وزیر راه وترابری دولت اصلاحات، اذعان داشت که شرکت هواپیمایی هما یک شرکت زیان ده بوده و ۱۰ هزار پرسنل دارد؛ بنابراین هر چه دولت در این شرکت سرمایه گذاری کند از دستش رفته و پول را به چاه ریخته است و تاکید کرد که دولت دلرحم بوده ودلش نمی آید ۱۱ هزار پرسنل همارا به ۲۵۰۰ نفر تقلیل دهد.

تحویل هواپیماهای خریداری شده به ایران متوقف شد

به گزارش قدس آنلاین، وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات گفت حمل ونقل هوایی، ریلی، دریایی و جاده‌ای چهار وجهه مهم حوزه حمل و نقل بوده که هریک از آنها جایگاه خاص خود را در طرح جامع دارا است.

احمد خرم حمل و نقل هوایی را دارای امتیازهایی دانست که از جمله آنها می‌توان به ایمنی و سرعت بالا اشاره داشت هر چند که به گفته او، این صنعت هزینه بالایی هم داشته اما ترجیح مدیران و کارشناسانی که وقت آنها گرانبها است جابجایی با این شبکه حمل و نقلی است.

وی برای نمونه گفت: مدیری که وقت آن ساعتی ۳۰۰ هزار تومان ارزش دارد نباید وقت خود را در حین جابجایی با اتوبوس و یا قطار تلف کند و باید با هواپیما جابجا شود.

طبق اذعان وزیر اسبق راه و ترابری، حمل و نقل هوایی دارای حساسیت بالایی بوده و با وجود کشته شدن سالانه ۲۰ هزار نفر در شبکه جاده‌ای ایران، اما این امر فاقد صدای رسا و سر و صدا بوده حال آنکه در حین سقوط یک هواپیما و کشته شدن ۲۰۰ نفر این اتفاق، در دنیا سر و صدا می‌کند.

وی میانگین عمر هواپیماهای موجود در شبکه حمل و نقل هوایی کشور را بیش از ۲۵ دانست و به «نود اقتصادی» گفت که هم اکنون، هواپیماهایی با عمر ۴۴ سال هم در شبکه پروازی کشور به پرواز در می‌آیند و ادامه داد که شرایط ایمنی حمل و نقل هوایی رعایت می‌شود اما پرواز هواپیماهایی با عمر بیش از  ۱۰ سال  فاقد توجیه اقتصادی است.

وزیر اسبق راه و ترابری، با بیان اینکه سه چهارم هواپیماهای شرکت هواپیمایی ایران ایر، زمینگیر هستند، اذعان داشت کهاز ۶۰ فروند هواپیمای ایران ایر، تنها ۱۶ فروند آن عملیاتی است.

خرم، درباره نحوه تامین منابع مالی خرید هواپیماهای جدید در کشور هم تصریح کرد که در نهایت باید پنج درصد بهای هواپیما را دولت تامین کند و ۹۵ درصد آن باید به صورت اجاره به شرط تملیک و یا فاینانس باشد.

وی بیان داشت که عمده پول ۷ فروند هواپیمای خریداری شده از ناحیه دولت و به صورت نقدی پرداخت شده که سرمایه گذاری دولت در این خصوص یک لطمه است و ادامه داد که در حال حاضر، تحویل هواپیماها به ایران متوقف شده است.

بعد از اجرایی شدن برجام، شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما)، قرارداد خرید یکصد فروند هواپیمای میان‌ برد و دور برد را با شرکت فرانسوی ایرباس به امضاء رساند.

ارزش قرارداد خرید هواپیما ها از ایرباس ۲۵ میلیارد دلار بوده اما دست آخر با حذف هواپیماهای ۳۸۰A از این شرایط، رقم قرارداد ایران ایر با ایرباس به محدوده ۱۰ میلیارد دلار رسید.

قرار بوده که هواپیماها ازسال ۲۰۱۷ میلادی و در یک پروسه زمانی ۱۰ ساله تحویل ایران‌ایر شوند.

اندکی بعدتر، قرارداد خرید ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ به ارزش ۱۶ میلیارد دلار بین ایران ایر وکمپانی بوئینگ به امضا رسید که بر اساس آن طی ۱۰ سال این تعداد هواپیما تحویل ایران خواهد شد.

بر این تعداد هواپیما، باید خرید ۴۵ فروند ایرباس توسط هواپیمایی ایران ایرتور، خرید ۲۸ هواپیما برای زاگرس ایر با ایرباس و قرارداد شرکت آسمان با بوئینگ برای خرید دستکم  ۳۰ فروند هواپیمای ۷۳۷  هم اضافه کرد.

وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات، اذعان داشت که شرکت هواپیمایی هما یک شرکت زیان ده بوده و ۱۰ هزار پرسنل  دارد؛ بنابراین هر چه دولت در این شرکت سرمایه گذاری کند از دستش رفته و پول را به چاه ریخته است و تاکید کرد که دولت دلرحم بوده ودلش نمی آید ۱۱ هزار پرسنل همارا به ۲۵۰۰ نفر تقلیل دهد.

وی، افزود:شرکت‌های هواپیمایی در شرایط فعلی، نباید با ضرر وزیان مواجه شوند و حتی باید سود هم بدهند بنابراین زیان دهی آنها ناشی از اشکالات ساختاری، عملیاتی و مدیریتی است.

خرم گفت که دولت نباید در خرید هواپیما حتی یک دلار هم سرمایه گذاری کند و خرید هواپیما باید به شیوه اجاره به شرط تملیک و فاینانس ۹۵ درصدی باشد.  به گفته وی، باید هزینه حمل و نقل دریایی و هوایی از ناحیه بخش خصوصی تامین شود.

منبع: سایت نود اقتصادی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.