اصفهان- در دنیای امروز دیدگاه های سلامت چشم اندازی وسیع تر یافته و به انتظارات غیر پزشکی توجه ویژه ای معطوف شده است.

احداث پایگاه های پزشکی در روستاها و مناطق محروم استان اصفهان

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: رشد انتظارات و توجه مردم نسبت به ایمنی، کیفیت و عدالت، فشار جهت ایجاد نظام سلامتی پاسخگو در برابر عملکرد را افزایش داده است.

قرار دادن موضوع عدالت در تدوین اهداف و چهارچوب تحلیلی نظامهای سلامت نه تنها با استراتژ ی هایی که بیانگر تعهد به عدالت است قابل توجیه می باشد، بلکه شواهد بیانگر این است که افراد در جوامع مختلف نیز اولویت بالایی به موضوع عدالت می دهند.

طرح تحول نظام سلامت طرحی برای بهبود سیستم‌های سلامت ایران است که از ۱۵اردیبهشت ۱۳۹۳ دردولت یازدهم در بیمارستان‌های وزارت بهداشت آغاز به کار کرد.

 تحول در نظام سلامت با سه رویکرد حفاظت مالی از مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و نیز ارتقای کیفیت خدمات در حال اجرا است.

سیاست های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به همگانی ساختن بیمه پایه درمان و پوشش کامل نیازهای پایه درمان توسط بیمه ها برای آحاد جامعه و کاهش سهم مردم از هزینه های درمان تاکید ویژه ای دارد تا آنجا که بیمار جز رنجِ بیماری، دغدغه و رنج دیگری نداشته باشد.

امروز برای آگاهی هر چه بیشتر از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و خدمات ارایه شده در حوزه سلامت، گفتگویی را با «دکتر حمید صانعی- فوق تخصص قلب و عروق، قائم مقام ریاست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و عضو هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان» انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

گزارشی از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی داشته باشید که در بخش بهداشت و سلامت چه اقداماتی انجام شده است؟

قبل از شروع دولت یازدهم به دلیل وجود مشکلات مالی و اقتصادی، برای بسیاری از بیماری های مزمنی که مردم با آن درگیر بودند، امکان درمان کامل وجود نداشت.

ما با بیماری های قلبی، انواع بیماری هایی که نیاز به جراحی داشت، بیماری های ارتوپدی و هزینه های بالای درمان این بیماری ها مواجه بودیم؛ با انباشتی از بیماری های نیازمند درمان که بلاتکلیف بود.

در ۶ ماهه اول دولت یازدهم، بررسی های کاملی بر روی نیازهای اولیه بهداشت و درمان کشور انجام و منجر به تدوین طرح تحول سلامت شد.

در اوایل این طرح دولت مکلف شده بود ۳ میلیون نفر را تحت پوشش بیمه سلامت قرار دهد که با توجه به استقبال مردم از طرح تحول این عدد به ۱۱ میلیون نفر رسید که عدد بسیار بزرگی است.

یکی از آرزوهای دیرینه نظام این بود که بیمه همگانی را کامل و ۱۰۰ درصد مردم را تحت پوشش قرار دهد اما تحقق کامل آن مستلزم صرف هزینه های بسیار بالایی است.

در سال اول اجرای طرح تحول سلامت مقرر شد جمعیت روستایی ۳ درصد در بستری و جمعیت شهری ۶ درصد حق درمان را بپردازند.

از کارهای خوب دیگر در دولت یازدهم ۱۵۰۰ خدمت جدید درمانی که در کشورهای دیگر هم متداول بود به طرح بیمه همگانی اضافه شد، بسیاری از داروها که زیر پوشش بیمه ها نبود، زیر پوشش رفت تا مشکلات عمده بیماران رفع شود.

کار بسیار خوب دیگر در دولت یازدهم، بازسازی، نوسازی و ارتقای هتلینگ بیمارستان های دولتی و خصوصی و مراکز بهداشتی و درمانی و تحول در نحوه خدمات رسانی آنها بود.

در این راستا حتی از وزارت بهداشت مکاتبه به دانشگاههای علوم پزشکی انجام شد که هر مقدار در این راستا هزینه شد، هزینه ها را پرداخت می کنیم و این مهم محقق شد.

بیمارستان ها هم موظف بودند در رنکینگ خود شرایط درمانی را ارتقا دهند.

اقدام دیگر در ۴ سال اخیر، ارتقای کیفیت تجهیزات پزشکی بود؛ سالها بود که به عنوان مثال دستگاه های رادیولوژی، آنژیوگرافی، سی. تی. اسکن و ام. آر. آی نخریده بودیم و یا اگر بود فقط در مراکز استان ها قرار داشت اما در چند سال اخیر حتی در شهرستان ها دستگاه های سی. تی. اسکن، رادیولوژی، ام. آر. آی و دیگر تجهیزات مورد نیاز پزشکی را ارتقا دادیم که برای خدمت رسانی و آسایش مردم بسیار مؤثر بود.

واقعی تر کردن تعرفه خدمات پزشکی دیگر اقدامی بود که به خوبی محقق شد.

دانشگاه علوم پزشکی با مراکز علمی و تحقیقاتی نظیر رویان ارتباط مستقیم دارد؟

بله، ما خوشحال هستیم که استان اصفهان در ورود به بخش پژوهش در کشور پیشگام بوده است.

مؤسسه رویان یک مؤسسه خصوصی است که هدف اصلی آن پژوهش است و به سرعت در سراسر کشور دیگر مؤسسات خصوصی افزایش پیدا کرد و امیدواریم خیّرین بخش سلامت که بیشتر در بخش درمان مشارکت می کردند، با تحقق طرح سلامت، به بخش پژوهش هم ورود پیدا کنند تا شاهد تحولات بیشتری باشیم.

در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان حدود ۵۰ مرکز تحقیقاتی در رشته های مختلف داریم که بسیاری از آنها مصوب هستند.

تاکنون تعداد زیادی مقالات علمی و کاربردی توسط همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی تهیه و چاپ شده است.

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رنکینگ بین المللی تحقیقات و پژوهش، دانشگاه سوم کشور است.

طرح های آینده دانشگاه علوم پزشکی در حیطه بهداشت و سلامت چیست؟

ما در اجرای طرح تحول با انباشت بیماری های به جا مانده از سالهای قبل مواجه بودیم، به همین دلیل، مقوله درمان در اولویت قرار گرفت و اقدامات خوبی در این راستا انجام شد.

طی دو سال آخر طرح تحول فعالیت های آموزشی پیشنهاد شد که در حال انجام است.

مکلف هستیم تا پایان سال ۹۶ پایگاه های پزشکی را در روستاها، مناطق محروم و حاشیه شهرها احداث کنیم، البته برای تعیین نیروهای کارآزموده نیز اقدامات لازم انجام شده است.

کارنامه پزشک خانواده را چگونه ارزیابی می کنید؟

هر فرد ایرانی در این مراکز در حال احداث، دارای پروده سلامت خواهد شد که تعداد ۱۵۰ آیتم بهداشتی از افراد تحت نظارت کارشناسان بهداشتی که در این مراکز مستقر خواهند شد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

کارشناسان بهداشت روان و تغذیه در این پایگاه های پزشکی مستقر خواهند شد.

سیستم اجرا که جزو آرزوهای مردم و مجلس است را امسال در کل کشور عملیاتی خواهیم کرد تا اگر مریضی از طریق پزشک خانواده به سیستم اجرا معرفی شود، به صورت رایگان از کلیه خدمات درمانی بهره مند شود.

البته بخش خصوصی هم به کار خود ادامه خواهد داد.

در هفته ای که پشت سر گذاشتیم با حضور وزیر بهداشت دو طرح بزرگ بهداشتی و درمانی در استان اصفهان افتتاح شد، یکی شهرک سلامت و دیگری بیمارستان میلاد بود، در این ارتباط بیشتر توضیح می دهید؟

شهرک سلامت با مشارکت بخش خصوصی در ۵ فاز تعریف شده که فاز اول آن ۳۲ کلینیک فوق تخصصی بزرگ دارد که می تواند به مردم استان و حتی توریست های کشورهای همسایه خدمت رسانی کند.

فاز اول آن افتتاح شد و در اختیار مردم قرار گرفت. در فازهای بعدی، احداث بیمارستان و دیگر پروژه های درمانی تعریف شده است.

در ساخت بیمارستان میلاد هم، بخش خصوصی در زمینه درمان ورود  پیدا کرد که در حال حاضر یکی از به روز ترین و آبرومند ترین بیمارستان ها کشور به شمار می رود و در زمینه درمان و تشخیص سرطان، بخش زنان و زایمان و قلب  فعالیت خواهد کرد.

به نظر شما تعداد بیمارستان های تحت پوشش تامین اجتماعی استان اصفهان جوابگوی نیازهای مردم است؟

بی شک تعداد بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی زیاد هستند و که اگر تامین اجتماعی به تنهایی بخواهد بیمه شدگانش را پوشش دهد امکان پذیر نیست، لذا دانشگاه علوم پزشکی در این راستا کمک می کند و همانگونه که به بیمه شدگان طرح تحول سلامت ارایه خدمت می کنیم، در خدمت بیمه شدگان تامین اجتماعی نیز هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.