مشهد- پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و با توجه به تغییر و تحولاتی که در سیستم مدیریتی آستان قدس رضوی به وجود آمد، روند فعالیت‌های این نهاد مذهبی از پرداختن به مسائل صرف مذهبی و محصور شدن در مسائل مرتبط با بارگاه منور رضوی رنگ و روی تازه‌ای به خود گرفت و سمت و سوی خدمت رسانی به زائر و مجاور امام رضا(ع) پیدا کرد.

خدمات ماندگار آستان قدس رضوی برای شهروندان مشهدی ستودنی است

قدس آنلاین-گروه استان ها-هاشم رسائی فر: اقدام‌های شایسته و قابل توجهی که همگان به تأثیر گذار بودن آن‌ها اذعان داشتند، در طول حدود ۴۰ سال فعالیت آستان قدس رضوی بعد از انقلاب گواه بر این مدعاست. شیب این خدمات هم در یکی دو سال اخیر و بعد از انتصاب تولیت جدید آستان قدس رضوی بیشتر و بیشتر شده است. محرومیت زدایی به عنوان یکی از بندهای مهمی که رهبر معظم انقلاب در حکم حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی گنجانده بودند و به آن تأکید مؤکدی شده است شاخصه‌ای است که دو سالی می‌شود فعالیت‌های آستان قدس رضوی در این حوزه را بیش از پیش تحت تأثیر خود قرار داده است.

خدمات ماندگار

عضو پیشین شورای شهر مشهد در خصوص آنچه آستان قدس رضوی در حوزه شهری برای خدمت رسانی به زائران و مجاوران داشته است به خبرنگار ما می‌گوید: بخش عمده‌ای از زمین‌هایی که در مشهد صرف فضا بخشی به شهر می‌شود از طریق آستان قدس رضوی تأمین شده و می‌شود. دکتر محمد سهیلی ادامه می‌دهد: این زمین‌ها بدون دریافت حق و حقوقی در راستای خدمت رسانی در اختیار شهروندان مشهدی قرار گرفته است.

وی اقدام آستان قدس رضوی در جهت ساخت زائر شهر رضوی برای اسکان زائران کم بضاعت و محروم را یکی از اقدام‌های خوب و بجا از سوی آستان قدس رضوی عنوان و اظهار می‌دارد: اینکه آستان قدس رضوی با تلاشی که داشته است توانسته ظرف مدت کوتاهی زائر شهر رضوی را برای استفاده زائران محروم به بهره برداری برساند، خود جای قدردانی دارد؛ چرا که هیچ ارگان یا نهاد دیگری توانایی این کار را نداشت، ضمن اینکه توجه به شرایط زائران کم بضاعت در این طرح آن را شاخص نموده است.

سهیلی می‌افزاید: اگر بخواهیم عملکرد آستان قدس رضوی در قیاس با اکثریت دستگاه‌های دولتی که وظیفه آن‌ها کمک به بهبود شرایط شهر است را بررسی کنیم با قاطعیت می‌توان گفت آستان قدس رضوی که هیچ وظیفه قانونی در این باره نداشته است به مراتب خدمات ماندگارو ستودنی تری را به شهر مشهد مقدس داشته است.

آثار و برکات در حاشیه شهر مشهد

برزو دبیریان، عضو شورای چهارم شهر مشهد هم با اشاره به وجود وقف در آستان قدس رضوی که آیین نامه‌ها و مقررات خاص خودش را دارد و گاهاً نمی‌تواند در بسیاری از فعالیت‌ها به جز آنچه که در این آیین نامه‌ها گنجانده شده، دخیل کند، اما با این وجود اقدام‌های در خور توجهی از سوی آستان قدس رضوی در حوزه شهری و خدمات به مردم و زائران شاهد بوده‌ایم.

وی می‌گوید: پس از حضور حجت الاسلام رئیسی تحولات ملموسی در همکاری بین آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد به وجود آمد، به طوری که به جرئت می‌توان گفت در دو سال اخیر شورای شهر و شهرداری هیچ مشکلی برای تعامل با آستان قدس رضوی نداشته‌اند.

دبیریان در خصوص محرومیت زدایی آستان قدس رضوی گفت: در این بخش باید گفت اقدام‌های بجا و قابل قدردانی انجام شده است، بخصوص در یک سال گذشته آثار و برکات قابل توجهی در حاشیه شهر مشهد و حتی روستاهای محروم از خود به جای گذاشته است.

طرحی برای مسکن حاشیه نشین

سید جلال فیاضی، عضو پیشین شورای شهر مشهد هم با اشاره به این مطلب که حل مشکلات شهر مشهد و پیشرفت آن جز با همگرایی سه رکن اصلی حاضر در این شهر یعنی شهرداری، آستان قدس رضوی و نماینده عالی دولت(استانداری) امکان پذیر نیست، می‌گوید: مجموعه فعالیت‌های آستان قدس رضوی به عنوان یکی از اضلاع این مثلث فعالیت‌هایی قالباً قابل توجه بوده و هست.

وی اظهار می‌دارد: آستان قدس رضوی علاوه بر اقدام‌های بسیار خوبی که در بحث نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر امام رضا(ع) داشته است به نظر من یکی از طرح‌های خوبی که در راستای خدمت رسانی به حاشیه شهر و محرومیت زدایی از سوی تولیت آستان قدس رضوی با همکاری شهرداری مشهد در حال انجام است، این است که حدود ۸۰۰ -۷۰۰ هزار نفری که مسکن آن‌ها سند ندارد با اجرای یک طرح بدون پرداخت هزینه به آستان قدس رضوی و شهرداری می‌توانند برای مسکن خود سند دریافت نمایند تا بعد از سند دار شدن با سند و پشتوانه‌ای که خواهند داشت، اقدام به گرفتن تسهیلات از بانک نمایند و زمینه برای بازسازی مسکن آن‌ها فراهم شود.

گسترش فضاهای آموزشی

فیاضی در ادامه به فعالیت‌هایی که آستان قدس رضوی در زمینه گسترش فضاهای آموزشی انجام داده است، اشاره و اظهار می‌دارد: مجموعه اقدام‌های آستان قدس رضوی در زمینه فراهم نمودن فضاهای آموزشی در سطح شهر مشهد بویژه در مناطق حاشیه شهر و کم برخوردار قابل توجه بوده که حتی ساخت فضاهای آموزش عالی و تأسیس دانشگاه نیز در قالب آن جای داده شده است که به نظر من یکی از بهترین اقدام‌های فرهنگ ساز آستان قدس رضوی در طول سالیان بعد از انقلاب بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.