اصفهان- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: معنای زیارت رسیدن دست زائران به ضریح یا بوسیدن آن نیست بلکه حضور قلب و زیارتی توأم با معرفت مدنظر الهی است.

اصفهان حدود ۱۰۵ زائرسرا در مشهد مقدس دارد

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در گفتگوبا خبرنگار قدس آنلاین افزود: زیارت ائمه اطهار(ع) مقام وافری دارد به خصوص زیارت حضرت امام رضا(ع) که در روایت ها آمده است زائران امام رضا(ع) در روز قیامت از مقام بالاتر از حتی زوارحضرت  امام حسین (ع) قرار دارند.

وی ادامه داد: بعضی ها در این باره توجیه کرده اند که زوار حضرت امام رضا(ع) دوازده امامی هستند اما زائران حضرت امام حسین(ع) ممکن است اینگونه نباشند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان تصریح کرد: روایت داریم که حضرت امام رضا(ع) فرمودند: «هر کس با علم و معرفت به زیارت من بیاید و بداند چگونه باید از ما اطاعت کند، من  و آبائم شفیع او در آخرت هستیم و هر کس را که ما شفاعت کنیم نجات پیدا می کنیم».

وی با تاکید بر اینکه معنای زیارت رسیدن دست زائران به ضریح یا بوسیدن آن نیست بلکه حضور قلب و زیارتی توأم با معرفت مدنظر الهی است، گفت: گاهی در حرم بعضی از زائران به اشتباه می گویند که مثلاً ۵ روز است به مشهدآمده ایم اما هنوز زیارت نکرده ایم، این باور آنها اشتباه است چرا که معنای زیارت همان حضور زائر با معرفت و شناخت از ائمه اطهار(ع) است.

طباطبایی نژاد اضافه کرد: وقتی وارد حرم می شویم زیارت است، بنابراین باید از این موقعیت که ممکن است برای بسیاری از افراد به وجود نیاید، بهترین استفاده را ببریم و در آن مکان مقدس از خدا بخواهیم خطاهای ما را ببخشاید، تصمیم های خوب بگیریم.

وی با بیان اینکه خواندن زیارت های عربی که معنای آن را ندانیم اثر زیادی ندارد، گفت: بنابراین باید از اینگونه فرصت ها استفاده کرد و هنگام وارد شدن به حرم ائمه به خصوص حضرت امام رضا(ع) توبه واقعی کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان خاطرنشان کرد: خداوند متعال اماکنی را بر روی زمین مقدس قرار داده مثل: عرفات، زیر گنید امام حسین(ع)، حرم ائمه اطهار (ع) و یا حتی زمان های مقدسی همچون شب های جمعه، ماه رمضان، ماه شعبان و شب های قدر که اینها لطف خداوند به بندگانش است تا دعاهای انسان را مستجاب کند.

وی با تاکید بر زیارت ائمه همراه با حضور قلب، بیان داشت: نگاه به حرم و هیچ نگفتن بلاتشبیه همچون این است که فردی وارد حمام شود، عرق کند و خود را نشوید و بیرون آید.

طباطبایی نژاد افزود:حواس زائران باید جمع باشد که این مکان های مقدس به لطف خدا تعیین شده است اما متأسفانه بعضی ها می شمارند که مثلاً حرم چقدر امکانات دارد، چقدر صحن دارد و یا فلان امکانات دیگر، غافل از اینکه در اینگونه مکان ها باید بین خود و خدایشان تصمیم های خوب بگیرند که این کار اساسی است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو اظهارداشت: قرار است تعدادی زائرسرا در مشهد مقدس ساخته شود که طبیعی است وقتی به زائر حضرت امام رضا(ع) اهمیت می دهیم، باید جایگاه های خوبی را برای زیارت آنها بنا کنیم تا سفری توأم با آرامش و امنیت با حداقل هزینه ها داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان ادامه داد: بنا شد تصمیمی هم با اشاره ی مقام معظم رهبری گرفته شود از این قرار که شهرداری مشهد برای هر استانی قطعه زمینی را جهت احداث زائرسرا واگذار کند و هزینه پروانه را هم دریافت نکند؛ ما هم عضو چنین طرحی بودیم اما در حقیقت به دلیل دور بودن زمین های درنظر گرفته شده به حرم مطهر انصراف دادیم.

وی تصریح کرد: البته اصفهان حدود ۱۰۵ زائرسرا در مشهد مقدس دارد و اصفهانی ها از این لحاظ کمبودی ندارند اما اگر قرار است جایی برای احداث مهمانسرای زائران در نظر گرفته شود باید به گونه ای باشد که ارزش هزینه کردن داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.