هفتمین سرفصل از جمع ۲۶ سرفصل موقوفاتی آستان قدس رضوی به امر بهداشت و درمان اختصاص دارد و نشان می‌دهد، خدمت به نظام سلامت، از قدیمی‌ترین خدماتی است که از سوی آستان قدس رضوی ارائه می‌شود.

بهداشت و درمان؛ رسالت دیرینه آستان قدس رضوی

قدس آنلاین- هفتمین سرفصل از جمع ۲۶ سرفصل موقوفاتی آستان قدس رضوی به امر بهداشت و درمان اختصاص دارد و نشان می‌دهد، خدمت به نظام سلامت، از قدیمی‌ترین خدماتی است که از سوی آستان قدس رضوی ارائه می‌شود.  

معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی با بیان این مطلب می‌گوید: هدف از وقف‌های مربوط به سرفصل هفتم، رشد میزان سلامت و افزایش بهداشت جامعه در قالب تعمیر، ساخت و بهبود بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و نیز رسیدگی به بیماران اعم از زائر، مجاور، زنان باردار و... است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا دانشور ثانی ادامه می‌دهد: عواید شماری از موقوفات به دارالشفا و بیمارستان‌های وابسته اختصاص یافته که این امر نشان‌دهنده میزان اهمیت بهداشت و درمان در میان واقفان خیراندیش بوده است.

موقوفات «عتیقی» قدیمی‌ترین وقف‌ها برای دارالشفا

معاون امور حقوقی و موقوفات آستان‌قدس رضوی می‌گوید: موقوفات مرحوم «عتیقی» مربوط به قرن دهم، از جمله وسیع‌ترین و در عین حال قدیمی‌ترین موقوفات آستان قدس رضوی به شمار می‌رود.

وی تصریح می‌کند: موقوفه مرحوم عتیقی شامل، ۲۲ رقبه از جمله: چند قریه‌ ششدانگی بزرگ و مزرعه‌ معروف به کنه‌بیست در مشهد و چناران است که این اماکن در حال حاضر به مراکز بزرگ تولیدی و دامداری تبدیل شده است.

دانشور ثانی می‌گوید: مزرعه کاریز پایین، پلاک ۱۶۸ اصلی، یک قطعه باغ به مساحت دو جریب در محله دنجان نوغان، مزرعه رادکان، باغ مشهور به علاء‌الدوله به مساحت ۹ جریب، حمام آغچه و... نیز نمونه‌هایی از این موقوفات به شمار می‌آید.

وی می‌افزاید: یکی از مهم‌ترین محل‌هایی که عواید و درآمد موقوفات مرحوم عتیقی در آنجا به مصرف می‌رسد، دارالشفا و بیمارستان‌های وابسته به آن است.

دارالشفای امام رضا(ع)؛ پایگاه سلامت شهر

دارالشفای امام رضا(ع) به اذعان کارشناسان نظام سلامت، یکی از پایگاه‌های مهم و تأثیرگذار در سلامت مشهد است.

معاون امور حقوقی و موقوفات آستان‌قدس رضوی می‌گوید: این دارالشفا از موقوفات حضرت رضا(ع) است و بر اساس اسناد، قدمت آن به دوران صفویه بازمی‌گردد. پس از پیروزی انقلاب، دارالشفای امام رضا(ع) در محل قدیم دارالشفا(بست پایین، روبه‌روی میهمانسرای حضرت) در زمینی به مساحت ۹۰۰ مترمربع با زیربنای ۲۷۰۰ مترمربع در سه‌ طبقه تجهیز و نوسازی شد. این بنا در ۲۱ مردادماه ۱۳۵۹، مصادف با عید سعید فطر در سال ۱۴۰۰ قمری، به بهره‌برداری رسید و برای سال‌های سال پذیرای انبوه زائران و مجاوران بود.

ساختمان جدید دارالشفای امام واقع در ابتدای خیابان شیرازی(دوربرگردان حرم مطهر، بست شیخ طوسی)، در دوازدهم آذرماه ۱۳۸۸، مصادف با عید سعید غدیر، در ساختمانی چهار طبقه بنا شد.

در ساختمان جدید، تجهیزات پزشکی روز دنیا همچون دستگاه‌های کالرداپلر رنگی در بخش رادیولوژی، اکوکاردیوگرافی قلبی، آندوسکوپی، اسپیرومتری، دستگاه‌های شنوایی‌سنجی، تجهیزات پیشرفته مربوط به اورژانس و احیای قلبی (CPR) به کار گرفته شده است.

موقوفاتی برای حمایت از زنان باردار

معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی از وجود چندین موقوفه ویژه افزایش جمعیت با حمایت درمانی از زنان باردار هم خبر می‌دهد.

دانشور ثانی می‌گوید: موقوفه «میرزا علی‌اکبر خان دبیر سهرابی» یکی از این موقوفات است که طبق وقفنامه، ۹۸ درصد درآمد آن سالانه به مصارف زایشگاه بیمارستان امام رضا(ع) در مشهد می‌رسد.

وی ادامه می‌دهد: لطفعلی یاوری نیز از جمله دیگر واقفانی است که ۹ مورد موقوفاتی خویش از جمله زمین، قنات، چشمه و... در تربت حیدریه را برای بهداشت و درمان بانوان وقف کرده است.

معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی با اشاره به وقفنامه موجود می‌افزاید: ایشان محوریت مصرف را، اختصاص به زایشگاه بیمارستان امام رضا(ع) داده تا در این امر به مصرف برسد.

وی تصریح می‌کند: قدمت این وقفنامه به سال ۱۳۱۹ هجری شمسی مربوط می‌شود که این امر نشان‌دهنده اهتمام و توجه فراوان نسبت به بخش بهداشت ودرمان بوده است.

موقوفات بهداشت و درمان؛ گستره‌ای به وسعت کشور

معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی تأکید می‌کند: خدمات بهداشتی و درمانی آستان قدس رضوی هیچ گاه به جغرافیای حرم مطهر محدود نبوده، بلکه در گستره وسیع کشوری انجام می‌شود.

دانشور ثانی از وجود موقوفات این آستان مقدس در ۱۶ استان کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: بنا بر تأکیدات تولیت معزز و در چارچوب وقفنامه‌ها بخشی از عواید موقوفات در محل خود موقوفه مصرف می‌شود.

دانشور ثانی به جدیدترین واقفان موجود در مجموعه موقوفات بهداشت و درمان آستان قدس رضوی اشاره می‌کند و می‌گوید: سیّد قشمشم نوروززاده ۱۶ سال پیش بخشی از سهام مزرعه، قنات و دو حلقه چاه دولت‌آباد، پلاک ۱۲۹ اصلی در اسفراین را برای این سرفصل وقف کرده است.

وی تصریح می‌کند: ایشان در وقفنامه خویش آورده که هر ساله پس از کسر مخارج حفاظت، نگهداری موقوفه، مابقی درآمد صرف تجهیز لوازم بیمارستان امام رضا(ع) در اسفراین شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.