مشهد- شهردار جدید مشهد ظاهرا ۵ هزار میلیارد تومان بدهی دارد، خودش می گوید که «شهرآرا» خیلی دوست ندارد؛ او که با روش های قدیمی هم سنخیتی ندارد اما عنوان می کند با وزرا و دولت رابطه خوبی دارد؛ برعکس ارتباط با وزرا ولی ایشان با بلند مرتبه سازی رابطه ای ندارد همانطور که از وضعیت فعلی میدان شهدا دل خوشی ندارد،البته وی که قصد نداشته برای شهرداری پا پیش بگذارد بنا بر گفته خودش برای خدمت به امام رضا(ع) آمده است هر چند که در بخشی از سخنانش ابراز داشته من نماینده مردم هستم نه زائران!

آنچه که شهردار جدید مشهد برای خود و دیگران نمی پسندد

قدس آنلاین-گروه استان ها: نخستین نشست مطبوعاتی شهردار منتخب مشهد پیش از ابلاغ حکم رسمی از طرف وزارت کشور بنا به ابتکار وی در یک کلاس درس برگزار شد. 

تقی زاده خامسی که برای پاسخ به سوالات و رفع دغدغه های برنامه ریزی مدیریت شهری آینده این کلانشهر در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، رسم ادب و قدردانی از تلاش معلمانی که به او آموخته اند را  دلیل برگزاری این جلسه در دبیرستان حکیم نظامی عنوان کرد.

وی در ابتدای جلسه و قبل از پاسخ به سوالات، از شهردار پیشین مشهد و اعضای شورای اسلامی شهر نیز قدردانی کرد و گفت: همانطور که آنان هر چه در توان داشته اند برای اداره شهر گذاشته اند ما نیز راه آنان را ادامه خواهیم داد تا نوبت ما نیز تمام شود.

وی نقد از عملکرد گذشتگان را نیز در حالی خوب عنوان کرد که کار خوب آنان را نیز تمجید کرد.

نیروهای زبده باقی می مانند

شهردار منتخب مشهد در پاسخ به اولین پرسش خبرنگاران که از سوی خبرنگار قدس مطرح شد گفت: برای اعلام چگونگی تغییر و تحولات مدیریتی در شهرداری فعلا مشغول ارزیابی مدیران فعلی هستم اما به یقین شهرداری مشهد نیروهای زبده و کارشناس زیادی دارد که باقی خواهند ماند.  

تقی زاده خامسی با بیان اینکه اصلا بنا ندارم نیرو از تهران به مشهد اعزام کنم گفت: بعد از ۳۰ سال کار اجرایی یاد گرفته ام که هرگز اتوبوسی اقدام نکنم.

وی در عین حال که اظهار نظر در این خصوص را بعد از ارزیابی ها اعلام خواهم کرد این اطمینان خاطر را نیز داد که از نیروهای موجود استفاده خواهم کرد مگر اینکه خود آنها نخواهند بمانند و با ما کار کنند.

بدهی ۵ هزار میلیاردی شهرداری

تقی زاده خامسی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر چگونگی بازپرداخت بدهی های شهرداری مشهد هم گفت: رقم های متفاوتی از میزان بدهی شهرداری تاکنون عنوان شده اما هنوز عدد دقیقی ندارم.

وی با بیان اینکه به احتمال زیاد حدود ۵ هزار میلیارد تومان شهرداری مشهد بدهی دارد افزود: این در حالی است که به نظر من این رقم عدد زیادی نیست و ممکن است پایان دوره مدیریت ما به ۵۰ هزار میلیارد تومان هم برسد.

به گفته وی به هر حال کار شهرداری در جریان است و اگر کسی بخواهد کار کند باید از منابع کشور استفاده کند هر چند همین امر هم توانمندی می خواهد.

وی با اشاره به انتشار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای قطار شهری مشهد اظهار داشت: دولت هرگز تا این میزان به شهرداری کمک نخواهد کرد لذا بهترین راهکار استفاده از منابع بانکی است.

وی تداوم مسیر فعلی را برنامه شهرداری برای پیشرفت پروژه های شهری برشمرد و گفت: چون بدهی های شهرداری براساس مصوبه شورای شهر و تصمیم نمایندگان منتخب مردم بوده است بدهی ها را می پذیرم همانطور که بدهی های پایان دوره مدیریت ما را نیز شهردار بعدی باید بپذیرد.

وی ادامه داد: اما اینکه از چه محلی باید پرداخت شود را باید بررسی کنم.

وی از اقدامات صورت گرفته توسط اعضای شورای شهر و شهردار اسبق مشهد نیز قدردانی کرد و گفت: من به همه تلاش ها احترام می گذارم هر چند برخلاف سلیقه من باشد.

من منتخبم مردم هستم

تقی زاده خامسی در اظهار نظری درخصوص پروژه های حمل و نقل ریلی مشهد هم گفت: پروژه قطار شهری مشهد در کنار پروژه های بزرگ شهرداری جزو مگا پروژه های این کلان شهر است لذا اولویت اول من اتمام خطوط قطارشهری است.
وی توجه به مسایل فرهنگی را در سایه مطالبات شهروندان و زائران مشهد عنوان کرد و اظهار داشت: درست است که مشهد یک شهر زیارتی است اما این شهر ۵/۳ میلیون نفر شهروند دارد که من منتخب نمایندگان آنان هستم نه زائران!

وی با بیان اینکه برای زائران این شهر نیز احترام قایل هستم افزود: ما نیز هرگز برخلاف چارچوب قوانین نظام مقدس جمهوری اسلامی و رهنمودهای مقام معظم رهبری حرکت نخواهیم کرد.

روش های قدیمی جواب نمی دهد

شهردار مشهد در توضیح برنامه های پیش روی شهرداری برای بافت فرسوده و حاشیه نشینی در مشهد هم گفت: بافت فرسوده در دوره های قبل از دهه ۷۰ به اینگونه مدیریت می شد که شهرداری ها زمین ها را می خریدند و خودشان می ساختند و مردم را منتقل می کردند اما این روش دیگر جواب نمی دهد لذا بافت فرسوده باید توسط خود مردم ساخته شود با این تفاوت که شهرداری فقط واسطه بین مردم و سرمایه گذاران باشد.
وی در تشریح برنامه های آتی شهرداری برای ارتقای جایگاه مشهد به عنوان پایتخت معنوی جهان اسلام هم گفت: اینکه تنها خود ما چنین ادعایی داشته باشیم کافی نیست و فقط سطح بین المللی می تواند آن را ارتقا بدهد لذا باید برای سرمایه گذاری ارتباط برقرار و شیعیان جهان را جذب کنیم.

به گفته وی تحقق این برنامه کار سختی نیست و فقط باید نگاه فراملی داشت.

رابطه من با دولت خوب است

وی درخصوص تعامل مدیریت شهری مشهد با دولت برای جذب بودجه هایی که تاکنون به مشهد تخصیص نیافته هم گفت: نسبت به این امر خیلی امیدوارم چراکه من اکثر دوران مدیریتم را در تهران گذرانده ام و رابطه من با دولت و وزیران بسیار خوب است.
وی با بیان اینکه مشهد ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد گفت: مدیریت شهری جدید برنامه خاصی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در مشهد دارد.

شهردار منتخب مشهد با اشاره به اینکه اهل تعطیل کردن پروانه‌های صادرشده نیستم، گفت: به تمام پروانه‌های صادر شده احترام می‌گذارم و اهل تعطیل کردن نیستم و به همه کارهایی که شهرداران قبل انجام دادند احترام می‌گذارم.
تقی‌زاده خامسی در پاسخ به سوالی پیرامون بلندمرتبه‌سازی در اطراف حرم مطهر هم گفت: وقتی معاون شهرسازی شهرداری تهران بودم، بخشنامه‌ای صادر کردم که بلندمرتبه‌سازی را تعطیل کرده و ادامه کار را منوط به بررسی ۶ ماهه نمودم اما شهرداری را بعد از این بخشنامه ترک کردم و نتوانستم آنجا دوام بیاورم.

وی با بیان اینکه خودم را جای مردم می‌گذارم که صبح بیدار می‌شوند و جلوی خانه خود مشاهده می‌کنند که قرار است برج ساخته ‌شود، اظهار کرد: با برج سازی مخالف نیستم اما شهری که ۵/۳ میلیون نفر جمعیت دارد و روز به روز جمعیت آن افزایش می‌یابد، نمی‌تواند بدون تمرکزگرایی کار کند.

شهردار منتخب مشهد با بیان اینکه برای این منظور ضروری است تاسیسات را تجمیع کرد، گفت: این هزینه دارد لذا باید کسی که اینجا زندگی می‌کند بداند تکلیفش چیست؟ چراکه مشهد به ساختمان‌های بلندمرتبه نیاز دارد اما در چارچوب طرحی قانونی لازم الاجراست.

بلند مرتبه سازی این شکلی را قبول ندارم

تقی‌زاده خامسی با تاکید برضرورت هماهنگی مدیریت شهری با کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی اظهار داشت: اینگونه که هم اکنون بلندمرتبه‌سازی در مشهد انجام می شود را اصلا قبول ندارم.
شهردار منتخب مشهد در عین حال ابراز کرد: البته به تمام پروانه‌های صادر شده احترام می‌گذارم و اهل تعطیل کردن و جلوگیری از کارها نیستم و به همه کارهایی که شهرداران قبل انجام دادند احترام می‌گذارم و برای من قابل قبول است.

شهرآرا سلیقه من نیست

تقی‌زاده خامسی در خصوص روزنامه شهرآرا و تعطیلی آن هم گفت: برخی مدعی هستند که من گفته ام این روزنامه باید تعطیل شود اما من هنوز به این نتیجه که شهرارا غیر رسانه ای است نرسیده ام.

به گفته وی روزنامه شهرارا در حال حاضر به عنوان یکی از ارکان شهرداری کار خود را ادامه می دهد هرچند تاکنون فقط صدای اصولگرایان را شنیده است اما انتظار ما هم این نبوده که صدای اصلاح طلبان را شنیده باشد.

وی نسبت به تغیر مدیریت در روزنامه شهرارا اطمینان خاطر داد و گفت: به هر حال هر شخصی سلیقه‌ای دارد و سلیقه من این روزنامه نیست.

تقی‌زاده خامسی در خصوص تجاری‌سازی در حاشیه شهر هم گفت: تجاری سازی رفع محرومیت نمی‌کند بلکه باید برای اوقات فراغت مردم در حاشیه شهر فکری کرد.

وی کوچه‌های بن بست در مناطق کم برخوردار را عامل بروز مشکلات اجتماعی عنوان کرد و اظهار داشت: کوچه‌های بن بست نتیجه ای جز طلاق و اعتیاد نخواهند داشت.

کارمند اضافه نمی کنم

تقی زاده خامسی در پاسخ به این نقد که برخی نمایندگان منتخب شورای شهر پنجم وامدار کسانی هستند که قول انتصاب مدیریت را در شهرداری مشهد به آنها داده اند نیز گفت: در خصوص انتخاب مدیران با اعضای شورای شهر تعامل دارم اما تصیمیم‌گیرنده من هستم.

 تقی‌زاده خامسی افزود: من کارمند اضافه نمی‌کنم بلکه از همه به خصوص رسانه‌ها و خبرنگاران می‌خواهم اگر مدیری مناسب می‌شناسید به من معرفی کنید.

وی در خصوص زمان استقرار در شهر مشهد هم اظهار داشت: استقرار من با ابلاغ حکم رسمی خواهد بود و قبل از حکم وزارت کشور مستقر نخواهم شد که معمولا این پروسه بین ۱۵ تا ۲۰ روز به طول خواهد انجامید.

هوشمند سازی با حرف و حدیث

 شهردار منتخب مشهد با اشاره به هوشمندسازی به عنوان یکی از اولویت‌های مدیریت شهری جدید عنوان کرد: هوشمندسازی تنها نرم‌افزار و یا سخت‌افزار نیست بلکه مقوله‌ای ترکیبی از این دو نوع است.

تقی‌زاده خامسی انتقاد از "الیت" به عنوان یکی از طرح های هوشمند شهری را نیز پذیرفت و گفت: اینکه بلافاصله بعد از پارک خودرو یک مامور الیت بالای سر شما ظاهر می شود هرگز هوشمند سازی نیست.

وی اظهار نظر در خصوص تعیین تکلیف الیت را به بعد از بررسی های مورد نیاز این طرح موکول کرد و افزود: فقط این را می دانم که مردم مشهد از نحوه عملکرد الیت به هیچ وجه راضی نیستند.

وی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا ندیده ام اینگونه پارک حاشیه ای با نام هوشمند سازی مدیریت شود اظهار داشت:اینکه ۷۰۰ نفر نیز به عنوان مامور استخدام شوند هم کار هوشمندانه ای نیست.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه مدیریت شهری برای شادی و نشاط شهروندان هم اظهارداشت: در حال حاضر بسیاری از فضاهای تفریحی و بوستان‌های مشهد تعطیل شده اند در حالی که شهر مشهد در این زمینه ظرفیت بسیار بالایی دارد.


شهردار منتخب شهر مشهد با اشاره برنامه مدیریت جدید شهری مشهد برای پرکردن اوقات فراغت شهروندان اضافه کرد: باید در بوستان‌ها کاری کنیم که همه مردم شهر احساس کنند باغ دارند.
وی با اشاره به برنامه‌های مدیریت شهری برای جوانان هم گفت: در شرایط مساوی برای به کارگیری زنان و جوانان استثناء قائلم چرا که در مشهد برای خانم‌ها و جوانان کادرسازی نشده و شهرداری کار بسیار تخصصی است.

لیست دارایی هایم را اعلام می کنم

تقی‌زاده خامسی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص انتشار لیست اموال و دارایی‌های خودش هم گفت: اگر قانون از من بخواهد که لیست دارایی‌ها را اعلام کنم به آن عمل خواهم کرد.

وی با بیان اینکه من در ۱۲ سال گذشته هیچ پست دولتی نداشته ام افزود: اما در جای دیگری فعال بودم و امروز به عنوان شهردار منصوب شده ام لذا هیچ رابطه‌ای بین کار فعلی و قبلی‌ام نخواهد بود.

شهردار منتخب مشهد در خصوص ارتباط با آستان قدس رضوی و امام جمعه مشهد هم گفت: قطعا ارتباط مدیریت شهری با امام جمعه مشهد بسیار صیمیی خواهد بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر منتظر حکم رسمی هستم تا خدمت ایشان برسم افزود: امیدوارم در یک تعامل مناسب برای خیر مردم مشهد، زائران و شهر امام رضا (ع) کار مشترکی انجام دهیم.

وی عنوان کرد: همچنین تعامل ما با آستان قدس رضوی نیز به روش برد - برد خواهد بود چراکه نه من انتظار دارم اموالشان را به من بدهند و نه انتظار داشته باشند از اموال شهرداری استفاده کنند.

شهردار منتخب مشهد با اشاره به اینکه مدیریت شهری و شخص شهردار تعامل خوبی با اصحاب رسانه خواهد داشت، عنوان کرد: آستانه تحمل من در خصوص انتقاد رسانه‌ها در حد پتک است چرا که من قبل از اینکه مسوول باشم یک رسانه‌ای هستم معتقدم که رسانه صدای مردم است به شرطی که در آن غرض نباشد.

وضعیت میدان شهدای مشهد رضایت ندارم

شهردار منتخب مشهد در ادامه با اظهار نارضایتی از وضعیت میدان شهدا نیز گفت: اولویت دوم من بعد از تکمیل خطوط قطارشهری، طرح میدان شهداست چرا که اصلا از این موضوع رضایت ندارم.

وی اضافه کرد: متاسفانه ساخت و سازها در این میدان ناتمام مانده و مردم تکلیف خود را نمی‌دانند.

به گفته وی این میدان اصلا در شان شهر مشهد و زائران و مجاوران نیست.

تقی‌زاده خامسی در ادامه از ملاقات با سه سرمایه گذار بزرگ خارجی طی چند روز گذشته خبر داد و اظهار داشت: من اعتقاد دارم مشهد دارای نیروی انسانی خوب و فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسب است لذا برای این موضوع برنامه خاصی دارم که در شرایط مناسب اعلام خواهم کرد.

فقط برای امام رضا (ع) آمدم

 تقی‌زاده خامسی در پایان با تاکید بر اینکه شهر مشهد از نظر فرهنگی با دیگر شهرها فرق دارد، عنوان کرد: اگر وجود امام رضا (ع) نبود کسی به شهر مشهد نمی‌آمد.

شهردار منتخب مشهد تصریح کرد: من نیز فقط برای امام رضا (ع) آمدم و قرار نبود شهردار مشهد شوم لذا حفظ شئونات امام رضا (ع) برای من و اعضای شورای اسلامی شهر در اولویت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.