت:  همه باید به رای اکثریت در انتخابات های مختلف احترام بگذارند چرا که منتخبین شورا نیز  با رای اکثریت مردم راهی شورا شدند.

وی خاطر نشان کرد: منتخبین شورای سبزوار باید هرچه سریع تر در حضور فرماندار جلسه رسمی تشکیل بدهند و  هیات رئیسه شورا را انتخاب کنند تا شورا بتواند تکالیف قانونی  و امور مربوطه را انجام دهد.

ذاکر همچنین در مورد وضعیت شهردار سبزوار گفت: تا زمانی که شورا جلسه رسمی تشکیل ندهد و تکلیف هیات رئیسه، شهردار یا سرپرست را تعیین نکند مسئولیت شهردار قبلی قانونی است و  ادامه خواهد یافت.

 مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری همچنین در پاسخ به پرسشی که اگر معترضین همچنان در حضور نیافتن جلسه اصرار ورزند تکلیف چیست گفت: اگر منتخبین پس از یک مدت معین از حضور درجلسه و رسمیت یافتن شورا امتناع کنند فرماندار می تواند از اعضای علی البدل برای تشکیل جلسه دعوت بعمل آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.