شهرکرد- معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: از لحاظ تجمعی چهارمحال و بختیاری، چهاردهمین استان خشک کشور است .

چهارمحال و بختیاری چهاردهمین استان خشک کشور است

به گزارش قدس آنلاین، مهرداد قطره اظهار کرد: متوسط بارش‌های استان از مهر ماه سال گذشته تاکنون ۵۰۴ میلی‌متر بوده که بارش‌ها نسبت به میانگین بلندمدت ۱۷ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو درصد کاهش یافته است .

وی با اشاره به اینکه از لحاظ تجمعی چهارمحال و بختیاری نهمین سال خشکسالی را پشت سر گذاشته است، افزود: متاسفانه در ۹ سال گذشته قطب پر بارش استان (کوهرنگ) دو هزار و ۲۷۰ میلی‌متر کاهش بارش داشته و در این مدت در استان ۸۴۶ میلی‌متر کاهش بارندگی وجود داشته است .

قطره با اشاره به کاهش دمای هوا طی چند روز آینده در استان، تصریح کرد: همچنان استقرار هوای خنک برای استان وجود دارد به طوری ‌که دمای هوای امروز صبح شهرکرد پنج درجه بالای صفر بوده که خنک‌ترین ایستگاه کشور گزارش شده است.

وی ادامه داد: حداکثر دمای روز گذشته شهرکرد در گرمترین ساعات به ۳۰ درجه سانتی‌گراد و لردگان به ۳۵ درجه سانتی‌گراد رسید که انتظار می‌رود دمای هوای فردا صبح در شهرکرد به چهار درجه سانتی‌گراد برسد.

قطره گفت: طی صدور اطلاعیه‌ای از کشاورزان، دامداران و گلخانه‌داران مخصوصا ذرت کاران درخواست شده با توجه به احتمال سرمازدگی محصولات، نسبت به جمع‌آوری محصول خود هر چه سریع‌تر اقدام کنند.

وی با اشاره به افزایش تبخیر هوای استان، تصریح کرد: از بین رفتن یخچال‌های طبیعی در استان و تغییر نوع بارش‌ها از برف به باران موجب افزایش یک تا دو درجه‌ای دمای هوا شده که به دلیل افزایش دما، تبخیر هوا در سال جاری نیز افزایش یافته است.

قطره با بیان اینکه طی دو هفته آینده هیچ‌گونه بارشی در سطح استان نخواهیم  داشت، خاطرنشان کرد: طبق پیش‌بینی‌های بلندمدت، بارش‌های موثر از نیمه دوم آبان‌ماه در سطح استان آغاز می‌شوند و در شهریور و مهرماه بارش‌ها تنها به صورت پراکنده و موقتی خواهند بود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.