رئیس دفتر «کالین پاول» وزیر خارجه سابق آمریکا اعلام کرد به خاطر موقعیت ژئوپلتیک افغانستان، این کشور شاهد رقابت قدرت‌های جهانی است بنابراین احتمال حضور ۵۰ ساله آمریکا در این کشور وجود دارد.

احتمال حضور ۵۰ ساله آمریکا در افغانستان/ بازی بزرگ کشورهای قدرتمند جهان آغاز شده است

به گزارش قدس آنلاین، «لارنس ویلکرسن» رئیس دفتر «کالین پاول» وزیر خارجه سابق آمریکا از حضور بلند مدت نظامی واشنگتن در افغانستان خبر داد و درباره احتمال تبدیل آن به نبردگاه قدرت‌های منطقه هشدار داد.

«ویلکرسن» اظهار داشت به خاطر موقعیت ژئوپلتیک افغانستان، آمریکا ممکن است برای بلند مدت بیش از ۵۰ سال در افغانستان حضور داشته باشد.

طلوع نیوز به نقل از این سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا گزارش داد که افغانستان تنها مکانی است که واشنگتن از آن می‌تواند در برابر روسیه و چین اقدامات ویژه‌ای را انجام دهد.

وی درباره وضعیت جاری افغانستان گفت: آن چه را امروز شاهد هستیم، آغاز یک بازی بزرگ میان چین، روسیه و دیگر کشورهایی است که می‌خواهند به آسیای مرکزی برسند.

ویلکرسن ضمن بیان اینکه آمریکا ممکن است تا بیش از پنجاه سال آینده در افغانستان حضور داشته باشد، افزود: افغانستان تنها مکانی است که از لحاظ جغرافیایی آمریکا را قادر می‌کند تا با استفاده از قدرت نظامی همه اقدامات چین، از جمله بازسازی جاده ابریشم را تحت نظر داشته باشد.

در حالی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اعلام استراتژی‌ خود خواستار نقش بیشتر هند در افغانستان شده است، پاکستان اما به این مسئله هشدار داد و اعلام کرد که دهلی‌نو نمی‌تواند امنیت را در جنوب آسیا تامین کند.

اسلام‌آباد که از نفوذ هند در افغانستان بسیار نگران است، همکاری‌های خود را در مبارزه با تروریسم به مدیریت مرزی، بازگشت مهاجران و احیای روند صلح برای ایجاد یک راه‌حل سیاسی برای رفع بحران افغانستان مشروط کرده است.

«سارا سندرز» مسئول مطبوعاتی کاخ سفید اما اظهار داشت هند به دموکراسی و ثبات در افغانستان کمک بسیاری کرده و ادامه این همکاری‌ها را بسیار مهم دانست.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.