کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در اروپا و آمریکا هنوز به تولید کنندگان صنعتی یارانه پرداخت می شود؛ ماهم می توانیم این سیاست (پرداخت یارانه) را به بخش صنعتی موثر اختصاص دهیم.

قدرتمند شدن اقتصاد نیاز به مدیران انقلابی و جهادی دارد/تبیین سه پیشنهاد برای تحول در نظام اقتصادی

به گزارش قدس آنلاین، ابراهیم رزاقی “اقتصاددان”،  در پاسخ به این سوال «آیا تیم اقتصادی دولت دوازدهم هماهنگ است؟»، گفت: متاسفانه از سال ۱۳۶۸  خط مشی مبنی بر تعدیل اقتصادی که ساختار شکنی بود شکل گرفت چون محور در اقتصاد فقط تولید است ولی مسئولان در آن سال، محور را در اقتصاد به دست نفت و فروش آن سوق دادند و نتیجه اش در این ۲۸ سال منجر به افزایش بیکاری و عدم ثبات در اقتصاد شد.

وی  با بیان اینکه ۲۸ سال از اجرای این سیاست‌ها در کشور می‌گذردگفت: در زمان امام خمینی (ره) سرمایه داری علنی نبود وقتی می‌گوییم جمهوری اسلامی منظور الگو قرار دادن حضرت امیر (ع)، امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است.

این کارشناس مسائل اقتصادی به تبیین شرایط موجود پرداخت و تصریح کرد: شرایط کشور در اوضاع فعلی شرایط وخیم اقتصادی است که باید مدیریت شود و نباید اجازه دهیم به نقطه‌ای برسیم که اعتقاد کوخ نشینان ازنظام اسلامی سلب شود

*هیج کدام از وزراء به تولید اهمیت نمی دهند

صاحب نظر اقتصاد توسعه با بیان اینکه هیچ کدام از وزرا به تولید اهمیت نمی دهند و به سیاست هایی که مبنی بر واردات باشد اهمیت می دهند، اظهارداشت: چون سود حاصل از واردات ۲۰۰% است و اگر بخواهند به تولید رو بیاورند سود به کمتر از ۲۰% می رسد و  یک دهم واردات هم سود ندارد از این رو با سیاست هایی که در پیش گرفته اند به دنبال منافع خود هستند و هیچ تولید کننده ای نمی تواند با آنها رقابت کند.

کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد:غرب کاملا از سیاست های اتخاذ شده اقتصادی ایران رضایت دارد  به طوری که اعلام کردند: در ایران، نیرویی به روی کار آمد که ما به آن اعتماد داریم.

رزاقی ضمن انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت، گفت : این روش فقرا را زیاد و طبقه اشرافی را نیز قدرتمند تر می کند ضمن اینکه مشاهده می کنیم، این ثروت را ثروتمندان از راه غیر از تولید به دست می آورند.
وی یادآور شد : در قانون اساسی به صراحت اشاره شده که «اقتصاد باید مستقل باشد» بنابراین اگر این روش و سیاست را ادامه دهیم خدایی ناکرده شاید ضربه ای به نظام وارد شود.

سه پیشنهاد برای تحول در نظام اقتصادی
استاد اقتصاد برای تحول در نظام اقتصادی، سه پیشنهاد مطرح کرد و  گفت: باید مدیران فاسد از دستگاه اجرایی خارج شوند و از  مدیرانی استفاده شود که دارای روحیه انقلابی و بی توجه به منافع شخص یا گروه خود باشند. نکته دیگر آن که باید نظرات قاطع توسط قوه قضاییه نیز اعمال شود صورت بگیرد تا  درصد تخلف کاهش یابد.

رزاقی  به تبیین پیشنهاد سوم خود در راستای تحول در نظام اقتصادی پرداخت و افزود: در اروپا و آمریکا هنوز به تولید کنندگان صنعتی یارانه پرداخت می شود؛ ماهم می توانیم این سیاست (پرداخت  یارانه) را به بخش صنعتی موثر اختصاص دهیم.

وی در ادامه با بیان این مطلب” اقتصاد در ایران به بخش دولتی، تعاونی و خصوصی  تقسیم می شود”، گفت: بخش تعاون، بسیار ضعیف است و بخش خصوصی هم با توجه به ساختاری که تعریف کرده همیشه به دنبال حداکثر سود برای خود است.

صاحب نظر اقتصاد توسعه براین باور است: باید آن بخش از دستگاه های دولتی که به بخش خصوصی واگذار کردیم و موفق نبودند باردیگر به بخش دولتی برگردانیم و الگوی خود را صنایع دفاعی و قرارگاه خاتم الانبیا (ص) قرار دهیم.

رزاقی خاطرنشان کرد: از زمان دولت هاشمی(ره) ما ۱۵۰۰ میلیارد واردات داشتیم که البته کار اشتباهی بود چون اگر ما به جای صادرات مواد اولیه(نفت و…) به تبدیل آنها به صنایع و تولیدات صنعتی رو می آوردیم اکنون ۱۵۰ میلیون شغل در کشور ایجاد کرده بودیم که نه تنها در کشور اقتصاد رونق می گرفت بلکه در منطقه هم در حوزه اقتصاد بسیار تاثیر گذار می شدیم

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: ما در سپاه، مدیران بسیار توانمندی داریم اما متاسفانه با انها تقابل کردیم و این کار از زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی شروع شد و حتی الآن هم شاهدیم که روحانی با تقابل با سپاه برخورد می کند و اخیرا مواضعی اتخاذ کرد.

وی تاکید کرد : ما سازماندهی درستی برای شناسایی مدیران جهادی نداشتیم.

*قدرتمند شدن “اقتصاد” نیاز به مدیران انقلابی و جهادی دارد

رزاقی با اشاره به اینکه اقتصاد در جمهوری اسلامی وسیله است نه هدف، تاکید کرد: هدف باید خدا باشد. می بینیم در وصیت امام(ره) به کوخ نشینان و مستضعفان اشاره شده نه کاخ نشینان، همه مردم حق دارند که از حداقل ها بهره ببرند و ما باید با انسانهای انقلابی و تربیت مدیران انقلابی و جهادی پیش به سوی قدرتمند شدن اقتصاد حرکت کنیم چون ایران دارای جهان بینی عظیمی است.

منبع:قطب اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.